Και ξανά οι μυρωδιές από την ΒΦΛ στο προσκήνιο – Υπογραφές για αγορά μετρητών ρύπων (ηχητικό)
Για μια ακόμα φορά το (γερασμένο και χωρίς, επί της ουσίας, κανένα ουσιαστικό σχέδιο για την ανανέωση των εγκαταστάσεών του) εργοστάσιο των λιπασμάτων έχει μπει “στο κάδρο” της τοπικής κοινωνίας.
Και αυτό διότι τις τελευταίες ημέρες οι καταγγελίες για δυσοσμία και εκπομπές ρύπων από το εργοστάσιο δίνουν και παίρνουν (όπως, άλλωστε, συμβαίνει εδώ και πολλά χρόνια). Μάλιστα, ειδικά το απόγευμα του Σαββάτου 13 Ιουνίου 2020 -λόγω της καθαρότητας της ατμόσφαιρας- οι ρύποι που εκλύονταν από το εργοστάσιο έγιναν ορατοί ακόμα και στην Θάσο!
Εν μέσω όλης αυτής της κατάστασης μια νεοσύστατη ομάδα (ιδρύθηκε στις αρχές του Μαΐου) με την επωνυμία “Πρωτοβουλία για την προστασία του περιβάλλοντος ν. Καβάλας” επιχειρεί τις τελευταίες ημέρες να επαναφέρει στο προσκήνιο το ζήτημα της αγοράς ενός σταθμού μέτρησης ατμοσφαιρικών ρύπων.
Μάλιστα τα μέλη της ομάδας έχουν ήδη ξεκινήσει την συλλογή υπογραφών με σκοπό να πιεστεί η δημοτική αρχή Καβάλας (αλλά και η αντιπεριφέρεια Καβάλας) και να προχωρήσει στην αγορά ενός τέτοιου σταθμού (στο πλαίσιο δεσμεύσεων που είχαν δοθεί κατά την περίοδο που ο σταθμός είχε ενοικιαστεί).
Πατήστε εδώ για να δείτε το έγγραφο στο οποίο καλούνται να υπογράψουν όσοι το επιθυμούν.
Μάλιστα, στην ανακοίνωση-πρόσκληση για την συλλογή υπογραφών επισημαίνουν ότι:
Δεν γίνεται οι κάτοικοι της πόλης να ζουν με το άγχος πότε θα φυσάει αλλά ούτε και να αδιαφορήσουν μπροστά στην τρομερή επιβάρυνση που δέχονται οι περιοχές του Χαλκερού και της Ν.Καρβάλης στις περιπτώσεις που δεν φυσάει.
Η τότε διοίκηση Τσανάκα είχε υποσχεθεί, μέσω της κυρίας Ιωσηφίδου, ότι η Δημωφέλεια θα προχωρούσε στην αγορά μετρητή αέριων ρύπων για να παρακολουθείται συνέχεια η κατάσταση, κάτι που φυσικά δεν έγινε ποτέ. Άλλαξαν οι διοικήσεις, άλλαξαν τα πρόσωπα και οι υποσχέσεις έμειναν υποσχέσεις.
Πολλές περιοχές της Ελλάδας που αντιμετωπίζουν προβλήματα αέριας ρύπανσης όπως η Αθήνα, ο Βόλος, η Κρήτη κ.α έχουν 2 και 3 μετρητές σε συνεχή λειτουργία για την καταγραφή των ποσοστών αέριας ρύπανσης.
Η λίστα με τις υπογραφές θα κατατεθεί τόσο στον Δήμο όσο και στην Περιφέρεια. Επιβάλλεται οι πολίτες που πραγματικά νοιάζονται για την υγιεινή διαβίωση των ίδιων,των παιδιών τους, των συμπολιτών τους αλλά και τη διατήρηση της φύσης, να συνασπιστούν γύρω από αυτή τη προσπάθεια και να προσπαθήσουν μέσω αυτής να γίνει το πρώτο βήμα ενός κύκλου πιέσεων με στόχο τη βελτίωση των κακώς κειμένων,σχετικά με την περιβαλλοντική ρύπανση, που ποτέ δεν έλειψαν από την πόλη μας.
