Πέμπτη, 10 Οκτωβρίου, 2024

Διαχρονικές οι ευθύνες για τις θαλάσσιες μεταφορές στην Θάσο – του Αλέξανδρου Λουβουλούδη

Must Read

image_printΕκτύπωση

Υποκριτικό και δημαγωγικό είναι το όψιμο ενδιαφέρον του Δήμου Θάσου για τον ερχομό στις θαλάσσιες μεταφορές του νησιού υπερήλικων – υποσυντήρητων πλοίων, πράγμα που προκύπτει ως αποτέλεσμα της απελευθέρωσης των θαλασσίων μεταφορών, σύμφωνα με τον κανονισμό 3577/92 της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την άρση του καμποτάζ, ο οποίος έχει ενσωματωθεί στην ελληνική νομοθεσία με τον νόμο – έκτρωμα (2932/2001 – νέο θεσμικό πλαίσιο για την ακτοπλοΐα).

Ο κανονισμός 3577/92 για την κατάργηση του προστατευτισμού και την απελευθέρωση της ακτοπλοΐας άνοιξε τους ασκούς του Αιόλου στην ασύδοτη δράση των εφοπλιστών, που υιοθέτησαν και διευρύνουν συνεχώς με νέα προκλητικά προνόμια όλες οι κυβερνήσεις ΝΔ – ΠΑΣΟΚ – ΣΥΡΙΖΑ. Οδήγησε στην ραγδαία επιδείνωση της ήδη άσχημης κατάστασης που προϋπήρχε στις θαλάσσιες μεταφορές με το καθεστώς της «άδειας σκοπιμότητας». Υποβαθμίστηκε η συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση των νησιών, έγινε μια άνευ προηγουμένου επίθεση στα συγκροτημένα δικαιώματα των ναυτεργατών, έγιναν αυξήσεις φωτιά στα εισιτήρια επιβατών και οχημάτων, επιδεινώθηκε το βιοτικό επίπεδο των εργατικών – λαϊκών στρωμάτων.  

Άρθηκε σταδιακά ό,τι εμπόδιζε την ελευθερία δράσης των εφοπλιστών για την ενίσχυση της κερδοφορίας τους. Πλέον βάζουν δρομολόγια όπου, όσα και όταν θέλουν, δηλαδή εκεί που θεωρούν ότι εξυπηρετείται το κέρδος τους. Καταργήθηκε η υποχρεωτική 10μηνη δρομολόγηση των πλοίων και η ναυτολόγηση των ναυτεργατών, μειώθηκαν οι οργανικές συνθέσεις των πλοίων. Χτυπήθηκαν οι Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας και τα στοιχειώδη μέτρα προστασίας της ανθρώπινης ζωής στην θάλασσα.

Απελευθέρωσαν τις αυξήσεις στα εισιτήρια, απελευθέρωσαν τα σαπάκια, (πριν από την απελευθέρωση των θαλάσσιων μεταφορών το όριο ηλικίας των πλοίων ήταν στα 35 χρόνια, μειώθηκε προσωρινά στα 30 χρόνια με τον νόμο 2932/2001 – τυράκι στην φάκα για να μειωθούν οι αντιδράσεις λόγω του ναυαγίου του «ΣΑΜΙΝΑ», με το οποίο έστειλαν οι εφοπλιστές και το αστικό κράτος στον υγρό τάφο 81 ανθρώπους). Στα πλαίσια της σταδιακής απελευθέρωσης των θαλάσσιων μεταφορών, συμφώνα με τον κανονισμό της ΕΕ, η κυβέρνηση της ΝΔ με το ΠΔ124/6-7-06 κατάργησε το όριο ηλικίας των ακτοπλοϊκών πλοίων!

