Τις τελευταίες ημέρες διαβάσαμε με ενδιαφέρον 2 διαφορετικά άρθρα -σε διαφορετικά ΜΜΕ- που σχετίζονταν με τη Θάσο και το τουριστικό της προϊόν. Ο τρόπος με τον οποίο γράφτηκαν αυτά τα άρθρα, αλλά και το ποιοι “κρύβονται” πίσω από τη συγγραφή τους, είναι ενδεικτικός του ότι μπορεί να πέρασαν περίπου 50 χρόνια από τον θάνατο του παλιού Έλληνα ηθοποιού Τζαβαλά Καρούσου -που πρωτοείπε τη φράση “Στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις” (*) -, ωστόσο ακόμα και σήμερα η φράση αυτή όχι απλώς δεν έχει χάσει το νόημά της αλλά παραμένει ιδιαίτερα επίκαιρη.
Το πρώτο άρθρο αναφέρεται σε μια σειρά προτάσεων του ταξιδιωτικού ένθετου του ενημερωτικού ιστότοπου Reader.gr για 10 νησιά ανά την υφήλιο που “θα πρέπει οπωσδήποτε να επισκεφθούμε” (πατήστε εδώ). Η λίστα αυτή, μάλιστα, αποτελεί ένα μικρό κομμάτι από ένα άλλο άρθρο, αναρτημένο στον δημοφιλή αμερικανικό ενημερωτικό (για θέματα οικονομίας και επιχειρήσεων) ιστότοπο Business Insider, στο οποίο αναφέρονται 100 νησιά “λιγότερο γνωστά” (ο αγγλικός όρος είναι “under-the-radar”) που “θα πρέπει οπωσδήποτε να επισκεφθούμε” (πατήστε εδώ).
Σε αυτά τα νησιά (και στα 100 του Business Insider και, φυσικά, στα 10 του Reader.gr) ανήκει και η Θάσος!
Σύμφωνα με τους αρθρογράφους του Business Insider, η κατάρτιση του καταλόγου των 100 προτεινόμενων νησιών έγινε από τους σημαντικότερους travel bloggers και ειδικούς στον τομέα του ταξιδιωτικού ρεπορτάζ, καθώς επίσης και από χρήστες του TripAdvisor. Με άλλα λόγια, δηλαδή, από ανθρώπους που εξειδικεύονται στα ταξίδια!
Για την ιστορία, η αναφορά του Business Insider στη Θάσο έχει ως εξής (μεταξύ άλλων):
Γνωστή ως το “Σμαράγδι του Αιγαίου”, η Θάσος σάς δίνει την ευκαιρία να απολαύσετε απίστευτα τοπία και ακρογιαλιές. Διαθέτει, επίσης, πάρα πολλές ταβέρνες για να χαλαρώσετε απολαμβάνοντας το φαγητό σας και το ποτό σας – είναι, στα αλήθεια, τόσο πολύ Ελληνική.
Η θάσος είναι, επίσης, εξαιρετική για τους λάτρεις θαλασσίων αθλημάτων όπως καταδύσεις, ιστιοπλοΐα και καγιάκ. Για να την επισκεφθείτε, παίρνετε το αεροπλάνο με προορισμό την Καβάλα και, ακολούθως, το ferry boat για μια όμορφη διαδρομή διάρκειας 30 λεπτών.
Το δεύτερο άρθρο αναρτήθηκε στον ενημερωτικό για θέματα οικονομίας ιστότοπο insider.gr και φέρει τον τίτλο “Θάσος: Ελάχιστη κατανάλωση … 50 ευρώ για μια ξαπλώστρα” (πατήστε εδώ). Μεταξύ άλλων, το άρθρο αναφέρει τα εξής:
Το αδιαχώρητο επικρατεί σε πολλά «outsider» νησιά όπως είναι για παράδειγμα η Θάσος και η Σαμοθράκη. Με τουρίστες από τα Βαλκάνια αλλά και πολλούς Έλληνες από τη Βόρεια Ελλάδα, οι οποίοι επιλέγουν τα συγκεκριμένα νησιά λόγω εγγύτητας, φαινομενικά οι ντόπιοι επιχειρηματίες από τον κλάδο του Τουρισμού δεν θα έπρεπε να έχουν παράπονο.
