11.8 C
Kavala
Δευτέρα, 30 Νοεμβρίου, 2020

Γιατί τώρα αυτή η πρεμούρα με το εμπορικό κέντρο στο λιμάνι της Καβάλας;

Must Read

Με βροχές και με…3 τροχαία ατυχήματα “φεύγει” ο Νοέμβριος

Η φωτό προέρχεται από το τροχαίο στην Εγνατία Οδό Με βροχές μάς αποχαιρετάει...

Και νέα rapid tests για κορωνοϊό στο λιμάνι της Καβάλας – Έλεγχοι και στη Χρυσούπολη

Για δεύτερη φορά μέσα σε μια εβδομάδα (μετά την περασμένη Πέμπτη) τα συνεργεία του ΕΟΔΥ θα προχωρήσουν...

Μάκης Παπαδόπουλος: «Να ανακαλέσει ο Δήμαρχος την έφεση εναντίον των εργαζομένων στο ΒΟΗΘΕΙΑ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ»

Την ερχόμενη Παρασκευή 4 Δεκεμβρίου εκδικάζεται η έφεση που κατέθεσε η διοίκηση του Δήμου Καβάλας εναντίον της...

φωτό: πλάγια όψη του Kavala Port Center (πηγή: https://www.georgoulias.com/)

Μετά από περίπου 7-8 χρόνια, οπότε και τέθηκαν επί τάπητος τα πρώτα σενάρια για την κατασκευή ενός νέου εμπορικού κέντρου στο επιβατικό λιμάνι της Καβάλας “Απόστολος Παύλος” (και συγκεκριμένα στον χώρο που βρισκόταν παλιά οι αποθήκες και το απεντομωτήριο),

μετά από περίπου 3 χρόνια, όταν και δόθηκαν στην δημοσιότητα οι μακέτες και τα σχέδια του νέου εμπορικού κέντρου (το οποίο είχε λάβει και την επωνυμία “Kavala Port Center”),

μετά από περίπου 1 χρόνο, όταν και διαφάνηκε στον ορίζοντα πως η εμπορική επιχείρηση “Γεωργούλας ΑΕ”, η οποίοα έχει αναλάβει την κατασκευή του νέου αυτού εμπορικού κέντρου, είχε αρχίσει να ξεμπλέκει με την γραφειοκρατία, την πολεοδομία και τις απαραίτητες αδειοδοτήσεις για την κατασκευή του Kavala Port Center,

και ενώ έχουν ήδη αρχίσει να διαρρέουν οι πληροφορίες ότι το χρονοδιάγραμμα που έχει τεθεί προβλέπει την αποπεράτωση του εμπορικού κέντρου ως τα τέλη του 2021 (ένα χρονοδιάγραμμα, βέβαια, το οποίο λόγω των εξελίξεων με τον κορωνοϊό ενδέχεται να μεταβληθεί),

ξαφνικά ήρθε η “Θεία Φώτιση” στον Σύλλογο Αρχιτεκτόνων Καβάλας για να βγάλει ανακοίνωση με την οποία μιλάει για…μια επένδυση που δεν πρέπει να γίνει διότι…πρόκειται για ένα ακόμα κακοσχεδιασμένο κτίριο που θα επιδεινώσει τον αστικό κατήφορο της Καβάλας!

Είχαν προηγηθεί, τον περασμένο μήνα, 2 άλλες ανακοινώσεις-παρεμβάσεις στον τοπικό τύπο, από τον αρχαιολόγο Μιχάλη Λυχούνα και τον αρχιτέκτονα και τραγουδιστή Αργύρη Μπακιρτζή, οι οποίοι και αυτοί (μετά από τόσα χρόνια σιωπής για το εν λόγω θέμα) αποφάσισαν να μιλήσουν και να εκφράσουν την αντίθεσή τους στα σχέδια για το Kavala Port Center.

Μιλάμε για ανακοινώσεις (*) οι οποίες δεν έκαναν, επί της ουσίας, απολύτως τίποτα από το να μιλάνε με γενικολογίες και αοριστολογίες για “κομψές λύσεις και προτάσεις”, συμπληρώνοντας παράλληλα πως η προτεινόμενη κατασκευή του εμπορικού κέντρου θα αποτελέσει πλήγμα για τη σημερινή εικόνα του λιμανιού και τραύμα για την εικόνα της χερσονήσου της Παναγίας (ίσως διότι τους συγγραφείς τους τούς αρέσει, από ψηλά από την Παναγία και από το μπαλκόνι του Ιμαρέτ, να βλέπουν τσιμεντένιες πολυκατοικίες και ένα λιμάνι γεμάτο μπετόν, και δεν θέλουν να χάσουν αυτή την “υψηλής καλλιτεχνικής ευαισθησίας” εικόνα – τώρα, το ότι εμάς μάς ανακατεύει το στομάχι να βλέπουμε, από ψηλά από την Παναγία, ένα τόσο όμορφο και γραφικό λιμάνι να είναι πνιγμένο στο μπετόν δεν μπορούμε να το ερμηνεύσουμε…ίσως δεν είμαστε τόσο καλαίσθητοι και καλλιεργημένοι…)