Έχει καταρρεύσει το σαθρό επιχείρημα – πρόσχημα των εφοπλιστών («μεγάλων» και «τοπικών»), των πολιτικών τους εκπροσώπων, των κομμάτων του ευρωμονόδρομου, οι οποίοι πίνουν νερό στο όνομα της απελευθέρωσης της ακτοπλοΐας, της «ανταγωνιστικότητας» με κρατικό χρήμα, ότι η απελευθέρωση θα αναβάθμιζε τις θαλάσσιες συγκοινωνίες, θα έφερνε μείωση στα εισιτήρια επιβατών και οχημάτων.

ΟΙ μειώσεις που έγιναν την προηγούμενη περίοδο μόνο από μια Ναυτιλιακή Εταιρεία, μόνο στην γραμμή Λιμένα – Κεραμωτή και μόνο για τον χειμώνα, είναι σταγόνα στον ωκεανό μπροστά στις αυξήσεις που έγιναν από την απελευθέρωση της ακτοπλοΐας και μετά. Η «ανάπτυξη» που επικαλούνται ο δήμαρχος Θάσου, οι υπόλοιποι υποστηριχτές των εφοπλιστών είναι προς εξυπηρέτηση του ανταγωνισμού μεταξύ των εφοπλιστών για την αναδιανομή τις πίτας των κερδών. «Ανάπτυξη» βγαλμένη από το ξεζούμισμα των ναυτεργατών και τα προκλητικά προνόμια που τους εξασφαλίζουν διαδοχικά όλες οι κυβερνήσεις. 

Συνεργός σε αυτή την πολική είναι ο δήμαρχος Θάσου και η παράταξη του, που είναι ένθερμοι υποστηρικτές της αντιλαϊκής πολιτικής της ΝΔ. Το όψιμο ενδιαφέρον τους και η «κλάψα» ότι «θα γεμίσει η Θάσος με σαπάκια» δεν πείθει κανέναν. Ο δήμαρχος και η παράταξη του «δεν είδαν – δεν άκουσαν τίποτα»: Ότι η κυβέρνηση της ΝΔ είναι που κατάργησε τα όρια ηλικίας των πλοίων και συνέχισαν οι επόμενες -όπως και η σημερινή-, «δεν είδαν – δεν άκουσαν τίποτα» για την απαράδεκτη κατάσταση που βιώνει ο λαός της Θάσου και οι ναυτεργάτες στις θαλάσσιες μεταφορές του νησιού.

Δεν πήραν ποτέ θέση για τα οξυμένα προβλήματα που γεννά η πολιτική της απελευθέρωσης της ακτοπλοΐας, δεν στήριξαν ποτέ τα αιτήματα των σωματείων και φορέων της Θάσου:

  • για απρόσκοπτη σύνδεση Πρίνου – Καβάλας 365 ήμερες το χρόνο, με πυκνά δρομολόγια, ορθολογικά κατανεμημένα σε όλη την διάρκεια της ημέρας, με σύγχρονα, γρήγορα, ασφαλή πλοία,
  • για υποχρέωση από όλες τις Ναυτιλιακές Εταιρείες να εκτελούν με όλα τα πλοία κυκλικά εναλλακτικά βάρδια πλοίου επιφυλακής για έκτακτο περιστατικό μεταφοράς αρρώστου,
  • για αναβάθμιση των λιμενικών εγκαταστάσεων,
  • για την προστασία της ανθρώπινης ζωής στην θάλασσα,
  • για τις ΣΣΕ και τα δικαιώματα των ναυτεργατών, την τρομοκρατία σε βάρος τους, την υπονόμευση των συνδικαλιστικών δικαιωμάτων, την επίθεση των δυνάμεων καταστολής σε βάρος των ναυτεργατών και άλλων εργαζομένων που στάθηκαν αλληλέγγυοι στο πλευρό τους για την υπεράσπιση του δικαιώματος της συνδικαλιστικής δράσης, το δικαίωμα στην απεργία.    