Μάλιστα σε κάποιες περιοχές οι τιμολογιακές πολιτικές θυμίζουν … Μύκονο. Για παράδειγμα, επιχειρηματίας που νοικιάζει ξαπλώστρες και ομπρέλες στην παραλία θέτει ως προϋπόθεση για την ενοικίαση την κατανάλωση φαγητών και ποτών στην ταβέρνα που διαθέτει κοντά στις ξαπλώστρες αξίας 50 ευρώ.
Σε άλλη οργανωμένη παραλία, για μια θέση στις ξαπλώστρες της πρώτης σειράς τίθεται η προϋπόθεση ελάχιστης κατανάλωσης 20 ευρώ ενώ το κόστος πέφτει στα 10 ευρώ εάν επιλέξει κάποιος να κάτσει στις πίσω σειρές.
Πρόκειται για μια τακτική marketing η οποία συναντάται και σε άλλες περιοχές και θεωρείται θεμιτή καθώς η οικονομία λειτουργεί στο πλαίσιο του ελεύθερου ανταγωνισμού.
Εξίσου ακριβή είναι και η διαμονή με τα απλά δίκλινα ενοικιαζόμενα δωμάτια (χωρίς θέα) να ξεκινούν από 80 ευρώ ενώ στο νησί υπάρχουν και πολυτελή ξενοδοχεία μεγάλων γνωστών αλυσίδων με αντίστοιχες βέβαια τιμές.
Οι επιχειρηματίες του νησιού μιλώντας στο insider.gr κάνουν λόγο για πολύ συρρικνωμένη τουριστική περίοδο (Ιούλιος-Αύγουστος) ενώ ειδικά για φέτος σημειώνουν ότι δεν δούλεψαν καλά ούτε καν τον Ιούλιο εξαιτίας των καιρικών συνθηκών. Αυτό τους αναγκάζει να πωλούν σε υψηλότερες τιμές για να καταστούν οι επιχειρήσεις τους βιώσιμες ενώ σημαντική «ανάσα» για το νησί της Θάσου αποτελεί το γεγονός ότι βρίσκεται σε κοντινή απόσταση από το λιμάνι της Καβάλας κάτι που την καθιστά εύκολο και φθηνό (όσον αφορά στα έξοδα μεταφοράς) προορισμό για τους Έλληνες της Βόρειας Ελλάδας.
Το άρθρο αυτό προκάλεσε, όπως ήταν φυσικό, πολλές συζητήσεις σχετικά με το κατά πόσο ισχύουν ή όχι οι πληροφορίες που αναφέρει. Ωστόσο, ορισμένες λεπτομέρειες που μπορούμε να κρατήσουμε -βασιζόμενοι και στο δικό μας ρεπορτάζ- είναι οι εξής:
α) Το άρθρο ξεκινάει με αναφορά στη Θάσο και τη Σαμοθράκη, ενώ αμέσως μετά μιλάει αόριστα για “κάποιες περιοχές” με τιμολογιακές πολιτικές που θυμίζουν Μύκονο (χωρίς καν να ξεκαθαρίζεται αν αυτές βρίσκονται στη Θάσο ή στη Σαμοθράκη). Η πρώτη αναφορά “στο νησί” γίνεται στην πρόταση που σχετίζεται με το κόστος των ενοικιαζόμενων δωματίων, ενώ στην τελευταία παράγραφο δείχνει να “ξεκαθαρίζει το τοπίο” σχετικά με το για ποιο νησί μιλάει η αρθρογράφος.
Θα μας πείτε τώρα ότι “αυτό είναι λεπτομέρεια”. Ίσως, αλλά από την άλλη είναι ενδεικτικό του πώς αντιλαμβάνονται μερικοί αρθρογράφοι όρους όπως “γράψιμο κειμένου”, “συντακτικό”, “δομή προτάσεων”, “δομή σκέψης” κ.ά.