Ο προβληματισμός μας δεν έχει να κάνει, σε καμία περίπτωση, με το ότι οι προαναφερθέντες εξέφρασαν την άποψή τους. Σε καμία περίπτωση.

Απλά αναρωτιόμαστε ποιος ο λόγος και ποια η σκοπιμότητα να μιλήσουν στο “παρά 5”, μετά από τόσα χρόνια, ενώ θα μπορούσαν να είχαν μιλήσει και να εκφράσει την αντίθεσή τους στο Kavala Port Center πολύ καιρό πριν (την ώρα που τα πάντα ήταν γνωστά και δημοσιευμένα).

Οι απαντήσεις που δίνουν μέσα στην ανακοίνωσή τους τα μέλη του συλλόγου…ας μας επιτραπεί η άποψη πως είναι πολύ γενικόλογες και γεμάτες με αόριστα ευχολόγια.

Διότι όταν διαβάζουμε στην ανακοίνωση αποσπάσματα όπως το παρακάτω:

Εύκολα γίνεται αντιληπτό ότι η οποιαδήποτε ανέγερση νέου κτιρίου, για την ‘‘αναγκαία’’ στέγαση νέων χρήσεων, όπως και η αξιοποίηση των υφιστάμενων, θα προσέδιδε μία άλλη δυναμική, όχι μόνο στο λιμάνι, αλλά και στην ίδια την πόλη, εάν η αναβάθμιση των υφισταμένων συνδυάζονταν με την κατασκευή πρωτοποριακών και συμβατών με την περιοχή κτιρίων.

Η συνύπαρξη όλων αυτών των χρήσεων, μαζί με τις υπηρεσίες του τελωνείου και τον έλεγχο των φορτηγών στον ίδιο χώρο, αποτελεί έναν εξαιρετικά σύνθετο γρίφο που χρίζει άμεσης λύσης πριν είναι απόλυτα αργά.

Η πάγια άποψή μας είναι ότι τόσο σημαντικές παρεμβάσεις στο χώρο, οφείλουν να υπάγονται σε ένα συνολικότερο σχεδιασμό και σίγουρα να έχουν ως γνώμονα τον σεβασμό προς τα μνημεία της πόλης.

μια πρωτοποριακή και ρηξικέλευθη ιδέα, για ένα ολότελα νέο κτίριο, κατατέθηκε στην 4η Εβδομάδα Αρχιτεκτονικής το 2017. Οι ιδέες αυτές, μέσα από τις εκθέσεις που συνόδευαν τις Εβδομάδες Αρχιτεκτονικής, δεν ήταν μελέτες αλλά επιχείρησαν να θέσουν έναν προβληματισμό, μια άλλη λογική για την προσέγγιση του αστικού τοπίου και δη του παραλιακού μετώπου της πόλης.

και βλέπουμε την κατάσταση που επικρατεί σε όλη την παραλιακή ζώνη της Καβάλας,

δυσκολευόμαστε να κατανοήσουμε πώς θα μπορέσει να λειτουργήσει ένας οποιοσδήποτε τέτοιος συνολικός σχεδιασμός την ώρα που το 90% (και πλέον) των κτιρίων που αντικρίζει οποιοσδήποτε κινηθεί στην παραλιακή ζώνη είναι “σύγχρονα” τσιμεντο-μπλοκ πολυκατοικιών και γραφείων (αλήθεια, πού ήταν οι αρχιτέκτονες της Καβάλας όταν χτίζονταν αυτά τα τσιμεντο-μπλοκ την δεκαετία του 60; Δεν μιλάμε, φυσικά, για σύλλογο αρχιτεκτόνων -καθώς αυτός ιδρύθηκε το 1983- αλλά για μεμονωμένους αρχιτέκτονες ή συνασπισμένους υπό άλλους φορείς…)

Επειδή, βέβαια, δεν θέλουμε να είμαστε απολύτως άδικοι, ανατρέξαμε στα συμπεράσματα της 4ης Εβδομάδας Αρχιτεκτονικής του 2017 – όπως έχουν αναρτηθεί στον επίσημο ιστότοπο του συλλόγου.

