Ένα “όνειρο” χιλιάδων Καβαλιωτών (το πόσοι το ονειρευόντουσαν μην μας το ρωτήσετε, δεν το ξέρουμε), μια “λαχτάρα” που αποτέλεσε εδώ και χρόνια “διακαής πόθος” των απανταχού υποψηφίων δημάρχων και προεστών -πόσες και πόσες υποσχέσεις και δεσμεύσεις ακούσαμε πριν τις αυτοδιοικητικές εκλογές του 2014;- έγινε πλέον πραγματικότητα.
Το φεστιβάλ Cosmopolis επέστρεψε μετά τυμπανοκρουσιών και επευφημιών και όλοι οι επίσημοι έλεγαν ότι…μας έλειψε.
Τόσες ημέρες που το παρακολουθήσαμε όμως το Cosmopolis μάς γεννήθηκε μια απορία: Τι στο καλό μας έλειψε από το Cosmopolis;
Διότι αν μας έλειψαν οι χορευτικές επιδείξεις από τα συγκροτήματα άλλων χωρών, τότε λυπούμαστε που θα απογοητεύσουμε τις τοπικές αρχές αλλά δεν
μας έλειψαν καθόλου -οι “Χοροί του Κόσμου\” τι ήταν, στην τελική;
Αν, από την άλλη, μας έλειψαν τα περίπτερα με τοιχία της λαογραφίας και της κουλτούρας των χωρών που λάμβαναν μέρος (όπως ενδυμασία, κουζίνα,
γλυπτά και είδη χειροτεχνίας κ.α.), τότε ΟΚ: αυτά όντως μας έλειψαν.
Φτάνουν όμως όλα αυτά για να βγουν από τα ταμεία του δήμου 150.000 € (με τον όλο προϋπολογισμό να κυμαίνεται στις 220.000 €), χωρίς -ουσιαστικά- δυνατότητα επιστροφής έστω και ενός μέρους τους στα ταμεία αυτά; Φτάνουν όλα αυτά για να πούμε ότι άξιζε η συντήρηση, επί τόσα χρόνια, ενός αστικού μύθου (γιατί εκεί κατέληξε για χρόνια το Cosmopolis – να μετατραπεί σε έναν αστικό μύθο που τον διηγούμασταν όπως αναφέρεται στον εθνικό μας ύμνο: “Περασμένα μεγαλεία και διηγώντας τα να κλαις”);
Η απάντηση δεν είναι εύκολο να δοθεί. Τουλάχιστον όχι τώρα -μόνο σε βάθος χρόνου μπορεί να δοθεί μια σαφής και πειστική απάντηση.
Πάντως το μόνο σίγουρο είναι ότι για μια ακόμα φορά δαπανήθηκαν πολλά λεφτά χωρίς να έχουμε έστω και μια μικρή ανταποδοτικότητα. Και το αστείο είναι ότι αυτό ακριβώς το πράγμα το λέμε εδώ και χρόνια για διοργανώσεις όπως το AirSea Show -ότι βγαίνουν λεφτά από τα ταμεία και δεν επιστρέφουν πίσω. Και φέτος πήγαμε και κάναμε ακριβώς το ίδιο πράγμα -και μάλιστα ξοδεύοντας πολλαπλάσια χρήματα!
Αν θέλουν λοιπόν οι ιθύνοντες της δημοτικής αρχής και της “ΔΗΜΩΦΕΛΕΙΑ” να αναβαθμιστεί η διοργάνωση και να αποτελεί σημείο αναφοράς για την
Καβάλα και -γιατί όχι;- την υπόλοιπη Ελλάδα θα πρέπει καταρχήν να στραφεί σε αυτό ακριβώς το κομμάτι. Αν το κάνει αυτό έχει καλώς, διαφορετικά
θα έχουμε σοβαρότατο πρόβλημα τα επόμενα χρόνια…
Θα πρέπει επίσης να δουλευτεί με κάθε δυνατό τρόπο η προβολή της διοργάνωσης στην υπόλοιπη Ελλάδα. Ήταν θετικό το γεγονός της αποκλειστικής
χορηγίας επικοινωνίας στην ΕΡΤ3, ένα κανάλι με σαφώς μεγάλη δυναμική και εμβέλεια, αλλά χρειάζεται δουλειά και σε περιφερειακό επίπεδο -προσοχή,
όχι τοπικό. Το τοπικό μπορούμε να πούμε ότι, λίγο πολύ, είναι εξασφαλισμένο- αν θέλουμε να έρχεται κόσμος καταρχήν από την περιφέρεια ΑΜΘ και
έπειτα από την υπόλοιπη χώρα.
