Οι εξελίξεις των τελευταίων εβδομάδων με τον κορωνοϊό SARS-COV-2 και τον εγκλεισμό των δημοτών στα σπίτια τους δεν φαίνεται να επηρέασαν την ΔΙΑΑΜΑΘ και τον προγραμματισμό της για τη διαχείριση των απορριμμάτων στην περιφέρεια ΑΜΘ.
Έναν προγραμματισμό που έχει προκαλέσει πολλές αντιδράσεις, τόσο όσον αφορά το κόστος της διαχείρισης -το οποίο και μετακυλίεται στους δημότες (κάτι, μάλιστα, που έχει οδηγήσει και σε μεγάλες αυξήσεις στα δημοτικά τέλη πολλών δήμων της περιφέρειας)- όσο και στις διαδικασίες που θα ακολουθηθούν για την διαχείρισή του (μάλιστα δεν είναι λίγοι αυτοί που μιλούν για “σκανδαλώδεις μεθοδεύσεις” από πλευράς της ΔΙΑΑΜΑΘ!)
Οι αυξήσεις στα δημοτικά τέλη -οι οποίες, όσον αφορά τον δήμο Καβάλας, ανέρχονται κοντά στο 50%- αποτέλεσαν αντικείμενο συζήτησης τις προηγούμενες εβδομάδες. Από την μια ο δήμαρχος Θόδωρος Μουριάδης ξεκαθάρισε -στο πλαίσιο συνέντευξης τύπου- πως δεν τίθεται θέμα μη εφαρμογής της αύξησης αυτής εν καιρώ κορωνοϊού (με το σκεπτικό πως ο προϋπολογισμός της ΔΙΑΑΜΑΘ δεν επιδέχεται αλλαγών), και από την άλλη η αντιπολίτευση εξέφρασε εντελώς διαφορετική άποψη, τονίζοντας πως όχι μόνο μπορεί να ανασταλεί αυτή η αύξηση αλλά θα πρέπει να εφαρμοστεί άμεσα (καθώς μπορεί σταδιακά να αίρονται οι περιορισμοί στις μετακινήσεις και να ανοίγουν τα εμπορικά καταστήματα, ωστόσο η οικονομική κατάσταση των δημοτών και των επαγγελματιών δύσκολα αναμένεται να επανέλθει στα προ κορωνοϊού επίπεδα).
Πρόσφατη, μάλιστα, ήταν η κατάθεση πρότασης από 5 παρατάξεις της αντιπολίτευσης του δήμου Καβάλας για την αναστολή της ισχύος των αυξημένων δημοτικών τελών. Μιας πρότασης η οποία -εκτός των άλλων- περιελάμβανε και θέσεις για άμεση εξόφληση των οφειλών του δήμου προς τους επαγγελματίες (οφειλές της τάξης του 1,8 εκ. €) με στόχο την διοχέτευση ζεστού χρήματος στην αγορά, αναστολή κατασχέσεων σε βάρος δημοτών και επαγγελματιών, αναστολή διακοπής υδροδότησης σε όσους πραγματικά αντιμετωπίζουν πρόβλημα, μείωση τελών άρδευσης 30% στους αγρότες και διεκδίκηση έκτακτης χρηματοδότησης από την κυβέρνηση.
Μάλιστα, στην ίδια πρόταση είχαν τεθεί και θέσεις για την μεταφορά κονδυλίων από τους προϋπολογισμούς εκδηλώσεων που είτε έχουν ματαιωθεί (όπως το Kavala AirSea Show και το “Άδοντες και Ψάλλοντες εν τη καρδία”) είτε έχει μειωθεί το budget τους (όπως το Cosmopolis), με σκοπό την αναβάθμιση της κοινωνικής πολιτικής του δήμου.
Στο θέμα αυτό αναφέρθηκαν οι δημοτικοί σύμβουλοι Καβάλας Νίκος Ξανθόπουλος (επικεφαλής της παράταξης “Συνεργασία για την Καβάλα”) και Γιώργος Γουνελάς (μέλος της παράταξης “Ο Τόπος της Ζωής μας”) στην ιντερνετική ραδιοφωνική εκπομπή του Kavala Portal και του ParadiseGRadio “Η Επέλαση των Βαρβάρων”
Το θέμα, πάντως, της ΔΙΑΑΜΑΘ αναμένεται να έχει πολλά ακόμα επεισόδια, καθώς οι καταγγελίες για υπερχρεώσεις στα κοστολόγια για την διαχείριση των απορριμμάτων είναι πάρα πολλές για να αγνοηθούν (γνωστό είναι, εξάλλου, το παράδειγμα του προέδρου των δημοτικών υπαλλήλων Καβάλας Κώστα Γερακίνη ότι ο Δήμος Καβάλας δαπανά περίπου 121.000 ευρώ για ένα έτος ενώ η ΔΙΑΑΜΑΘ ζητά ποσό περίπου 384.000 ευρώ για ένα έτος!).