Εκεί διαβάσαμε ορισμένες ομολογουμένως πολύ ενδιαφέρουσες προτάσεις, στις οποίες θα προσπαθήσουμε να αναφερθούμε εκτενέστερα σε αυτές σε επόμενα δημοσιεύματα (μιας και, παρά τις ευχές που είχαν εκφραστεί εκείνη την περίοδο). Ωστόσο σε καμία τέτοια πρόταση, αλλά ούτε και στις ομιλίες της εβδομάδας αρχιτεκτονικής, δεν είδαμε οποιαδήποτε αναφορά στα σχέδια για το “Kavala Port Center” (αν και αυτά ήταν ήδη γνωστά από εκείνη την περίοδο)!

Επίσης, στην ίδια ανακοίνωση διαβάζουμε το εξής:

Η αλήθεια είναι πως και η τότε Επιτροπή Αρχιτεκτονικού Ελέγχου, (Ε.Π.Α.Ε), και τα Συμβούλια Αρχιτεκτονικής σήμερα, στελεχώνονται από αρχιτέκτονες μέλη του Συλλόγου της Καβάλας. Πρέπει όμως στο σημείο αυτό να γίνει γνωστό ότι βάση οδηγιών του Υπουργείου Περιβάλλοντος δεν επιτρέπεται στο Συμβούλιο να επιβάλει την προσωπική αισθητική των μελών του και η εξέταση μιας μελέτης υποχρεωτικά γίνεται στα πλαίσια της λογικής του μελετητή και του εντολέα του, ενώ οι όποιες παρεμβάσεις αφορούν μόνο την προσαρμογή του υπό εξέταση κτιρίου στο φυσικό και αστικό περιβάλλον, τη λειτουργικότητα, τη διάσπαση του όγκου, την διάταξη των ανοιγμάτων κλπ.

Δηλαδή, επί της ουσίας, αυτό που λέει ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων Καβάλας είναι πως δεν μπορεί να υπάρξει κάποιος γενικότερος αρχιτεκτονικός σχεδιασμός για την Καβάλα -ο οποίος θα έχει εκπονηθεί από αρχιτέκτονες- καθώς δεν επιτρέπεται στα μέλη του συμβουλίου να επιβάλουν την αισθητική τους (και να επιβάλουν να χτιστεί ένα κτίσμα με βάση τον όποιο γενικότερο σχεδιασμό μπορεί να έχει εκπονηθεί).

Μακάρι να κάνουμε λάθος, αλλά αυτό καταλαβαίνουμε από αυτό που διαβάζουμε…

Σε κάθε περίπτωση, εμείς δεν δίνουμε άδικο στον σύλλογο αρχιτεκτόνων Καβάλας για το ότι μίλησε και είπε την άποψή του, αλλά καθαρά και μόνο στο ότι, ενώ θα έπρεπε από την αρχή να είχε εκφράσει τις αντιρρήσεις του και τις αντιδράσεις του (ώστε να προλάβει τυχόν αδειοδοτήσεις και εγκρίσεις) το κάνει την τελευταία στιγμη!

Και το γεγονός πως μετά από τόσα χρόνια, και έχοντας φτάσει πλέον στο “παρά 5”, ξαφνικά θυμήθηκαν κάποιοι πως ο σχεδιασμός του Kavala Port Center θα υποβαθμίσει αισθητικά την (εδώ και πάρα πολλά χρόνια) υποβαθμισμένη αισθητικά πόλη μας (διότι καλές οι φωτογραφίες και οι λήψεις με drone από αέρος, αλλά η στυγνή πραγματικότητα άλλα λέει, ειδικά σε περιοχές που θέλουμε να τις αποκαλούμε και “μαγνήτες” της Καβάλας, όπως το κέντρο και η συνοικία της Παναγίας – να μη μιλήσουμε για συνοικίες όπως η Νεάπολη, ο Άγιος Λουκάς, τα Πεντακόσια, ο Άγιος Αθανάσιος και το Περιγιάλι) δεν μπορεί παρά να μας βάζει σε υποψίες και να μας προκαλεί πολλά ερωτηματικά.

