Στα γραφεία του «Kavala Portal» έφθασε πριν τρεις μέρες, επιστολή με την είδηση ότι: […Μεθοδευμένο ξεπούλημα του λιμένα Καβάλας φέρνουν οι διαγωνισμοί του Υπερταμείου, πίσω από το προσωπείο της ανάπτυξης της κρουαζιέρας…].
Σύμφωνα με τον αποστολέα και γράφοντα, επιχειρείται με τον πιο κομψό τρόπο, η σταδιακή υποκρυπτόμενη παραχώρηση ολόκληρου του λιμανιού της Καβάλας σε ιδιώτη ή ιδιώτες.
Στη συνέχεια του προβληματισμού αυτού, η Δημοσιογραφική μας ομάδα, διερεύνησε επιμελώς το θέμα και καταλήξαμε στο αποκαλυπτικό δημοσίευμα του αθηναϊκού μέσου ενημέρωσης, «Radar.gr».
[…Στο συγκεκριμένο δημοσίευμα, αρχικά επικεντρώνεται: στον υποτιθέμενο εκσυγχρονισμό του λιμανιού, με πραγματικό στόχο την εκχώρηση του σε ιδιώτες – και συγκεκριμένα στην εταιρεία LAMDA – για αξιοποίηση του παραλιακού μετώπου με όρους Real Estate…
Πρόκειται δηλαδή για μία αθόρυβη αλλά κρίσιμη διαδικασία, με ευρύτερες συνέπειες – επιπτώσεις, στην τοπική κοινωνία, την οικονομία και την κυριαρχία του δημόσιου χώρου, του κεντρικού λιμένα της Καβάλας.
Στη συνέχεια αναφέρεται ότι: Οι διαγωνισμοί του Υπερταμείου για τις παραχωρήσεις κρουαζιέρας και τα «παιχνίδια πίσω από το κάδρο». Για το λιμάνι της Καβάλας φαίνεται να εξελίσσεται μία ίντριγκα που θα την έλεγε κανείς ως και «πονηρό μπαλαμούτι». (Δημοσιεύθηκε 07, Απρ. 2025 08:40)
Αναλυτικότερα το ιστορικό της υπόθεσης.
Αποφασίζει το ΤΑΙΠΕΔ, νυν Υπερταμείο να βγάλει τρία λιμάνια ανά την Ελλάδα (Κατάκολο, Πάτρα, Καβάλα), σε διαγωνισμό για την υποπαραχώρηση της κρουαζιέρας. Η Ιδέα δεν είναι κακή. Η κρουαζιέρα, όπως και ο γενικός τουρισμός στην χώρα, πάει σφαίρα. Εφόσον ένας επενδυτής παραχωρησιούχος μπει μέσα, μπορεί να αλλάξει τα τιμολόγια που σήμερα είναι καθηλωμένα άπειρα χρόνια, και να βγάλει σημαντικά έσοδα από το περιβόητο «τέλος ανά επιβάτη».

Μπίζνες με διαστάσεις
Καινούρια μπίζνα, σημαντική για τον θαλάσσιο Τουρισμό, σίγουρα για την εθνική οικονομία και τα κρατικά έσοδα. Ακόμη σημαντικότερη, υπό προϋποθέσεις, για τις τοπικές κοινωνίες. Επομένως, δεδομένης και της νέας λειτουργίας του Υπερταμείου υπέρ της εγχώριας ανάπτυξης, η σκέψη είναι θετική. Στο Κατάκολο κατεβαίνουν οι μεγάλοι παίχτες της διεθνούς αγοράς κρουαζιέρας.
Καταρχάς, η MSC (Mediterranean Shipping Company) που ελέγχεται από την πανίσχυρη ιταλική οικογένεια Aponte σε συνεργασία με τη V Group που ελέγχεται από τον Έλληνα επιχειρηματία Βύρωνα Βασιλειάδη (γνωστό στα ελληνικά λιμάνια από την Antipollution). Ξεκάθαρα, το πιο δυνατό σχήμα σε πρώτη ανάγνωση.
Λειτουργούν συμπληρωματικά και ελέγχουν πολλά πεδία, μέσα και έξω από τη χώρα. Απέναντι τους η αμερικανική Royal Caribbean μέσω μίας θυγατρικής της, της CTI δια της οποίας ελέγχει το λιμάνι της Βαρκελώνης.
