Ο…τηλεβόας: Μια υπουργός Παιδείας που…δεν ξέρει από παιδεία!
Ένα από τα φλέγοντα θέματα που σχετίζονται με την επιστροφή στην καθημερινότητα -μετά και τον εγκλεισμό στα σπίτια υπό τον φόβο της εξάπλωσης του κορωνοϊού SARS-COV-2- είναι αυτό της επιστροφής των μαθητών στις σχολικές αίθουσες.
Ένα θέμα αρκετά περίπλοκο, το οποίο έχει ήδη προκαλέσει ζωηρές συζητήσεις – και με τις 2 αντίθετες απόψεις (αυτών που υποστηρίζουν την επιστροφή και αυτών που αντιτίθενται) να έχουν τα δικά τους, συγκεκριμένα και σοβαρά επιχειρήματα.
Το ζήτημά μας, σε αυτό το άρθρο, δεν είναι το αν θα πρέπει ή όχι να επιστρέψουν οι μαθητές στα σχολεία. Εδώ θα ασχοληθούμε με κάτι άλλο, που δείχνει (κατά την ταπεινή μας άποψη) ότι σε μια τόσο δύσκολη και περίπλοκη χρονική συγκυρία, έχουμε την “ατυχία” να διαθέτουμε ως υπουργό Παιδείας τον -κατά τεκμήριο- πλέον ακατάλληλο πολιτικό που πέρασε από αυτήν την θέση: την Νίκη Κεραμέως!
Και δεν μιλάμε μόνο για το πολυνομοσχέδιο για την παιδεία, το οποίο -πέραν του ότι ο χρόνος υποβολής του σε διαβούλευση εγείρει πολλά ερωτηματικά- προσπερνάει “αδιάφορα” πολλά ζητήματα που άπτονται της καθημερινότητας των εκπαιδευτικών και των μαθητών (όπως οι απολαβές των εκπαιδευτικών και η κατάσταση στην οποία βρίσκονται πολλά σχολικά κτίρια),
αλλά και για μια σειρά δηλώσεων-διευκρινίσεων για τον τρόπο διεξαγωγής των μαθημάτων τις επόμενες εβδομάδες.
Συγεκριμένα, η κ. Κεραμέως (η οποία τυγχάνει να είναι και νομικός) διευκρίνισε πως όσοι μαθητές λείπουν αιτιολογημένα από τα σχολεία θα μπορούν να παρακολουθούν την παράδοση του μαθήματος σε ζωντανή μετάδοση (με βεβαίωση γονέα και εφόσον στο σπίτι κατοικεί άτομο ευπαθούς ομάδας ή έχει νοσήσει), ενώ σε ερώτηση για τον τρόπο με τον οποίο θα πραγματοποιηθεί η ζωντανή αναμετάδοση, απάντησε ότι στα σχολεία υπάρχει σύνδεση ίντερνετ, ενώ οι εταιρείες κινητής παρέχουν δωρεάν δεδομένα για σύνδεση στις εκπαιδευτικές πλατφόρμες, αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι «και ένα κινητό αρκεί» για το σκοπό αυτό.
Από τα παραπάνω, καθίσταται φανερό ότι κάποιος θα πρέπει να εξηγήσει στην κ. Κεραμέως ορισμένα βασικά πράγματα, τα οποία -ενδεχομένως- θα ήξερε αν είχε ασχοληθεί έστω και λίγο με την εκπαίδευση:
α) Με δεδομένο ότι, ακόμα και τώρα, υπάρχουν πολλοί γονείς που φοβούνται να στείλουν τα παιδιά τους στο σχολείο (παρά τα όσα δηλώνουν οι ειδικοί), το ποσοστό των παιδιών που θα θελήσουν να παρακολουθήσουν μάθημα μέσα από το σπίτι τους δύσκολα θα θεωρηθεί αμελητέο
β) Βασικότερη προϋπόθεση για να γίνει αυτό είναι η ύπαρξη μιας γρήγορης και αξιόπιστης σύνδεσης στο Internet. Ο λόγος είναι πολύ απλός: Σε μια ώρα σχολικής διδασκαλίας θα πρέπει να υπάρχει η δυνατότητα ζωντανής μετάδοσης βίντεο και ήχου καθ’ όλη την διάρκεια του μαθήματος (δηλ. 45-50 λεπτά) ταυτόχρονα μέσα από όλες τις σχολικές αίθουσες (κατά μέσο όρο μιλάμε, πρακτικά, για 7-8 αίθουσες ανά σχολική μονάδα).
