Σε “χαμηλές πτήσεις” (όπως ίσως αναμενόταν) κινήθηκαν οι αναφορές του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στην Καβάλα, στο πλαίσιο της διήμερης περιοδείας του στην περιφέρεια ΑΜΘ για την παρουσίαση ενός ακόμα Αναπτυξιακού Προγράμματος για την Ανατολική Μακεδονία και τη Θράκης.
Τόσο στην ομιλία του στην Κομοτηνή (το απόγευμα της Παρασκευής 13 Ιανουαρίου 2023) όσο και στη συνέντευξη τύπου που παραχώρησε σε περιφερειακά ΜΜΕ το πρωί του Σαββάτου 14 Ιανουαρίου 2023, ο κ. Μητσοτάκης στάθηκε σε πράγματα τα οποία έχουν ειπωθεί αρκετές φορές για την Καβάλα (αν και εμείς θα σταθούμε και σε πράγματα που… δεν είπε).
Συγκεκριμένα, ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε:
- στη χιλιοειπωμένη και “ταλαιπωρημένη” σιδηροδρομική σύνδεση της Καβάλας (και του λιμανιού “Φίλιππος Β”) με τη γραμμή Θεσσαλονίκη-Τοξότες, για την οποία απλά ανέφερε πως “περιλαμβάνεται στο χαρτοφυλάκιο των σιδηροδρομικών υποδομών”
- την κατασκευή του τμήματος Άγιος Αθανάσιος – Α/Κ Κρηνίδων επί του καθέτου άξονα της Εγνατίας Οδού Σέρρες – Δράμα – Καβάλα
- στην (γνωστή εδώ και καιρό, ειδικά για τις συνέπειες που έχει προκαλέσει στην καθημερινότητα των Καβαλιωτών οδηγών) κατασκευή δικτύου φυσικού αερίου μέσης και χαμηλής πίεσης
- στο εμπορικό λιμάνι “Φίλιππος Β”, για το οποίο ανέφερε πως “έχει προχωρήσει η διαδικασία ιδιωτικοποίησης, η οποία θα ολοκληρωθεί οσονούπω, με ένα σημαντικό τίμημα αλλά και με πολύ σημαντικές δεσμεύσεις για τις επενδύσεις οι οποίες πρέπει να γίνουν στο λιμάνι.” (με απλά λόγια, “τα γνωστά σε όλους μας”)
- καθώς και σε ένα προϋπολογισμένο κονδύλι ύψους 143,8 εκατ. ευρώ με στόχο την αναβάθμιση των νοσοκομείων Αλεξανδρούπολης, Καβάλας, Δράμας, Ξάνθης, Κομοτηνής, Διδυμότειχου και των κέντρων υγείας (χωρίς όμως λεπτομέρειες για το ποιο μερίδιο αναλογεί στην Καβάλα, ούτε φυσικά το πού θα κατευθυνθούν αυτά τα χρήματα).
Ενδιαφέρον αποτελεί το γεγονός πως ο πρωθυπουργός δεν έκανε απολύτως καμία αναφορά στα σχέδια για την κατασκευή (στη ΒΙ.ΠΕ. Καβάλας) εργοστασίου παραγωγής ως και 30 εκατ. τόνων αιθυλικής αλκοόλης ετησίως (παρά το γεγονός πως συχνά-πυκνά διαβάζουμε δημοσιεύματα στον αθηναϊκό τύπο περί έναρξης των εργασιών κατασκευής του εργοστασίου εντός του έτους), αλλά και στην υπόγεια αποθήκη φυσικού αερίου (αν και αυτό ίσως να ήταν και αναμενόμενο, αν λάβουμε υπόψη το γεγονός πως ο διαγωνισμός έχει πάρει παράταση 4 μηνών, μέχρι τα τέλη Μαρτίου, και πολλοί είναι αυτοί που θεωρούν πως οι όροι που έχουν τεθεί από το ΤΑΙΠΕΔ δεν είναι ευνοϊκοί για την κατάθεση νέων προτάσεων).
Επίσης, δυσάρεστη έκπληξη μάς προκάλεσε μια “μη αναφορά” του κ. Μητσοτάκη, με αφορμή τα περί της τουριστικής ανάπτυξης της περιφέρειας ΑΜΘ.
Συγκεκριμένα, ο πρωθυπουργός τόνισε πως:
“Η Περιφέρειά σας δεν έχει την ίδια τουριστική ανάπτυξη με άλλες Περιφέρειες της χώρας. Αυτό μπορεί να είναι πρόβλημα αλλά μπορεί να είναι ταυτόχρονα και μία πολύ μεγάλη ευκαιρία. Διότι αυτά τα οποία έχει να προσφέρει η Ανατολική Μακεδονία και η Θράκη είναι πραγματικά μοναδικά, αν σκεφτεί κανείς τον πολιτιστικό πλούτο, τις πολιτιστικές διαδρομές, το ιδιαίτερο φυσικό περιβάλλον, τις προστατευμένες περιοχές από το Δέλτα του Έβρου μέχρι το Δάσος της Δαδιάς και τα όμορφα δάση της Ροδόπης.