Στο παρελθόν η συγκεκριμένη εταιρεία – κολοσσός είχε κάνει πολύ δυναμικές κρούσεις σε τουλάχιστον 2 ή 3 προηγούμενες κυβερνήσεις, προκειμένου να αναλάβει το Κατάκολο. Προφανώς, δεν ήταν ώριμες τότε οι περιστάσεις.Ίσως ήρθε τώρα ο καιρός…
Τέλος, ενδιαφέρον εκδήλωσε και η Global Port Holdings, που ενδιαφερόταν για το Λιμάνι του Ηρακλείου και τώρα συμμετέχει στην τελική ευθεία για την ιδιωτικοποίηση του Λιμανιού του Λαυρίου. Και οι δύο προαναφερθέντες όμιλοι, είναι γίγαντες του χώρου της κρουαζιέρας σε παγκόσμια κλίμακα. Επομένως, στο Κατάκολο, σημαντικό για την κρουαζιέρα, που έχει ως βασικό πόλο έλξης την αρχαία Ολυμπία, θα «πέσουν κορμιά»…
Το δημοτικό λιμενικό ταμείο εκεί τα έχει κάνει μαντάρα εδώ και κάμποσα χρόνια, και σωστά η κυβέρνηση προχωράει να δώσει λύσεις. Το λιμάνι είναι μεγάλο και πραγματικά αναξιοποίητο, έχει τρεις θέσεις ελλιμενισμού, άρα υπάρχει σημαντικό ενδιαφέρον για έργα και περιθώριο κερδοφορίας. Πέρυσι είχε 217 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων, ενώ εφέτος με βάση τις προκρατήσεις του αναμένεται να περάσει τις 250. Και προφανώς η δυνατότητα της εκτόξευσης του είναι τεράστια, υπό ορθή διαχείριση. Αυτό είναι το μεγάλο «ψάρι» του Διαγωνισμού.
Σχεδόν όλοι οι ενδιαφερόμενοι έχουν ήδη λάβει θέση, προσεγγίζοντας κυβερνητικά στελέχη (και όχι μόνο!) για να επηρεάσουν το σχεδιασμό της επικείμενης διαδικασίας. Μέσα ή έξω από το Μαξίμου.
Πάνω στις λεπτομέρειες του ΠΩΣ ακριβώς θα βγει αυτός ο διαγωνισμός, θα κριθεί τελικά και ποιος θα τον κερδίσει… Γιατί τα τέρματα, κάπως θα «μετατοπιστούν» ως το τέλος. Με διάφορες δικαιολογίες. Συμπεριλαμβάνοντας η αποκλείοντας κάποια αντικείμενα δυνητικής κερδοφορίας. Με την νομιμοποίηση της άποψης του τεχνικού συμβούλου, βεβαίως…
Γιατί το λέμε αυτό;; Γιατί δεδομένου πως η κατά τα λοιπά σοβαρή τεχνική εταιρεία που έχει προσλάβει το Υπερταμείο από το εξωτερικό ως τεχνικό σύμβουλο, δεν διαθέτει καμία απολύτως εμπειρία στην κρουαζιέρα, το expertise της αξιολογείται από ανεπαρκές έως προβληματικό. Για ψάξτε το λίγο! Ποιος τους επέλεξε άραγε και γιατί…;;
Για το Λιμάνι της Πάτρας, το ενδιαφέρον είναι από ισχνό ως αμελητέο. Απολύτως αδιάφορη επιλογή για όλους τους επενδυτές. Αν τελικά κατεβεί προσφορά, θα είναι εξ ορισμού περιορισμένη σε νούμερο.
Στη δυτική πλευρά της χώρας, οι σοβαροί αλλοδαποί επενδυτές ενδιαφέρονται για την Κέρκυρα, ΑΜΑ προκύψει. Και ασφαλώς σταθερά για βάσεις στο Αιγαίο.
Εξάλλου, αυτά τα έχουν εξηγήσει στους υπουργούς Ναυτιλίας ή Τουρισμού με τον πιο επίσημο τρόπο, μέσω των αντιπροσώπων τους πού πηγαινοέρχονται.

Η περίπτωση της Καβάλας
Για το λιμάνι της Καβάλας όμως φαίνεται να εξελίσσεται μία ίντριγκα που θα την έλεγε κανείς ως και «πονηρό μπαλαμούτι». Στο περιφερειακό αυτό λιμάνι, μοναδικοί ενδιαφερόμενοι για την κρουαζιέρα κατέβηκαν η τουρκικών συμφερόντων Global Port Holdings και (έκπληξη;!;!) η Lamda Marinas του ομίλου Lamda Development.