Και το ερώτημα είναι πολύ απλό (και, δυστυχώς, ρητορικό): οι ταχύτητες και το εύρος σύνδεσης (το γνωστό, ειδικά σε όσους γνωρίζουν από πληροφορική, και ως bandwidth) των σχολικών μονάδων στο Internet μπορούν να ανταπεξέλθουν σε αυτές τις απαιτήσεις; Την απάντηση την ξέρουμε όλοι μας -ειδικά στην επαρχία, αν και παρόμοιες είναι οι εικόνες και στα αστικά κέντρα
γ) Οι κάμερες και τα κινητά τηλέφωνα, από πού θα βρεθούν; Σε ένα πολύ μεγάλο ποσοστό, αυτό θα πρέπει να γίνει “με ίδια μέσα” -δηλ. από τα κινητά τηλέφωνα των εκπαιδευτικών. Αν και ο νόμος προβλέπει την χρήση “ίδιων μέσων” από τους εκπαιδευτικούς για αποκλειστικά εκπαιδευτικούς σκοπούς, ποιος θα μπει στην διαδικασία να το κάνει αυτό;
δ) Ο εκπαιδευτικός, όταν βρίσκεται σε μια σχολική αίθουσα, σπάνια μένει στην θέση του. Συχνά μετακινείται, είτε για να γράψει κάτι στον πίνακα είτε για να δείξει κάτι σε έναν μαθητή. Τι θα γίνει, όμως, με την κάμερα;
Είτε θα πρέπει να δείχνει τον πίνακα είτε θα πρέπει να δείχνει τον εκπαιδευτικό. Στην περίπτωση αυτή, η παρουσία ενός “εικονολήπτη” (κάποιου, δηλαδή, που θα χειρίζεται την κάμερα) είναι απαραίτητη. Πού θα βρεθεί αυτός;
ε) Το ότι με την διαδικασία αυτή είτε θα φανούν τα πρόσωπα των παιδιών που θα συμμετέχουν στο μάθημα είτε θα ακούγονται οι φωνές εμπίπτει μέσα στα πλαίσια της νομοθεσίας για την προστασία των προσωπικών δεδομένων. Και θεωρείται βέβαιο πως θα υπάρξουν γονείς που θα αντιδράσουν. Αυτό δεν το ξέρει η (νομικός) κ. Κεραμέως;
Σε κάθε περίπτωση, τα συστήματα ασύγχρονης εκπαίδευσης που λειτούργησαν τόσο καιρό (στο πλαίσιο της τηλεκπαίδευσης) μπορούν να εφαρμοστούν μια χαρά για τα παιδιά που θα παραμείνουν στο σπίτι.
Το πρόβλημα είναι ότι η κ. Κεραμέως δείχνει να έχει πάρει το όλο θέμα εντελώς αψήφιστα και πρόχειρα και να ενδιαφέρεται μονάχα “για την εικόνα” και “την βιτρίνα” (βιντεοσκόπηση μαθήματος) χωρίς να λαμβάνει υπόψη ουσιώδη ζητήματα -αλλά και χωρίς καν να φαίνεται διατεθειμένη να συζητήσει έστω και μια πρόταση για την επίλυσή τους! Με απλά λόγια, μοιάζει να μην αντιλαμβάνεται τι θέση κατέχει…
Τόσο απλά, τόσο άσχημα (δυστυχώς)…