Ο μόνος λόγος που αναγκάζεται να πάρει θέση ο δήμαρχος και η παράταξη του για τον ερχομό των υπερήλικων πλοίων είναι γιατί πιέζονται από τον ανταγωνισμό που έχει ξεσπάσει μεταξύ των εφοπλιστών για την αναδιανομή της πίτας των κερδών και τους ζητούν να επιλέξουν με ποια πλευρά συμφερόντων είναι. Ας αφήσουν λοιπόν τα σάπια. Ο λαός της Θάσου, οι ναυτεργάτες, οι άλλοι εργαζόμενοι, οι συνταξιούχοι δεν τρώνε κουτόχορτο: όταν πρόκειται να στηρίξουν αιτήματα που αφορούν την ζωή του λαού, είναι «αναρμόδιοι», όταν πρόκειται να στηρίξουν τα μεγάλα οικονομικά συμφέροντα, λειτουργούν με υπερβάλλοντα ζήλο.

Συνεργοί στο έγκλημα όμως δεν είναι μόνο η τωρινή πλειοψηφία στον δήμο Θάσου, συνυπεύθυνη είναι και η παράταξη του κυρίου Μερέση, οι τοπικοί εκπρόσωποι των κομμάτων των αντιλαϊκών κυβερνήσεων διαχρονικά, αλλά και όσοι στήριξαν και συμμετείχαν στον μηχανισμό των εφοπλιστών για να καταστείλουν τις απεργιακές κινητοποιήσεις του τοπικού σωματείου των ναυτεργατών, με τις ποινικές και συνδικαλιστικές διώξεις, τις στημένες δίκες. Έχουν τεράστιες ευθύνες όλοι τους.

Η κατάργηση του καμποτάζ είναι μέρος της αντιλαϊκής πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που προώθησαν όλες οι κυβερνήσεις.

Με την κατάργηση της «άδειας σκοπιμότητας» έσβησε κάθε όριο, κάθε υποχρέωση του εφοπλιστικού κεφαλαίου να καλύπτει τις λεγόμενες «άγονες γραμμές», προκειμένου να πάρει άδεια να εκτελεί δρομολόγια στις γραμμές «φιλέτα». Καταργήθηκε κάθε έννοια ελέγχου και προγραμματισμού των δρομολογίων και η επιλογή γίνεται αποκλειστικά από τους εφοπλιστές. Το ΥΕΝ το μόνο που κάνει είναι ένα παζάρι για να μοιράσει την πίτα των κερδών. Οι θαλάσσιες μεταφορές τεμαχίζονται σε γραμμές «ελεύθερης δρομολόγησης», «δημόσιων υπηρεσιών» και «άγονες γραμμές».

Η ελεύθερη δρομολόγηση αφορά τις πιο κερδοφόρες γραμμές («φιλέτα») -τρανταχτό παράδειγμα η γραμμή Λιμένα – Κεραμωτής- που γίνεται «σφαγή» ποια ναυτιλιακή εταιρεία θα πάρει μεγαλύτερο κομμάτι της πίτας. Οι γραμμές «δημόσιων υπηρεσιών» αφορούν αυτές που δεν προκαλούν το ενδιαφέρον των εφοπλιστών, όπως του Πρίνου – Καβάλας, που η τεχνητή πολιτική της υποβάθμισης και οι αυξήσεις φωτιά στα εισιτήρια την έχει καταντήσει να είναι η φτωχή γεροντοκόρη και να μένει στο «ράφι»!

Κάθε φορά που δηλώνονται δρομολόγια από τους εφοπλιστές γίνεται ένα γαϊτανάκι εκβιασμών, αφήνουν ακάλυπτο τον Πρίνο από δρομολόγια, με σκοπό να «πιέσουν» το ΥΕΝ, για να ενταχθεί ο Πρίνος στις επιδοτούμενες γραμμές. Κυνικά απαιτούν χρήματα από δημόσιους πόρους, που θα βγουν από τις πλάτες του λαού και νέα προκλητικά προνόμια, όπως αυτά που δόθηκαν στην περίοδο της πανδημίας, απαλλαγή από το ΝΑΤ, τα λιμενικά τέλη, φθηνότερη προμήθεια καύσιμων κλπ, για να καλύψουν τον Πρίνο με δρομολόγια. Άλλο που δε θέλει το Υπουργείο και η κυβέρνηση…