Βέβαια, όσοι κοιτάζουν κατά το παρασκήνιο (πίσω από τις ανακοινώσεις και τα δελτία τύπου) άλλα μπορούν να σκεφτούν και να βάλουν στο μυαλό τους. Όταν π.χ. κάποιοι φορείς (αυτοδιοικητικοί, επιχειρηματικοί, βουλευτικοί κλπ.) προσπαθούν με κάθε τρόπο να ανεβάσουν την υπεραξία της Παναγίας -συχνά σε βάρος άλλων περιοχών της Καβάλας (βλέπετε, ακούμε συνεχώς προτάσεις για την αναβάθμιση της Παναγίας -ποιος θα ξεχάσει το πρόγραμμα για την Παναγία, το οποίο απορρίφθηκε πέρσι από το δημοτικό συμβούλιο, με τον δήμαρχο Θόδωρο Μουριάδη να υπόσχεται ένταξή του σε άλλο πρόγραμμα, αλλά αυτή να μην έχει γίνει ακόμα πράξη- αλλά ποτέ μα ποτέ δεν είδαμε έστω και μια πρόταση για συνοικίες όπως π.χ. ο Άγιος Αθανάσιος, ο Άγιος Λουκάς, ο Βύρωνας ή τα Πεντακόσια), είναι λογικό να νιώθουν ενοχλημένοι από την παρουσία ενός εμπορικού κέντρου “στα πόδια τους”.

Το γιατί αυτοί οι φορείς δεν μίλησαν τόσα χρόνια για το εμπορικό κέντρο μόνο οι ίδιοι τους μπορούν να το εξηγήσουν. Μήπως διότι δεν περίμενε κανείς τους πως οι εμπνευστές του “Kavala Port Center” θα έπαιρναν τις άδειες και τις εγκρίσεις για να ξεκινήσουν εργασίες; Μήπως διότι τώρα έχουν αλλάξει οι συσχετισμοί και οι ισορροπίες, και εξαιτίας αυτών των αλλαγών μπορούν να μιλήσουν;

Και το ερώτημα είναι απλό: Μήπως, τελικά, αυτή η καθυστέρηση αποβεί “μοιραία”;


Για την ιστορία, η ανακοίνωση που εξέδωσε ο σύλλογος αρχιτεκτόνων Καβάλας στα μέσα της εβδομάδας έχει ως εξής:

Με αφορμή τη συζήτηση που ξεκίνησε για το θέμα της κατασκευής του λεγόμενου ‘‘Εμπορικού Κέντρου’’ στο λιμάνι της πόλης, ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων Ν. Καβάλας καλείται να πάρει θέση για το θέμα, αλλά επίσης και σε ζητήματα αρχιτεκτονικού και πολεοδομικού σχεδιασμού του χώρου και αισθητικής που προβληματίζουν την κοινωνία και τους πολίτες της Καβάλας.

Το ζήτημα της κατασκευής σύγχρονων κτιρίων στο λιμάνι της Καβάλας, για τη χωροθέτηση νέων χρήσεων και η αξιοποίηση των υφιστάμενων, αποκτά ιδιαίτερη σημασία για τη πόλη επειδή αποτελεί την είσοδο από τη θάλασσα και την έξοδο προς τον κόσμο. Το λιμάνι μαζί με την υπερκείμενη συνοικία της Παναγίας, οριοθετεί την κυρίαρχη και αντιπροσωπευτική εικόνα της πόλης, η οποία λόγω παλαιότητας εγκαταστάσεων και χρόνιας υποβάθμισης, παρουσιάζει, δυστυχώς, γνωρίσματα αποσύνθεσης και εγκατάλειψης και μια ομολογουμένως παρακμιακή αισθητική που συνδυάζει ολοκληρωτική πλαστότητα ύφους και περιεχομένου, ενός δήθεν σύγχρονου λιμανιού, με κτίρια τύπου παραδοσιακού μπακάλικου της γειτονιάς (βλέπε πυροσβεστική), και ψευδομοντέρνας αισθητικής (βλέπε επιβατικός σταθμός με κέλυφος μέσα σε κέλυφος), που ταυτόχρονα συνυπάρχουν με το βιομηχανικής λογικής τελωνείο, τα βυζαντινά τείχη και κτίρια με ELENIT. Ένας μανιερισμός του χάους. Το αποτέλεσμα κρίνεται τραγικό για την πόλη και τους κατοίκους και φυσικά για τα μνημεία της Παναγίας.

Η χρόνια αποσπασματική αντιμετώπιση των λειτουργικών αναγκών του λιμανιού και η έλλειψη  μιας ολοκληρωμένης μελέτης αναπτυξιακού σχεδιασμού, ενός κεντρικού πλάνου  που θα λαμβάνει υπόψη όλες τις σύγχρονες παραμέτρους που έχουν θεσπιστεί και θεωρούνται απαραίτητες για τον λειτουργικό εκσυγχρονισμό του, ανάπτυξη τουρισμού κρουαζιέρας, δικτύου υδατοδρομίων, εφαρμογή επιταγών συνθήκης Schengen κλπ., λειτουργεί αποτρεπτικά της οποιασδήποτε προσπάθειας ορθολογικοποίησης και μετασχηματισμού του λιμένος, με την εισαγωγή νέων τεχνολογιών και συστημάτων προσαρμογής στα σύγχρονα δεδομένα, ακόμα και της μετα-Covid εποχής.