Προσοχή, αυτή η εταιρεία συμμετέχει μόνο στο διαγωνισμό για την Καβάλα.
Για την Global Port Holdings με 33 λιμάνια ανά την υφήλιο, ακούγεται πολύ λογική επιλογή να διεκδικήσουν μία βάση, γειτονική στη χώρα που ήδη διαχειρίζονται δυο-τρία μεγάλα λιμάνια κρουαζιέρας.
Η Lamda Marinas όμως, η οποία ουδεμία σχέση έχει με το αντικείμενο της κρουαζιέρας καθώς αποδεδειγμένα δεν διαθέτει στοιχειώδη γνώση ή εμπειρία στο αντικείμενο, στοχεύει στ’ αλήθεια στη διαχείριση κρουαζιέρας ενός σχετικά μικρού λιμανιού, όπως η Καβάλα;
Ή ΜΗΠΩΣ, όπως οι κακές γλώσσες λένε, επικεντρώνεται στη χερσαία ζώνη, με στόχο να αναπτύξει ένα ευρύ κατασκευαστικό έργο;
Γιατί αν διαβάσει κανείς προσεκτικά την πρόσκληση ενδιαφέροντος που έχει δημοσιεύσει το Υπερταμείο, θα δει πως υπάρχουν δύο σημαντικά «φιλέτα», ιδανικά για το προφίλ της εταιρείας που διευθύνει επιτυχημένα ο κ. Σταύρος Κατσικάδης.
Πρόκειται για ένα μεγάλο, παράκτιο οικόπεδο με κάμποσα στρέμματα που σήμερα εξυπηρετεί κυρίως την ακτοπλοΐα και βέβαια πάνω απ’ όλα το πολύ μεγάλο κτίριο στην καρδιά του λιμανιού της Καβάλας, το οποίο φιλοξενεί τις υπηρεσίες του τελωνείου.
Διότι μόνο με μία (1) θέση ελλιμενισμού προς υπο-παραχώρηση (με βάση τον τρέχοντα Διαγωνισμό), ενώ το Λιμάνι έχει δυο (2) θέσεις διαθέσιμες, κανένα ενδιαφέρον δεν θα επιδείξει οποιαδήποτε σοβαρή εταιρεία διαχειρίζεται σταθμούς κρουαζιέρας.
Μια εταιρεία όμως που στοχεύει βασικά στις κατασκευές για εμπορική εκμετάλλευση και στην κατάληψη συνολικά του χερσαίου χώρου, όπως έχει αποδείξει με εξαιρετική επιτυχία λ.χ. στην περίπτωση της Μαρίνας του Φλοίσβου;
Μήπως ο τρόπος που διαμόρφωσε το Διαγωνισμό στην Καβάλα το Υπερταμείο, που εδώ και ένα μήνα περίπου, λειτουργεί πλέον υπό τη διεύθυνση του κ. Γ. Παπαχρήστου, οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στην υποβολή προσφοράς από έναν και μόνο εγχώριο Όμιλο…;;; Και αν ναι, θα σηκώσει κάποιος το κόστος για το σκάνδαλο αυτό..; Ή κατόπιν εορτής θα μας πούνε πως «έτυχε»;Γιατί αυτό, «υγιή ανταγωνισμό» δεν το λες;;!!
Δηλαδή, αντί για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας με προσέλκυση περισσότερων πλοίων στην Καβάλα, να καταλήξει η φάση στην ανέγερση νέου «Εμπορικού Κέντρου» και στη μετατροπή του σημερινού τελωνείου σε μαγαζιά;
Projects, για τα οποία στην αθηναϊκή πιάτσα κυκλοφορεί πως έχουν ΗΔΗ δρομολογηθεί σχεδιασμοί και ονόματα…
Αποκλειστική πηγή: https://radar.gr/article/oi-diagonismoi-tou-ypertameiou-gia-tis-parachoriseis-krouazieras-kai-ta-paichnidia-piso-apo-to-kadro
Kavala Portal: Από τη δημοσιογραφική μας εμπειρία θα αναφέρουμε, δυστυχώς: «ό,τι φημολογείται στο τέλος εφαρμόζεται…!!»