Καταλαβαίνετε ότι μιλάμε για μία Περιφέρεια η οποία πραγματικά μπορεί να κάνει σημαντικότατα βήματα μπροστά ως προς την τουριστική της ανάπτυξη. Μία Περιφέρεια η οποία απευθύνεται σε 50 εκατομμύρια δυνητικούς επισκέπτες, οι οποίοι μπορούν να έρθουν με το αυτοκίνητό τους, όχι κατ’ ανάγκη παίρνοντας ένα αεροπλάνο. Γι’ αυτό και αποδίδω ξεχωριστή σημασία στην αναβάθμιση των πυλών εισόδου της χώρας μας.”
Με απλά λόγια, καμία αναφορά στον αρχαιολογικό χώρο των Φιλίππων (το μοναδικό μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO στην περιφέρεια ΑΜΘ), αλλά ούτε και στο (επίσης προστατευμένο, και μάλιστα χαρακτηρισμένο ως “Υγρότοπο διεθνούς σημασίας” σύμφωνα με τη Σύμβαση Ραμσάρ) Δέλτα του Νέστου (που τα τελευταία χρόνια προσελκύει ολοένα και περισσότερους παραθεριστές). Ούτε καν στη Θάσο!
Κατά τα άλλα, δεν περιμέναμε να ακούσουμε αναφορές για θέματα που αφορούν τους αγρότες και τα προβλήματά τους με αποζημιώσεις και άλλα πολλά (μόνο τα γνωστά μηνύματα για ανάγκη να γίνει ο πρωτογενής τομέας “πραγματικό πεδίο συγκριτικού πλεονεκτήματος” και να συνδεθεί με τον τουρισμό και με τον πολιτισμό, καθώς για τις πολιτικές σχετικά με την άρδευση και την αξιοποίηση των συνεργατικών σχημάτων), ούτε φυσικά για άλλα θέματα όπως η ακρίβεια.
Με απλά λόγια, αυτό που ζήσαμε αυτές τις 2 ημέρες ήταν μια προεκλογική περιοδεία του πρωθυπουργού στην ΠΑΜΘ -έρχονται και εκλογές, είχαμε και την ανακοίνωση πως θα είναι υποψήφιος στο νομό Έβρου…
Υ.Γ. 1: Μας προκάλεσε εντύπωση μια ερώτηση που τέθηκε στη συνέντευξη τύπου του πρωθυπουργού και αφορά την επιχειρηματικότητα και τον κατώτατο μισθό. Συγκεκριμένα, στην ερώτηση (πέρα από την ικανοποίηση για την αύξηση του κατώτατου μισθού) έγινε λόγος για προβληματισμό στην τάξη των επιχειρηματιών σχετικά με την αύξηση του κατώτατου μισθού, με δεδομένο πως οι απολαβές των εργαζόμενων είναι πολύ χαμηλότερες στη γειτονική Βουλγαρία (στην οποία έχουν μετεγκατασταθεί πολλοί επιχειρηματίες).
Φανταζόμαστε πως όλο αυτό έχει να κάνει με τις όποιες δυσκολίες υπάρχουν για τη φορολόγηση των επιχειρήσεων και την εξόφληση των υποχρεώσεών τους, ωστόσο επειδή ο τόπος είναι μικρός και όλοι μας γνωριζόμαστε ας μας επιτραπεί να κρατήσουμε μικρό καλάθι για τις “αγαθές προθέσεις” αρκετών εργοδοτών (χωρίς φυσικά να βγάζουμε από το κάδρο τις εξαιρέσεις που -όντως- υπάρχουν).
Για την ιστορία, πάντως, ο κ. Μητσοτάκης απάντησε τα εξής:
Η Ελλάδα δεν έχει πρόθεση να ανταγωνιστεί τη Βουλγαρία στο επίπεδο των μισθών. Δεν είναι αυτό το συγκριτικό μας πλεονέκτημα.
Έχω πει πολλές φορές ότι οι μισθοί στη χώρα μας είναι χαμηλοί και πρέπει να αυξηθούν. Και δεν αναφέρομαι μόνο στους μισθούς του Δημοσίου που άπτεται της δικής μας αρμοδιότητας, αλλά και στον ιδιωτικό τομέα, όπου η δική μας «αρμοδιότητα» εξαντλείται στον κατώτατο μισθό. Αλλά μόνο το ένα τέταρτο των εργαζομένων στην Ελλάδα είναι στον κατώτατο μισθό και αν έχουμε μία οικονομία που αναπτύσσεται γρήγορα, που έχουμε, μια ανεργία η οποία πέφτει ραγδαία, είναι απολύτως φυσικό αυτό να συμπαρασύρει και τους μισθούς προς τα πάνω.
Και οι άνθρωποι να αμείβονται ανάλογα με αυτά τα οποία προσφέρουν και το μέρισμα ανάπτυξης το οποίο δημιουργούν οι επιχειρήσεις να κατανέμεται δίκαια μεταξύ των μετόχων, των επιχειρηματιών και των εργαζομένων.