Για την ιστορία, ενημερώνοντας τους πολίτες της Καβάλας, πρέπει να επισημανθεί ότι η περιοχή των παλαιών αποθηκών παραχωρήθηκε σε επιχειρηματία της πόλης για την Ανέγερση Κτιρίου Υποδοχής και Εξυπηρέτησης Λιμένος Καβάλας, η οποία παραχώρηση μεταγενέστερα τροποποιήθηκε σε Ανέγερση Διωρόφου Κτιρίου Καταστημάτων, άγνωστο σε μας πότε. Η κατεδάφιση των αποθηκών και η μελέτη του νέου ‘‘Εμπορικού Κέντρου’’ κατατέθηκε προς έγκριση, το 2013, στην Ε.Π.Α.Ε (Επιτροπή Αρχιτεκτονικού Ελέγχου), η οποία αρχικά απέρριψε το αίτημα και μεταγενέστερα το ενέκρινε, ενώ κατόπιν θετικής, κατά πλειοψηφία γνωμοδότησης, το 2014, του Κεντρικού Συμβουλίου Νεότερων Μνημείων στην Αθήνα, εγκρίθηκε με απόφαση του τότε Υπουργού Πολιτισμού κ. Πάνου Παναγιωτόπουλου, η αρχιτεκτονική μελέτη «Ανέγερσης κτιρίου υποδοχής και εξυπηρέτησης Λιμένος Καβάλας, εντός ιστορικού τόπου της Παναγίας Καβάλας, Περιφερειακής Ενότητας Καβάλας, Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονία και Θράκης, φερόμενης ιδιοκτησίας Ο.Λ.Κ. Α.Ε. «…διότι από την υλοποίησή της δεν προκύπτει άμεση ή έμμεση βλάβη για τον ιστορικό τόπο

Θα πρέπει να γίνει κατανοητό ότι το Κεντρικό Συμβούλιο Νεότερων Μνημείων (ΚΣΝΜ) θεωρείται ένα από τα κορυφαία επιστημονικά όργανα της πολιτείας, προ εποχής λοιμωξιολόγων, αποφαινόμενο σε θέματα προστασίας της πολιτιστικής και όχι μόνο, κληρονομιάς ενώ επιτελεί τον έλεγχο και την έγκριση πολύ σημαντικών μελετών και έργων, κυρίως αποκαταστάσεων και αναστηλώσεων νεότερων μνημείων, καθώς και μελετών κτιρίων σε ιστορικούς τόπους μείζονος σημασίας. Αυτό λοιπόν το όργανο της πολιτείας γνωμοδότησε θετικά, μαζί με την Ε.Π.Α.Ε για τη μελέτη του εμπορικού κέντρου στο λιμάνι της Καβάλας.

Η πρόθεση των μελετητών, σύμφωνα με τον ιδιοκτήτη, ήταν ο σχεδιασμός ενός ‘‘μοντέρνου’’ κτιρίου που να έχει στοιχεία τόσο των παλαιών αποθηκών, όσο και του περιβάλλοντα χώρου του ιστορικού τόπου, που ορίζεται κυρίως σε σχέση με το ΙΜΑΡΕΤ, χωρίς καμία αναφορά στις λιμενικές απαιτήσεις. Δυστυχώς, η ανάμνηση των παλαιών αποθηκών περιορίστηκε σε μία εκφυλισμένη πτύχωση της στέγης, ενώ η εναρμόνισή του με το ΙΜΑΡΕΤ εξαντλήθηκε στη προτροπή από το Κ.Σ.Ν.Μ, χρήσης του ίδιου χρώματος εξωτερικά, δηλαδή του ροδακινί-ροζ.  Πράγμα που σημαίνει ότι πολύ πιθανόν μέσα στο λιμάνι της πόλης να κτισθεί ένα ροζ κτίριο μπροστά στα βράχια και τα τείχη της Παναγίας. Κατά τα άλλα η αρχιτεκτονική του κτιρίου τόσο λόγω μορφής, όσο και λόγω μεγέθους, δεν παρουσιάζει ιδιαίτερο αρχιτεκτονικό ενδιαφέρον, παρόλη τη σπουδαιότητα της θέσης του.

