Το πρωί της Τρίτης 18 Φεβρουαρίου 2020 ανέλαβε και επίσημα τα καθήκοντά του ο νέος “Συμπαραστάτης του Δημότη” Καβάλας (και τέως πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου) Αθανάσιος Αθανασίου -μετά και την επίσημη παρουσίασή του από τον δήμαρχο Καβάλας Θόδωρο Μουριάδη.
Φυσικά και δεν έχουμε κάτι με τον κ. Αθανασίου (ίσα ίσα, μάς είναι πολύ συμπαθής) – το πρόβλημά μας και η ένστασή μας έχει να κάνει με τον θεσμό του “Συμπαραστάτη του Δημότη”.
Σύμφωνα με τα όσα προέβλεπε ο νόμος 3852/2010 (ο νόμος του “Καλλικράτη“), ο Συμπαραστάτης του Δημότη έχει τα παρακάτω καθήκοντα:
1. Χειρισμός καταγγελιών (άρθρο 77 παρ. 3 Ν.3852/2010)
Οι άμεσα θιγόμενοι πολίτες και επιχειρήσεις έχουν το δικαίωμα να υποβάλλουν στον Συμπαραστάτη καταγγελίες για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν από την κακοδιοίκηση των υπηρεσιών, νομικών προσώπων και επιχειρήσεων του Δήμου.
Ο Συμπαραστάτης, εφόσον λάβει καταγγελία που συγκεντρώνει τις παραπάνω προϋποθέσεις, έχει την αρμοδιότητα να διαμεσολαβήσει για να επιλυθούν τα προβλήματα κακοδιοίκησης και είναι υποχρεωμένος να απαντήσει εγγράφως ή ηλεκτρονικά στους ενδιαφερόμενους εντός τριάντα (30) ημερών. Για την εκπλήρωση αυτής της αρμοδιότητας, ο Συμπαραστάτης, εφόσον διαπιστώσει τη βασιμότητα της καταγγελίας, επικοινωνεί με την καταγγελλόμενη πλευρά και επιδιώκει την εξωδικαστική επίλυση της διαφοράς.
Σχόλιο γράφοντος: Σε μια ευνομούμενη και με σωστές λειτουργίες κοινωνία οι καταγγελίες θα έπρεπε να εξετάζονται άμεσα -και, κυρίως, αμερόληπτα- από τις αρμόδιες υπηρεσίες του δήμου (οποιουδήποτε δήμου – τα ίδια γίνονται παντού) και των νομικών του προσώπων.
Το ότι φτάνουμε στο σημείο “να πηγαίνουμε από τον Άννα στον Καϊάφα” για μια καταγγελία και να ζητάμε μεσολάβηση από κάποιον “τρίτο” αντί να εξυπηρετούμαστε άμεσα από τον ίδιο τον δήμο (τον οποίο, μάλιστα, πληρώνουμε αδρά μέσα από τα δημοτικά τέλη) δεν ισοδυναμεί με παραδοχή ότι οι δήμοι δεν κάνουν καλά τη δουλειά τους και ότι “δεν είναι να τους εμπιστευόμαστε” όταν θέλουμε να υποβάλλουμε τα παράπονά μας στον δήμαρχο;
Αλλά θα μας πείτε: “Εδώ φτάνουμε στο σημείο να δημοσιοποιούμε το πρόβλημά μας μέσα από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης: sites, κανάλια, εφημερίδες, ραδιόφωνα…ακόμα και στο facebook καταφεύγουμε για να πούμε τα παράπονά μας, μπας και κάποιος μάς ακούσει!”
Δίκιο θα έχετε αν το πείτε…
2. Διατύπωση προτάσεων βελτίωσης (άρθρο 77 παρ. 5 Ν.3852/2010)
Ο Συμπαραστάτης μπορεί επίσης να προβαίνει στη διατύπωση προτάσεων βελτίωσης της δημοτικής διοίκησης και των σχέσεών της με το κοινό, τόσο στο πλαίσιο της ετήσιας έκθεσής του, όσο και επ’ ευκαιρία σημαντικών προβλημάτων κακοδιοίκησης που ο ίδιος εντοπίζει. Στην τελευταία αυτή περίπτωση, οι ειδικές προτάσεις του συμπαραστάτη υποβάλλονται στον Δήμαρχο και κοινοποιούνται στο Δημοτικό Συμβούλιο και στον Γενικό Γραμματέα του Δήμου. Τόσο η ετήσια έκθεση όσο και οι ειδικές προτάσεις του Συμπαραστάτη αναρτώνται υποχρεωτικά στην ιστοσελίδα του δήμου με φροντίδα των δημοτικών υπηρεσιών.
Για την εκπλήρωση αυτής της αρμοδιότητας, ο Συμπαραστάτης μπορεί να λάβει υπόψη και επισημάνσεις σημαντικών προβλημάτων κακοδιοίκησης που αποστέλλουν οι ενδιαφερόμενοι στην ιστοσελίδα του Δήμου, ανεξάρτητα από το αν οι ίδιοι είναι άμεσα θιγόμενοι. Οι επισημάνσεις αυτές δεν αποτελούν “καταγγελίες” με την ανωτέρω έννοια, αλλά αναφορές που υποβάλλονται στο πλαίσιο ενάσκησης του γενικού συνταγματικού δικαιώματος του αναφέρεσθαι στις αρχές (άρθρο 10 του Συντάγματος).
Σχόλιο γράφοντος: Αυτό ναι, να το καταλάβουμε. Ένας σύμβουλος που θα καταθέτει τις προτάσεις του για να γίνει καλύτερος ο δήμος. Το θέμα, βέβαια, είναι αν θα γίνεται καλύτερος ο δήμος μετά από τις προτάσεις αυτές…