Όσο οι θαλάσσιες μεταφορές -και γενικότερα οι μεταφορές- θα βρίσκονται στα χέρια επιχειρηματικών ομίλων, θα μετατρέπονται σε εμπόρευμα για το κέρδος τους. Θα οξύνεται η κατάσταση σε βάρος του λαού, δημιουργώντας προϋποθέσεις για νέα ναυτικά εγκλήματα τύπου ΣΑΜΙΝΑ και άλλων εγκλημάτων τύπου Τεμπών.

Είναι αναγκαίο τα σωματεία, οι φορείς, ο λαός του νησιού και της περιοχής να ξεσηκωθούμε, να παλέψουμε, να απαιτήσουμε επαρκή δρομολόγια, ορθολογικά κατανεμημένα  365 ήμερες το χρόνο, που θα καλύπτουν όλες τις γραμμές του νησιού, με πλοία ασφαλή, σύγχρονα, αξιόπιστα, με φτηνά εισιτήρια, αύξηση των οργανικών συνθέσεων των πλοίων, υποχρεωτική 10μηνη δρομολόγηση και ναυτολόγηση των ναυτεργατών.  

Είναι αυταπάτη να ελπίζει κανείς στην ουσιαστική βελτίωση των μεταφορών χωρίς να λυθεί το κύριο πολιτικό ζήτημα: σε ποιανού τα χέρια βρίσκονται και ποια συμφέροντα υπηρετούν οι μεταφορές. Tο ΚΚΕ απευθύνεται στους ναυτεργάτες, σε όλους τους εργαζόμενους, στο λαό της περιοχής. Μπορούμε να σας κοιτάμε στα μάτια. Γιατί το ΚΚΕ είπε την αλήθεια, αποκάλυψε τον πραγματικό χαρακτήρα της απελευθέρωσης των θαλάσσιων μεταφορών, στάθηκε και στέκεται δίπλα στους αγώνες των ναυτεργατών, του λαού της Θάσου και της περιοχής. Από την πρώτη στιγμή κάλεσε σε ετοιμότητα για να βάλει ο λαός εμπόδια στην απελευθέρωση της ασυδοσίας και αυθαιρεσίας των εφοπλιστών, για να μην γίνουν οι θαλάσσιες συγκοινωνίες ξέφραγο αμπέλι και οικονομικό τσιφλίκι των εφοπλιστών.

Η στάση όλων των πολιτικών δυνάμεων για τις θαλάσσιες μεταφορές πρέπει να γίνει κριτήριο. Οι ναυτεργάτες, οι άλλοι εργαζόμενοι, ο λαός της περιοχής να καταδικάσουν με τους αγώνες και την ψήφο τους στις ευρωεκλογές της 9ης Ιουνίου όσους στήριξαν και στηρίζουν την πολιτική της απελευθέρωσης των θαλασσίων μεταφορών. Να συμπορευτούν με το ΚΚΕ, βάζοντας μπροστά τις δικές τους σύγχρονες ανάγκες.    

Αλέκος Λουβουλούδης

Μέλος της ΤΕ Καβάλας του ΚΚΕ

Must Read

- Advertisement -spot_img
- Advertisement -spot_img
- Advertisement -spot_img
Εφημερεύοντα Φαρμακεία ΚΑΒΑΛΑΣ

Τελευταία Νέα

ΑΟ Καβάλα – Αστέρας Τρίπολης 0-1: «Λύγισε» στην παράταση παρά την εξαιρετική εμφάνιση

Κρίμα, κρίμα, κρίμα… Στο καλύτερο παιχνίδι του τη φετινή σεζόν, ο ΑΟ Καβάλα αγωνίστηκε με μεγάλο πάθος, ήταν σχεδόν...

Περισσότερα Άρθρα στην Ίδια Κατηγορία

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
error: Το περιεχόμενο του Kavala Portal είναι προστατευμένο!