Η αλήθεια είναι πως και η τότε Επιτροπή Αρχιτεκτονικού Ελέγχου, (Ε.Π.Α.Ε), και τα Συμβούλια Αρχιτεκτονικής σήμερα, στελεχώνονται από αρχιτέκτονες μέλη του Συλλόγου της Καβάλας. Πρέπει όμως στο σημείο αυτό να γίνει γνωστό ότι βάση οδηγιών του Υπουργείου Περιβάλλοντος δεν επιτρέπεται στο Συμβούλιο να επιβάλει την προσωπική αισθητική των μελών του και η εξέταση μιας μελέτης υποχρεωτικά γίνεται στα πλαίσια της λογικής του μελετητή και του εντολέα του, ενώ οι όποιες παρεμβάσεις αφορούν μόνο την προσαρμογή του υπό εξέταση κτιρίου στο φυσικό και αστικό περιβάλλον, τη λειτουργικότητα, τη διάσπαση του όγκου, την διάταξη των  ανοιγμάτων κλπ. Δεν επιτρέπεται δηλαδή οι παρεμβάσεις να αφορούν στην κεντρική ιδέα του μελετητή ούτε να κατευθύνουν ή να προτείνουν την αναζήτηση μιας άλλης βέλτιστης αρχιτεκτονικής επίλυσης. Εν κατακλείδι, αυτό που κρίνεται σε μια μελέτη είναι ο σχεδιασμός να υπακούει σε κανόνες και περιορισμούς με βάση την ακαδημαϊκή λογική και επομένως είναι δυνατόν να εγκριθεί οποιαδήποτε μελέτη καλύπτει με συνέπεια την ιδεολογία σχεδιασμού της.

Πάντως δεν πρέπει να μας εκπλήσσει το γεγονός πως ακόμα ένα κακής ή μέτριας αισθητικής κτίριο δημόσιας αρχιτεκτονικής θα κτιστεί στην πόλη. Το πρόβλημα, αν επικεντρώνονταν αποκλειστικά στο εμπορικό, ίσως να μην μας ενοχλούσε, αν δεν βρίσκονταν στη συγκεκριμένη θέση, εφόσον η όλη εικόνα δημιουργεί ένα αρνητικό αποτύπωμα στο χώρο. Αλλά γιατί απορούμε όταν, τα τελευταία 40 χρόνια, η Καβάλα δεν έχει να επιδείξει, κανένα, δημόσιο κτίριο υψηλής αισθητικής. Ποιος Δήμαρχος, Περιφερειάρχης, ή Νομάρχης έχει ζητήσει και υλοποιήσει ένα πρωτοποριακό κτίριο υψηλής αρχιτεκτονικής; Που είναι τα σχολεία, οι παιδικοί σταθμοί, τα ΚΑΠΗ, τα μουσεία, το ‘‘Μέγαρο Μουσικής’’, οι πλατείες, τα πάρκα, όλα αυτά που συνθέτουν τη ποιότητα της ζωής και μπορούν να γίνουν αφορμή ώστε να αλλάξει το κριτήριο της αισθητικής και να λειτουργήσουν ως στοιχείο εκπαίδευσης; Από την εποχή που κατασκευάστηκε ο Μπάτης, η Καλαμίτσα, ο Διόνυσος, ακόμα και η Ιχθυόσκαλα, έχει να γίνει αξιόλογη και υψηλής ποιότητας δημόσια αρχιτεκτονική. Βεβαίως τότε πίσω από το άνοιγμα της Ελλάδος στο τουρισμό βρισκόταν ένας Άρης Κωνσταντινίδης επικεφαλής της Τεχνικής Υπηρεσίας του ΕΟΤ και μια εξαιρετική ομάδα αρχιτεκτόνων οι οποίοι τα σχεδίασαν.

Τι έκαναν βεβαίως οι αρχιτέκτονες, όλα αυτά τα χρόνια, για την πολεοδομική, αρχιτεκτονική και αισθητική αναβάθμιση της χώρας, όπως μας κατηγόρησαν κάποιοι φίλοι; Κάποιοι παραδόθηκαν στο σύστημα, άλλοι ίσως το προσπάθησαν στα πλαίσια του συστήματος. Κάποιοι άλλοι όμως αποχώρησαν, ο ίδιος ο Άρης το 1993, ο Τάκης Ζενέτος το 1977. Δεν είναι εύκολο να είναι κανείς Αρχιτέκτονας στην Ελληνική πραγματικότητα.