Κατά συνέπεια, αυτή η γραμμή την οποία έχουμε χαράξει, που δεν είναι μία γραμμή ανταγωνισμού με βάση το κατώτατο κόστος, είναι μία στρατηγική η οποία αποδίδει. Γι’ αυτό αυξάνονται οι εξαγωγές μας, γι’ αυτό προσελκύουμε επενδύσεις. Επενδύσεις που γίνονται στην Ελλάδα σήμερα δεν γίνονται επειδή η Ελλάδα είναι φτηνή, γίνονται επειδή η Ελλάδα έχει εξαιρετικά ποιοτικό ανθρώπινο δυναμικό, στο οποίο ξένες επιχειρήσεις θέλουν τελικά να επενδύσουν. Διότι ο ανταγωνισμός σήμερα, σε παγκόσμιο επίπεδο, είναι και για το ανθρώπινο δυναμικό. Δεν είναι κατά ανάγκη για το ποιος θα είναι ο πιο φτηνός.
Αν ψάχνει κανείς τον πιο φθηνό, τότε δεν θα κοιτάξει ούτε την Ελλάδα, ούτε τη Βουλγαρία, θα κοιτάξει άλλες χώρες στην Άπω Ανατολή ή αύριο στην Αφρική.
Άρα, αυτός ο ανταγωνισμός είναι ένας ανταγωνισμός ο οποίος δεν μας ενδιαφέρει. Αυτό το οποίο ξέρουμε είναι ότι έχουμε κάνει την Ελλάδα ελκυστικό προορισμό για την άσκηση του επιχειρείν. Μειώσαμε τη φορολογία στις επιχειρήσεις. Πήγαμε τη φορολογία στο 22%, από το 29% που την βρήκαμε. Μειώσαμε τη φορολογία στα μερίσματα, μειώσαμε τις εργοδοτικές εισφορές, σημαντικές και για τις επιχειρήσεις, αλλά και τους εργαζόμενους.
Και οι επιχειρηματίες σήμερα πιστεύω ότι είναι ικανοποιημένοι και γνωρίζουν ότι έχουν μια χώρα στην οποία θα πληρώσουν δίκαιους φόρους, αλλά ταυτόχρονα μια χώρα η οποία στηρίζει την επιχειρηματικότητα και τους διευκολύνει στις δικές τους επενδύσεις.
Μιας και είστε από την Καβάλα, χθες επισκέφθηκα μια πολύ ενδιαφέρουσα επένδυση η οποία γίνεται στην εκπαίδευση πιλότων. Ένα εγκαταλελειμμένο αεροδρόμιο, το παλιό αεροδρόμιο της Καβάλας, έχει περιέλθει στα χέρια ενός ιδιώτη και η εταιρεία αυτή εκπαιδεύει εκατοντάδες χειριστές, Έλληνες και ξένους. Και προφανώς δίνει και πολύ καλές θέσεις εργασίας σε αυτούς οι οποίοι εκπαιδεύουν τους χειριστές, όλους τους τεχνικούς που επισκευάζουν τα αεροπλάνα.
Σας διαβεβαιώνω ότι δεν τους αφορά ο κατώτατος μισθός και σας διαβεβαιώνω ότι πληρώνουν πολύ καλούς μισθούς, όπως θα έπρεπε να είναι, διότι αυτό επιβάλλει η παγκόσμια αγορά.
Άρα, σε αυτήν την κατεύθυνση εμείς θέλουμε να κινηθούμε και πιστεύω ακράδαντα ότι αυτή η στρατηγική είναι μία στρατηγική υψηλής προστιθέμενης αξίας που έχει προσφέρει πολλά στη χώρα και μπορεί να προσφέρει ακόμα περισσότερα.
Υ.Γ. 2: Και ένα σχόλιο για τα παράπονα πολιτών για την αστυνομική παρουσία γύρω από τον πρωθυπουργό (ειδικά στην Καβάλα).
Το να παραπονιέται ο κόσμος για την αστυνομική παρουσία το καταλαβαίνουμε, δεκτό. Αλλά το να παραπονιέται ο ΣΥΡΙΖΑ και η “βουλεύτρια-βουλευτής” Τάνια Ελευθεριάδου για την αστυνομική παρουσία και για τα “δρακόντεια μέτρα ασφαλείας” είναι κομματάκι “too much”!
Όχι τίποτα άλλο, αλλά θυμόμαστε πολύ καλά κάτι ωραία, εξίσου δρακόντεια, μέτρα ασφαλείας όταν είχε έρθει προεκλογικά (το 2019) στην Καβάλα ο τότε πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας (ΣΥΡΙΖΑ θα είναι ο κ. Τσίπρας, θαρρούμε), και κάτι ωραιότατες συλλήψεις με φράξιμο στόματος επειδή κάποιοι πολίτες ήθελαν να μιλήσουν εναντίον του τότε πρωθυπουργού (είτε συμφωνούμε με τα όσα ήθελαν να πουν είτε όχι).
Και όσο να πει κανείς, ακόμα δεν μας “έπιασε” ο “φίλος μας” ο Alois Alzheimer…