Μπορεί το πλάτος της να θυμίζει συνοικιακούς δρόμους, ωστόσο η οδός Φιλίππου (μαζί με την “συνέχειά” της, την οδό Κομνηνών) έχει μετατραπεί εδώ και πολλά χρόνια σε έναν ζωτικής σημασίας δρόμο για την κυκλοφορία στο κέντρο της Καβάλας – ειδικά μετά την βιοκλιματική ανάπλαση των αρχών της περασμένης δεκαετίας και την μονοδρόμηση της οδού Ελευθερίου Βενιζέλου από τον κόμβο Φαλήρου ως και την διασταύρωση με την οδό Δαγκλή.
Το γεγονός αυτό, βέβαια, έχει δυσκολέψει σε πολύ μεγάλο βαθμό την ποιότητα ζωής όσων διαμένουν στις 2 αυτές οδούς, και ειδικά όσων διαθέτουν επιβατικά αυτοκίνητα – μιας και η εύρεση χώρου για στάθμευση φαντάζει, συχνά, ως ένας πάρα πολύ δύσκολος γρίφος!
Με βάση αυτά τα δεδομένα, η παρουσίαση της συγκοινωνιακής μελέτης για τις οδούς Φιλίππου και Κομνηνών (που παρουσιάστηκε στην τελευταία συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου Καβάλας) είχε το δικό της ενδιαφέρον.
Στόχος της μελέτης αυτής, όπως αναφέρθηκε κατά την παρουσίασή της, είναι η μείωση των σταθμευμένων οχημάτων στα 70 (από τα 180 που σταθμεύουν σήμερα, εκ των οποίων τα μισά παρκάρουν νόμιμα). Αυτό, σύμφωνα, με τους μελετητές, θα γίνει με:
α) την απαγόρευση στάθμευσης στην μια από τις 2 πλευρές της οδού (στην αριστερή), και
β) την δημιουργία 4 διατομών
Είδος διατομής | Πεζοδρόμιο | Ζώνη κίνησης οχημάτων | Ζώνη στάθμευσης | Πεζοδρόμιο |
Πλάτος (μέτρα) | 2,34 | 3,5 | 2 | 2,24 |
με την παράλληλη κατασκευή ενός παρτεριού πλάτους 1,5 μέτρου
Μέχρι αυτή τη στιγμή, πάντως, δεν έχουμε λάβει σαφείς απαντήσεις για το πού θα βρεθούν θέσεις στάθμευσης για τα αυτοκίνητα που θα “πεταχτούν” από τις θέσεις που θα χαθούν. Έχουν ακουστεί προτάσεις όπως η χρήση του πάρκινγκ απέναντι από το 12ο Δημοτικό Σχολείο Καβάλας (το οποίο αυτή τη στιγμή νοικιάζεται από ιδιώτη, καθώς ανήκει στον δήμο, αλλά μελετάται η μη ανανέωση της μίσθωσης) και η χρήση μικρών χώρων στάθμευσης στην γύρω περιοχή (όπως π.χ. κοντά στο 3ο Γυμνάσιο)
Πολύ φοβόμαστε, πάντως, πως όλο αυτό θα αποτελέσει μια ακόμα αποσπασματική λύση για ένα συγκεκριμένο τμήμα του κέντρου της Καβάλας. Μια λύση η οποία μπορεί να δώσει “ανάσα” στην οδό Φιλίππου αλλά θα μεταθέσει το πρόβλημα σε άλλες, γειτονικές περιοχές – διότι, ακόμα και αν δεχτούμε ότι πολλά από τα αμάξια που θα “πεταχτούν” από την οδό Φιλίππου σταθμεύουν παράνομα, δεν παύουν να θεωρούνται (στην πλειοψηφία τους) αμάξια που ανήκουν σε ιδιοκτήτες κατοικιών της περιοχής (οι οποίοι κάπου θα πρέπει να τα σταθμεύσουν).
Χρειάζεται να ληφθούν μέτρα για το σύνολο του κέντρου της Καβάλας (και μάλιστα μέτρα με μακροπρόθεσμο χαρακτήρα) και όχι αποσπασματικές λύσεις, οι οποίες θα λύσουν πρόσκαιρα ένα πρόβλημα αλλά θα δημιουργήσουν ένα άλλο. Είτε μιλάμε για δημιουργία νέων θέσεων στάθμευσης με πρόβλεψη για ενδεχόμενη αυξομείωση των οχημάτων τα επόμενα χρόνια (διότι αν π.χ. έχουμε αυτή τη στιγμή 5.000 αυτοκίνητα για τα οποία πρέπει να βρεθούν θέσεις στάθμευσης, ποιος μάς εγγυάται ότι και τα επόμενα χρόνια θα παραμείνει ο ίδιος αριθμός; ) είτε για μια προώθηση της χρήσης ων μέσων μαζικής μεταφοράς (ως ένα μέτρο για να μειωθούν τα οχήματα που θα κυκλοφορούν στο κέντρο της Καβάλας στα απολύτως απαραίτητα για την διαβίωση των κατοίκων του κέντρου – ώστε να μην χρειάζεται π.χ. ο κάτοικος του Περιγιαλίου ή της Καλαμίτσας να πάρει το αυτοκίνητό του για να έρθει στο κέντρο), είτε μιλάμε για οποιαδήποτε άλλη λύση.
Κατανοούμε, φυσικά, την ανάγκη να δοθεί έστω και μια λύση “της στιγμής” σε ένα πρόβλημα που ταλανίζει την καθημερινότητα αρκετών συμπολιτών μας. Την κατανοούμε απόλυτα. Αλλά κάποια στιγμή δεν πρέπει να κοιτάξουμε και λίγο πιο μακριά στο μέλλον;