Πιστεύουμε πως η Καβάλα αξίζει κάτι καλύτερο, ή πολύ καλύτερο και αυτό είναι επιθυμητό. Αλλά δεν είναι βέβαιο πως ταυτίζονται οι απόψεις μας για το καλό. Εύκολα γίνεται αντιληπτό ότι η οποιαδήποτε ανέγερση νέου κτιρίου, για την ‘‘αναγκαία’’ στέγαση νέων χρήσεων, όπως και η αξιοποίηση των υφιστάμενων, θα προσέδιδε μία άλλη δυναμική, όχι μόνο στο λιμάνι, αλλά και στην ίδια την πόλη, εάν η αναβάθμιση των υφισταμένων συνδυάζονταν με την κατασκευή πρωτοποριακών και συμβατών με την περιοχή κτιρίων.

Δυστυχώς, η ασύστολη εμπορευματοποίηση του αστικού περιβάλλοντος και του οτιδήποτε ορίζει τη ζωή μας, την οικονομική δραστηριότητα, η απουσία της μνήμης, ακόμα και των σχέσεων μας, οδηγεί σε ανάλογη έκπτωση αξιών και ποιότητας. Το δομημένο περιβάλλον αναπαριστά στον χώρο, αυτές ακριβώς τις σχέσεις, κοινωνίας, πολιτείας, οικονομίας και όποιος αναζητά την αιτία για την άθλια εικόνα των πόλεών μας, σήμερα, ας την αναζητήσει κάπου εκεί. Πρέπει να μπει ένα όριο και το κακό δεν μπορεί να είναι δικαιολογία για το χειρότερο, όταν μάλιστα αυτό αφορά το καλύτερο κομμάτι της πόλης. Τα δε αναμενόμενα έσοδα του Οργανισμού, ευπρόσδεκτα βεβαίως, δεν είναι κολυμβήθρα του Σιλωάμ για να εξαγνιστεί και να δικαιολογηθεί οποιαδήποτε αποτυχία αρχιτεκτονικής ή προγραμματισμού. Η αποδοχή ενός ακόμη κακοσχεδιασμένου κτιρίου το μόνο που θα πετύχει είναι να επιδεινώσει τον αστικό κατήφορο.

Το ζήτημα επιβαρύνεται έτι περισσότερο εάν στα παραπάνω προστεθεί η υποψία ότι ο Ο.Λ.Κ δεν εξέτασε λεπτομερώς και τις μελλοντικές ανάγκες του λιμανιού, βάση των απαιτήσεων που οριοθετεί η ανάπτυξη του τουρισμού κρουαζιέρας, της συνθήκης Schengen, για τη λειτουργία διαπιστευμένης ζώνης ελέγχου προσώπων, φορτίων και οχημάτων, συνδυαστικά με την επιβατική δραστηριότητα των μεγάλων πλοίων της γραμμής, των Ferry της Θάσου και την ανάπτυξη των υδατοδρομίων. Η συνύπαρξη όλων αυτών των χρήσεων, μαζί με τις υπηρεσίες του τελωνείου και τον έλεγχο των φορτηγών στον ίδιο χώρο, αποτελεί έναν εξαιρετικά σύνθετο γρίφο που χρίζει άμεσης λύσης πριν είναι απόλυτα αργά. Η οριοθετημένη ζώνη ελέγχου της Schengen, σε επαφή με το προτεινόμενο κτίριο και σε μια πιθανή συνάντηση όλων των ανωτέρω δραστηριοτήτων δεν θα επαρκεί, εφόσον χρειάζεται και δικές της εγκαταστάσεις. Είναι, απλά, θέμα κοινής λογικής. Ήδη η εικόνα που παρουσιάζει ο χώρος, σε ώρα αιχμής, σήμερα, είναι χαοτική. Φανταστείτε τι πρόκειται να γίνει με ενεργή την ελεγχόμενη πιστοποιημένη είσοδο-έξοδο.

Ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων με το ΤΕΕ έχει οργανώσει, τα τελευταία 20 χρόνια, διεθνή συνέδρια, εκθέσεις, Εβδομάδες Αρχιτεκτονικής, έχει συμμετάσχει σε εκδηλώσεις του Δήμου Καβάλας, της Δημωφέλεια, του Cosmopolis και έχει καταθέσει προτάσεις για τον ΟΛΚ, το θαλάσσιο μέτωπο της πόλης, την Παναγία, τον δημόσιο χώρο και τις Καπναποθήκες. Από το 2003 έχει καταθέσει πρόταση για την αξιοποίηση του υπάρχοντος κτιρίου του τελωνείου, το οποίο επαρκεί να καλύψει όλες τις ανάγκες του λιμανιού σε χώρους, ακόμα και πολιτιστικές χρήσεις, ενώ μια πρωτοποριακή και ρηξικέλευθη ιδέα, για ένα ολότελα νέο κτίριο, κατατέθηκε στην 4η Εβδομάδα Αρχιτεκτονικής το 2017. Οι ιδέες αυτές, μέσα από τις εκθέσεις που συνόδευαν τις Εβδομάδες Αρχιτεκτονικής, δεν ήταν μελέτες αλλά επιχείρησαν να θέσουν έναν προβληματισμό, μια άλλη λογική για την προσέγγιση του αστικού τοπίου και δη του παραλιακού μετώπου της πόλης και βεβαίως της ανάπτυξης του λιμανιού, για να μη λέμε μόνο ότι δεν γίνεται τίποτα, αλλά ότι υπάρχει τρόπος να αλλάξει η Καβάλα και να κοιτάξει το μέλλον με αισιοδοξία. Η πάγια άποψή μας είναι ότι τόσο σημαντικές παρεμβάσεις στο χώρο, οφείλουν να υπάγονται σε ένα συνολικότερο σχεδιασμό και σίγουρα να έχουν ως γνώμονα τον σεβασμό προς τα μνημεία της πόλης. Ο διάλογος με την ‘‘Παναγία’’ πρέπει να είναι επιτακτικός και ουσιαστικός. Δεν μπορεί να περιορίζεται σε χρωματικές επιλογές.

Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι το πρόβλημα που θέτει ο αγαπητός συνάδελφος Αργύρης Μπακιρτζής και ο αρχαιολόγος Μιχάλης Λυχούνας, δεν είναι τοπικό, αφορά την Καβάλα, αλλά και ολόκληρη τη χώρα. Χρειάζεται άλλης μορφής διοίκηση, σχεδιασμός και στρατηγική, χρειάζεται όραμα για να αντιστραφεί η καταστροφή των ιστορικών κέντρων και των ίδιων των πόλεων».

Για τον ΣΑΝΚ
Ο Πρόεδρος
ΓΙΑΝΝΗΣ ΝΕΣΤΟΡΙΔΗΣ


(*) Σχόλιο γράφοντος: Αν ρωτάτε γιατί δεν δημοσιεύσαμε τις επιστολές Λυχούνα και Μπακιρτζή, σε αντίθεση με αρκετά άλλα τοπικά ΜΜΕ, η απάντηση είναι πάρα πολύ απλή. Εμάς δεν μας τις έστειλαν, ίσως διότι εμείς δεν ανήκουμε στον τοπικό τύπο (άλλωστε, ως γνωστόν, μόνο τα κανάλια και οι εφημερίδες -και τα ΜΜΕ που ανήκουν σε ομίλους καναλιών και εφημερίδων- έχουν “λόγο” ύπαρξης ως “τοπικός τύπος” – όλοι οι υπόλοιποι δεν είναι “τοπικός τύπος”, αλλά κάτι άλλο……)

- Advertisement -
- Advertisement -
- Advertisement -
- Advertisement -

Τελευταία Νέα

Με βροχές και με…3 τροχαία ατυχήματα “φεύγει” ο Νοέμβριος

Η φωτό προέρχεται από το τροχαίο στην Εγνατία Οδό Με βροχές μάς αποχαιρετάει...

Και νέα rapid tests για κορωνοϊό στο λιμάνι της Καβάλας – Έλεγχοι και στη Χρυσούπολη

Για δεύτερη φορά μέσα σε μια εβδομάδα (μετά την περασμένη Πέμπτη) τα συνεργεία του ΕΟΔΥ θα προχωρήσουν στη διενέργεια rapid tests για...

Μάκης Παπαδόπουλος: «Να ανακαλέσει ο Δήμαρχος την έφεση εναντίον των εργαζομένων στο ΒΟΗΘΕΙΑ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ»

Την ερχόμενη Παρασκευή 4 Δεκεμβρίου εκδικάζεται η έφεση που κατέθεσε η διοίκηση του Δήμου Καβάλας εναντίον της δικαστικής απόφασης που δικαιώνει τις...

Τάνια Ελευθεριάδου: Προϋπολογισμός εκτός πραγματικότητας- Η ΝΔ αρνείται να αντιληφθεί την κατάσταση

Στην επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων τοποθετήθηκε η βουλεύτρια Καβάλας του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία Τάνια Ελευθεριάδου, στη συζήτηση για τον προϋπολογισμό του 2021. Όπως σημείωσε,...

Απόπειρα αυτοκτονίας στη συνοικία του Βύρωνα

Ένας άνδρας -ο οποίος, σύμφωνα με πληροφορίες, φέρεται να αντιμετωπίζει ψυχολογικά προβλήματα- αποπειράθηκε να δώσει τέλος στη ζωή του το μεσημέρι του...

Περισσότερα Άρθρα στην Ίδια Κατηγορία

- Advertisement -