“Μπροστάρης” σε αυτές τις καταγγελίες είναι ο δήμαρχος Νέστου Σάββας Μιχαηλίδης, ο οποίος μιλώντας στην “Επέλαση των Βαρβάρων” δεν “μάσησε” τα λόγια του, αφήνοντας σαφείς αιχμές για υπερκοστολογήσεις από πλευράς της ΔΙΑΑΜΑΘ.
Μεταξύ άλλων, ο κ. Μιχαηλίδης ανέφερε πως:
Ο Γενικός Διευθυντής ΔΙΑΑΜΑΘ δηλώνει πως “Έχουμε έναν προϋπολογισμό, θα λειτουργήσουμε με αυτόν φέτος και θα δούμε τι θα προκύψει ως πραγματικό κόστος”. Αυτά τα πράγματα δεν γίνονται. Όταν πρόκειται να φορολογήσεις κόσμο (τα δημοτικά τέλη, από τα οποία θα καλυφθεί το κόστος της διαχείρισης των απορριμμάτων, είναι φόρος) πρέπει να είσαι ξεκάθαρος.
Εδώ το πράγμα δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Μπορεί να έχουμε έναν μαθηματικό τύπο που δίνει ένα τελικό αποτέλεσμα (στην προκειμένη περίπτωση, η τελική τιμή διαχείρισης ανά τόνο), όμως θα πρέπει να λάβουμε σοβαρά υπόψη το πόσο ωφέλιμη είναι αυτή η διαχείριση για την κοινωνία και το περιβάλλον, αλλά και το πώς ανταποκρίνεται στα τρέχοντα οικονομικά δεδομένα. Π.χ. αν πούμε ότι πρέπει να πληρώσει ο καθένας 5000 € για να έχουμε καθαρό περιβάλλον, καταλαβαίνετε ότι ένα τέτοιο κονδύλι δεν ανταποκρίνεται στα μέσα ελληνικά εισοδήματα.
Εγώ είχα επαναστατήσει και είχα ζητήσει αλλαγή στην διοίκηση της ΔΙΑΑΜΑΘ, ώστε να υπάρχει ένα πιο ρεαλιστικό μοντέλο και να εξεταστούν οι πιθανότητες για την υιοθέτηση ενός άλλου μοντέλου για την διαχείριση των απορριμμάτων. Ενός μοντέλου που δεν θα επιβάλλει πρόσθετα τέλη και θα διαχειρίζεται τα απορρίμματα με συμφέροντα οικονομικά κόστη και σεβασμό προς το περιβάλλον (ακόμα και αν χρειάζεται να αθετήσουμε συμφωνίες του παρελθόντος).
Δυστυχώς, όμως, οι νέοι δήμαρχοι που μπήκαν στην ΔΙΑΑΜΑΘ απεφάνθησαν ότι δεν επρόκειτο να αλλάξει κάτι και πως το ήδη υποβληθέν πλάνο της ΔΙΑΑΜΑΘ για την διαχείριση και την κοστολόγηση των απορριμμάτων δεν επρόκειτο να αλλάξει. Και μιλάμε για ένα πλάνο που μπορεί να είναι νομιμοφανές αλλά χρήζει σοβαρών καταγγελιών. Δεν γίνεται π.χ. η μεταφορά των απορριμμάτων, η οποία έχουμε υπολογίσει ότι κοστίζει 1.611.000 € ανά έτος, να προκηρύσσεται στα 4.935.000 € διότι -και καλά- κάποιοι δήμοι δεν μπορούν να επωμισθούν το κόστος μεταφοράς των απορριμμάτων τους. Δεν γίνεται, επίσης, να συνεχίζουμε να μιλάμε για ταφή απορριμμάτων και για 6 μονάδες, μικρές και μεγάλες, για “ανακάτεμα αέρα” και θάψιμο των υπόλοιπων απορριμμάτων, την ώρα που στην υπόλοιπη Ευρώπη εφαρμόζουν εδώ και δεκαετίες την καύση των απορριμμάτων.
Είναι ολοφάνερο πως κάναμε ένα σχέδιο για να ικανοποιήσουμε πρόσωπα. Και τα κόστη θα τα επωμιστούν οι πολίτες, προς όφελος ολίγων.
Η ΔΙΑΑΜΑΘ δεν μπορεί να δημιουργεί πλασματικούς προϋπολογισμούς, ούτε να επιβάλλει έναν σχεδιασμό που δεν τον θέλουν κάποιοι από τους δήμους. Υπάρχει ζήτημα νομιμοφάνειας και ηθικής. Όταν έχεις να κάνεις με 7 δημάρχους και δεν μπορείς να περάσεις έναν προϋπολογισμό θα έφευγα. Όλα αυτά είναι πολύ σοβαρά για να τα αφήσουμε σε έναν απλό γενικό διευθυντή.
Θα είμαι αρκετά επιθετικός από εδώ και πέρα. Αυτή η ιστορία θα κρατήσει σε μάκρος, αλλά θα μας δικαιώσει.