Ποιο το κόστος για την προμήθεια ενός σταθμού μέτρησης ρύπων
Για το θέμα του σταθμού μέτρησης ρύπων (με δεδομένες και τις πρόσφατες δηλώσεις -στο δημοτικό συμβούλιο- του δημάρχου Καβάλας Θόδωρου Μουριάδη ότι έχει ζητηθεί η συνδρομή του καθηγητή του Τμήματος Μηχανικών Περιβάλλοντος του ΔΠΘ Σπύρου Ραψομανίκη για την καταμέτρηση των ρύπων πέριξ της ΒΦΛ) ερωτήθηκε -από την ιντερνετική ραδιοφωνική εκπομπή του Kavala Portal και του ParadiseGRadio “Η επέλαση των Βαρβάρων”- ένας άλλος καθηγητής του ίδιου Τμήματος, ο Γιώργος Γκαϊντατζής (ο οποίος είχε πρωτοστατήσει το 2018 στην ομαλή λειτουργία του σταθμού που είχε ενοικιαστεί).
Μεταξύ άλλων ο κ. Γκαϊντατζής τόνισε ότι:
Εκείνη ήταν η μόνη ολοκληρωμένη και σοβαρή προσπάθεια που έγινε εδώ και πολλά χρόνια για την καταμέτρηση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στην Νέα Καρβάλη και στο Χαλκερό (μέχρι τότε είχαμε μόνο σκόρπιες ενδείξεις). Δυστυχώς διήρκεσε μόλις 6 μήνες, αν και θα έπρεπε (για λόγους επιστημονικής αξιοπιστίας) να διαρκέσει 1 χρόνο.
Τότε είχα προτείνει την αγορά ενός τέτοιου σταθμού (από τον δήμο), δεσμευόμενος μάλιστα ότι θα τον επιβλέπω αφιλοκερδώς. Το γιατί δεν έγινε αυτή η αγορά δεν μπορώ να το ξέρω.
Η προμήθεια ενός τέτοιου σταθμού, μαζί με όλον τον συνοδευτικό του εξοπλισμό (προστατευτικός κλωβός, όργανα κλπ.) στοιχίζει περίπου 100.000 €. Στο κόστος αυτό θα πρέπει να προστεθεί και ένα ετήσιο κονδύλι της τάξης των 10.000 € για την κάλυψη λειτουργικών δαπανών.
Μπορούμε, επίσης, να πάρουμε 3-4 μικρότερους σταθμούς, τα αποτελέσματα των οποίων μπορεί να μην έχουν το ίδιο επίπεδο ακριβείας με αυτά του σταθμού που ανέφερα προηγουμένως αλλά μπορούν να μας δώσουν μία αρκετά καλή εκτίμηση. Ένα τέτοιο δίκτυο σταθμών κοστίζει περίπου 60.000 €.
Σε κάθε περίπτωση ο σταθμός θα πρέπει να τοποθετηθεί είτε στη Νέα Καρβάλη είτε στο Χαλκερό. Η εγκατάσταση του στα όρια της βιομηχανίας δεν έχει απολύτως κανένα νόημα διότι εμάς μας ενδιαφέρει να διαπιστώσουμε τι αέρα αναπνέουν οι κάτοικοι.
Επίσης, δεν έχει νόημα να μιλάμε για το αν η ΒΦΛ βγάζει σωστούς ρύπους. Η νομοθεσία επιβάλλει να μετράμε τους ρύπους από τις καμινάδες. Ναι, εκεί μπορεί να δίνει μετρήσεις κάτω του ορίου, αλλά αυτό δεν λέει τίποτα. Π.χ. τα αυτοκίνητα περνάνε από ΚΤΕΟ και είναι όλα καλά. Αλλά αν βάλεις 1 εκατομμύριο αμάξια στην Αθήνα, τότε δεν μπορείς παρά να μιλήσεις για υπερσυγκέμτρωση ρύπων.