Θα μου πείτε “Είναι νωρίς ακόμα, ήταν η πρώτη διοργάνωση“. Θα συμφωνήσουμε ως ένα βαθμό αλλά όχι για το περιφερειακό κομμάτι. Δεν πιστεύουμε ότι οι Δραμινοί και οι Ξανθιώτες (ας μείνουμε πρώτα σε αυτούς) δεν θα ήθελαν να έρθουν να δουν ένα τέτοιο φεστιβάλ αν είχε γίνει μια επιπλέον
προσέγγιση για την προβολή του Cosmopolis.
Ξέρουμε, επίσης, ότι κάποιοι θα μας πουν “Μα η πληρότητα στα ξενοδοχεία της πόλης ήταν 100% τις ημέρες του Cosmopolis“. Ναι, σωστό. Ωστόσο
ξεχνάνε αυτοί οι κάποιοι ότι βρισκόμαστε στην καρδιά του καλοκαιριού και ούτως ή άλλως η πληρότητα στα ξενοδοχεία θα ξεπερνούσε το 90%, με ή
χωρίς Cosmopolis. Για το αν υπήρξαν κρατήσεις στα ξενοδοχεία λόγω του Cosmopolis αρκεί μονάχα να επισημάνουμε ότι όλα τα μέλη των αποστολών
παρέμειναν στις εστίες του ΤΕΙ ΑΜΘ (περισσότερες κρατήσεις είδαν οι ξενοδόχοι από το τουρνουά beach rugby παρά από το Cosmopolis!!!)
Το αν θα βελτιωθεί το κομμάτι των εκδηλώσεων είναι κάτι καθαρά υποκειμενικό, μιας και ο κάθε ένας από εμάς έχει την δική του αισθητική αντίληψη.
Σε άλλους αρέσει η επαφή με ξένες κουλτούρες, σε άλλους όχι -είναι δικαίωμά τους. Ίσως θα ήταν μια καλή ιδέα να ενσωματωθούν, σε επόμενες
διοργανώσεις, πιο “σύγχρονα” events που να παντρεύουν πολλές διαφορετικές έθνικ κουλτούρες. Αλλά για να γίνει αυτό θα πρέπει να μπουν στην
διοργάνωση άνθρωποι που να έχουν πραγματικά σχέση με τις τέχνες και τους πολιτισμούς άλλων χωρών, και όχι άνθρωποι που εδώ και χρόνια
αναλαμβάνουν -οι ίδιοι και οι ίδιοι- όλες τις εκδηλώσεις του δήμου (και που, στο τέλος, αποδεικνύονται και μη ικανοί να τις διοργανώσουν σωστά).
Υπάρχουν και άλλα πράγματα που μπορούμε να τονίσουμε, όπως:
α) η χαμηλή προσέλευση στις συναυλίες -ένεκα, ιδίως την Πέμπτη, της ασυνεννοησίας στο πότε θα ανοίξουν οι πύλες στις αποθήκες του τελωνείου των φημών περί “παρέμβασης” σε βάρος των συναυλιών για να μην…ενοχληθούν κάποιοι “καλεσμένοι”-, κάτι που κατά την γνώμη μας αποδεικνύει περίτρανα ότι η διασπορά των εκδηλώσεων σε ολόκληρη την πόλη (την οποία ευαγγελίζονταν στο παρελθόν αρκετοί αυτοδιοικητικοί πολιτικοί) δεν “τραβάει” ούτε καν για σημεία με τόσο μικρή μεταξύ τους απόσταση,
β) τα προβλήματα με την ηχητική κάλυψη των εκδηλώσεων, τα οποία ήταν ιδιαίτερα έντονα την Πέμπτη αλλά στην συνέχεια διορθώθηκαν,
γ) το ότι το Σάββατο τα συγκροτήματα έφυγαν άρον άρον για την Νέα Καρβάλη μιας και έπρεπε να παρουσιαστούν και στο “Ήλιος και Πέτρα” στο
Ακόντισμα (δεν χρειάζεται να επεκταθούμε περισσότερο στο σκεπτικό της μετακίνησης αυτή, σίγουρα καταλαβαίνετε τι θέλουμε να πούμε), με
αποτέλεσμα η Παναγία στην κυριολεξία να ερημώσει λίγο πριν τις 10:30, να κλείσουν τα φώτα και πολλά περίπτερα -με μέλη αποστολών- να παραμείνουν
στο σκοτάδι,
δ) το γεγονός πως τις ημέρες του Cosmopolis βρήκε η οργανωτική επιτροπή του Φεστιβάλ Φιλίππων να βάλει “απέναντι” ίσως την πιο εμπορική
παράσταση της χρονιάς -τον “Συρανό ντε Μπερζεράκ“-, αφενός θέτοντας ένα σοβαρό δίλημμα για το τι ακριβώς θα θελήσει κανείς να παρακολουθήσει,
αφετέρου δείχνοντας ίσως με τον πιο απροκάλυπτο τρόπο ότι δεν της καίγεται καρφί για το τι γίνεται στην Καβάλα παρά μονάχα για την δική της
βόλεψη.