β) Δεν γίνεται καμία αναφορά στις πηγές που παρείχαν τις πληροφορίες του άρθρου, ούτε καν στους επαγγελματίες του νησιού που φέρονται να έκαναν δηλώσεις στο insider.gr! Μάλιστα, όπως γίνεται εύκολα αντιληπτό -αλλά μας το μαρτυρούν και οι ίδιοι τους-, δεν έχει γίνει καμία επικοινωνία με ξενοδόχους ή ιδιοκτήτες ενοικιαζόμενων δωματίων (και το αστείο είναι ότι υπάρχουν και οι αντίστοιχοι σύλλογοι, στους προέδρους των οποίων μπορούν οι εκπρόσωποι του τύπου να απευθυνθούν). Και όντως, φέτος η προσέλευση παραθεριστών στη Θάσο δεν άγγιξε τα περσινά επίπεδα, αλλά όλες οι μαρτυρίες που έχουμε κάνουν λόγο για μια γενικά ικανοποιητική τουριστική σαιζόν.
γ) Όσον αφορά τα περί ελάχιστης κατανάλωσης 50 € για ξαπλώστρα, αυτά ισχύουν για το σύνολο ενός σκίαστρου για περισσότερα από 4 άτομα -με ελάχιστη κατανάλωση, σε αυτές τις περιπτώσεις, που δεν ξεπερνάει τα 6 με 8 € ανά άτομο. Σε κανένα άλλο μέρος δεν έχει παρατηρηθεί τέτοια χρέωση για ξαπλώστρες -παρόλο που αυτό γινόταν στο παρελθόν. Αυτό, επίσης, που δείχνει να μην γνωρίζει η αρθρογράφος είναι ότι την περίοδο του Δεκαπενταύγουστου μπορούσε να βρει κανείς εξίσου ποιοτικά και περιποιημένα δωμάτια ακόμα και με 50 € (και όλα αυτά σε μια χρονιά που όντως έχει παρατηρηθεί ότι πολλοί είχαν διατηρήσει τις υψηλές τιμές που είχαν πέρσι στα καταλύματά τους).
δ) Αυτό που παρατηρήσαμε με αρκετό ενδιαφέρον και έκπληξη είναι ότι η εν λόγω αρθρογράφος (ονόματι Πένη Χαλάτση), όπως διαβάζουμε στο βιογραφικό της, ασχολείται κατά κόρον με θέματα…ενέργειας και κατασκευών -έχοντας γράψει, μόνο για φέτος, 133 άρθρα που σχετίζονται με το ενεργειακό ρεπορτάζ-, και πολύ λιγότερο με το τουριστικό ρεπορτάζ (με μόνο 2 άρθρα μέσα στο 2018, ένα για τη Μύκονο και ένα για τη Θάσο). Δεν αποκλείουμε στο παρελθόν να έχει ασχοληθεί περισσότερο με τον τουρισμό, αλλά σίγουρο είναι ότι το τελευταίο χρονικό διάστημα έχει “αφοσιωθεί” στο ενεργειακό ρεπορτάζ.
Δικαίωμά της και καλά κάνει (στην τελική, θέματα που αφορούν την ενέργεια είναι πάντα επίκαιρα), αλλά το να γράφει κανείς ένα ρεπορτάζ για έναν τουριστικό προορισμό χωρίς να ψάχνει πηγές, χωρίς να κάνει έστω και μια υποτυπώδη έρευνα ή επίσκεψη σε αυτόν (με την ίδια της να δηλώνει στο Facebook ότι προτιμάει τη Μύκονο για τις διακοπές της), την ώρα μάλιστα που δείχνει μεγαλύτερη εξειδίκευση σε ένα άλλο είδος ρεπορτάζ, είναι σαν να έχουμε έναν πολιτικό ρεπόρτερ και να τον βάζουμε να ασχοληθεί με το μπάσκετ (ή, ακόμα χειρότερα, να περιγράψει αγώνα μπάσκετ)!
Φανταζόμαστε ότι αυτά δεν διδάσκονται σε σχολές δημοσιογραφίας -όπως αυτή που η ίδια της δηλώνει, στο βιογραφικό της, ότι έχει σπουδάσει. Διότι αν όντως διδάσκονται τέτοιες πρακτικές, κάτι δεν πάει καλά…
(*): Πολλοί αποδίδουν τη φράση στον μεγάλο Έλληνα ζωγράφο Γιάννη Τσαρούχη. Ο ίδιος του, όμως, είχε δηλώσει ότι απλά συνεισέφερε στη διάδοσή της.