Και άντε να δεχτούμε προς στιγμήν ότι ο θίασος του “Συρανό ντε Μπερζεράκ” δεν είχε άλλες διαθέσιμες ημέρες για να έρθει στο αρχαίο θέατρο
Φιλίππων (αν και οι ημερομηνίες του Cosmopolis ήταν γνωστές εδώ και μήνες, συνεπώς οι διοργανωτές του φεστιβάλ Φιλίππων είχαν την ευκαιρία και
τον χρόνο να διαπραγματευθούν μια διαφορετική ημερομηνία), άντε να δεχτούμε ότι έπρεπε να ανεβεί και δεύτερη φορά το έργο γιατί το ήθελε ο
κόσμος -και όντως, το αρχαίο θέατρο Φιλίππων ήταν κατάμεστο και τις 2 ημέρες.
Μια μόλις ημέρα μετά το τέλος του Cosmopolis πώς γίνεται να “απαιτεί” η οργανωτική επιτροπή του φεστιβάλ να ανεβεί ο κόσμος για μια ακόμα φορά στην Παναγία -και μάλιστα στο θέατρο του Φρουρίου- και να δαπανήσει και άλλα λεφτά για την συναυλία του Σταμάτη Κραουνάκη;
Σε κάθε περίπτωση, αυτό που έχει σημασία είναι ότι ο κόσμος τίμησε με την παρουσία του το Cosmopolis, όπως ακριβώς το περιμέναμε. Το φεστιβάλ
επέστρεψε και ελπίζουμε ότι θα μείνει ακόμα και αν αλλάξει η δημοτική αρχή το 2019. Απλά χρειάζονται πολλά πράγματα ακόμα -όχι μόνο οργανωτικά
αλλά και στην φύση του φεστιβάλ- προκειμένου να ξαναγίνει το Cosmopolis σημείο αναφοράς…
Υ.Γ. 1: Στο σημείο αυτό θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε κάτι, για να μην παρεξηγούμαστε (γιατί τελευταία τα λόγια μας παρεξηγούνται):
Καταλαβαίνουμε ότι η δική μας φωνή μπορεί να ακουστεί και ως παραφωνία σε ένα σκηνικό που έχει στηθεί σε όλα τα τοπικά ΜΜΕ περί σούπερ επιτυχίας
και ενός φεστιβάλ που συνένωσε τα πλήθη και τα έκανε να περάσουν φανταστικά…Το καταλαβαίνουμε, αλλά εκτιμούμε πως έχουμε το αναφαίρετο
δικαίωμα να κάνουμε κριτική -κυρίως βασιζόμενοι στο ότι βρεθήκαμε στις εκδηλώσεις του φεστιβάλ τις 3 από τις 4 ημέρες (την Παρασκευή προτιμήσαμε
να απολαύσουμε τον Βασίλη Χαραλαμπόπουλο στον ρόλο του Συρανό ντε Μπερζεράκ), καλύπτοντας με τέτοιο τρόπο τις εκδηλώσεις που ακόμα και οι
παρουσιαστές του Cosmopolis εκτίμησαν την δουλειά μας χαρακτηρίζοντάς την ως “την πιο μεστή κριτική στο φεστιβάλ”.
Δεν είναι γκρίνια, δεν είναι κατάκριση, δεν είναι κακόβουλη κριτική. Μιλάμε για καλόβουλη κριτική και σχολιασμό βάση των όσων είδαμε και με
στόχο να γίνει πραγματικά το Cosmopolis σημείο αναφοράς για την Καβάλα και -γιατί όχι;- την υπόλοιπη Ελλάδα.
Γιατί μπορεί να γίνει -όπως και το airsea show. Δεν θέλει κόπο, αλλά θέλει τρόπο…
Υ.Γ. 2: Πριν κλείσουμε, θα ασχοληθούμε εκ νέου με το “αγαπημένο” μας πεδίο δράσης -τους αυτόκλητους facebookικούς κριτές του καναπέ που δήθεν τους έχει πιάσει η καλοσύνη για τους συνανθρώπους τους αλλά δεν κουνάνε καν το δαχτυλάκι για να τους βοηθήσουν παρά μόνο κατακρίνουν, υβρίζουν και διαγράφουν φασιστικά οτιδήποτε διαφωνεί έστω και λίγο μαζί τους.
Το ότι ο κόσμος τίμησε με την παρουσία του το φεστιβάλ, γεμίζοντας την οδό Θεοδώρου Πουλίδου, ήταν σίγουρα το ευχάριστο γεγονός του Cosmopolis.
Και δεν ήταν μόνο η περιέργεια του να δουν από κοντά τα events του φεστιβάλ. Είναι ότι ο κόσμος διψάει για εκδηλώσεις, αναζητεί συνεχώς τρόπους
για να ξεφύγει -έστω και για λίγη ώρα- από τα βάσανα και τις σκοτούρες της καθημερινότητας και να ψυχαγωγηθεί συναντώντας γνωστούς και φίλους.
Άλλωστε η ψυχαγωγία και η διασκέδαση είναι ορισμένες από τις πλέον βασικές ανάγκες ενός ανθρώπου.
Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι ξεχνάει όλα τα άλλα προβλήματα της καθημερινότητας. Ούτε και το ότι η Καβάλα απέχει πάρα πολύ από το να χαρακτηριστεί “τέλεια πόλη”.
Σαφώς και με το Cosmopolis δεν έγινε η πόλη μας πιο καθαρή ή ασφαλής. Σαφώς και με το Cosmopolis δεν έκλεισαν οι λακούβες στους δρόμους. Σαφώς
και δεν χόρτασε όλος ο κόσμος που πεινάει, ούτε βρήκε δουλειά, ούτε έλυσε τα οικονομικά του (η λίστα είναι πάρα πολύ μεγάλη, φαντάζομαι ότι
γίναμε κατανοητοί).
Αλλά και τι να κάνουμε, δηλαδή; Να νεκρώσουμε τα πάντα σε αυτή την πόλη επειδή δεν έχουμε λύσει αυτά (και άλλα προβλήματα); Διότι κάποιοι αυτό θέλουν, και αυτό πρεσβεύουν δημοσίως -ασχέτως βέβαια αν οι ίδιοι τους δεν κάνουν τίποτα για να δοθεί μια λύση σε κάποιο από αυτά τα προβλήματα.
Ας πούμε ότι το κάνουμε όμως. Ας πούμε ότι για 1 ή 2 χρόνια δεν κάνουμε τίποτα ως εκδήλωση σε αυτόν τον τόπο, και η δημοτική αρχή βάζει ως
αποκλειστικό στόχο να λύσει όλα τα προβλήματα του δήμου.
Αλλά προσοχή: ΑΠΟΛΥΤΩΣ ΤΙΠΟΤΑ. Ούτε Cosmopolis, ούτε Airsea Show, ούτε Φεστιβάλ Φιλίππων, ούτε Λευκή Νύχτα, ούτε συναυλίες, ούτε
Αλφαβητοπαρέλαση (γιατί και για εκεί έχουν ακουστεί οι ίδιες γκρίνιες), ούτε Χριστουγεννιάτικες εκδηλώσεις (καλά και να μην γίνουν οι
συγκεκριμένες, έτσι όπως γίνονται κάθε χρόνο, ούτε εμάς θα μας χαλάσει, αλλά λέμε τώρα)…ΑΠΟΛΥΤΩΣ ΤΙΠΟΤΑ. Το διευκρινίζουμε αυτό διότι οι
περισσότεροι από αυτούς τους \κάποιους” έχουν διαφημίσει στο παρελθόν τις μικρής εμβέλειας μουσικοχορευτικές εκδηλώσεις των πολιτιστικών
συλλόγων της πόλης μας, μετατρέποντας εαυτούς σε αυτόκλητους “διασκεδαστές” και event managers…
Ποιος μας λέει εμάς ότι μετά από αυτά τα 2 χρόνια τα προβλήματα αυτά θα έχουν λυθεί δια μιας; Μάλλον κανένας.
Αν, λοιπόν, δεν έχουν λυθεί αυτά τα προβλήματα -ή αν έχουν προκύψει και άλλα- θα πρέπει να κάνουμε υπομονή άλλον τόσον καιρό χωρίς να γίνεται
απολύτως τίποτα στην πόλη μας μέχρις ότου λυθούν τα νέα προβλήματα που θα έχουν προκύψει. Όλο αυτό το γαϊτανάκι μπορεί να κρατήσει για χρόνια.
Σε αυτή την περίπτωση όμως η πόλη μας θα παραμένει “νεκρή πόλη” για όλα αυτά τα χρόνια και όλοι οι συμπολίτες μας θα τρέχουν δεξιά και αριστερά
(εκτός Καβάλας) για λίγες στιγμές χαλάρωσης.
Αν αυτό είναι που πραγματικά θέλουν, τότε πάμε πάσο. Αλλά μην έρθουν μετά οι ίδιοι τους και φωνάζουν ότι “η Καβάλα είναι νεκρόπολη, δεν γίνεται καμία εκδήλωση για να διασκεδάσει ο κόσμος”……