Με ανάμεικτα συναισθήματα υποδέχτηκε η τοπική κοινωνία την απόφαση που ελήφθη την Παρασκευή 28 Φεβρουαρίου 2020 για την διεξαγωγή, τον προσεχή Ιούνιο (από τις 26 ως και τις 28 Ιουνίου), μιας διοργάνωσης που έχει αποκτήσει τόσο φανατικούς οπαδούς όσο και σφοδρούς πολέμιους (σε βαθμό που δεν έχουμε αντικρίσει, ως τώρα, για καμία άλλη διοργάνωση που διεξάγεται σε ολόκληρο το νομό Καβάλας).
Ο λόγος για το Kavala AirSea Show, το οποίο μετά την περσινή ματαίωση (η οποία αποφασίστηκε λόγω της διεξαγωγής των βουλευτικών εκλογών στις 7 Ιουλίου 2019) βρισκόταν “στον αέρα” και κανείς δεν ήξερε αν επρόκειτο να “αναγκάσει” ξανά τους Καβαλιώτες (και τους επισκέπτες) να “σηκώνουν τα κεφάλια τους ψηλά” (όπως αναφέρει το μότο της διοργάνωσης) ή να τα κρατήσουν στη γη.
Η τελική απάντηση στο ερώτημα αν επρόκειτο να διεξαχθεί ξανά το Kavala AirSea Show δόθηκε μέσα από την παρακάτω ανακοίνωση, η οποία αναρτήθηκε στη σελίδα της διοργάνωσης στο Facebook:
Το ερώτημα, βέβαια, είναι κατά πόσο μπορεί το Kavala AirSea Show:
- αφενός να εξελιχτεί σε τέτοιο βαθμό που θα μπορεί να στηριχτεί σε έξωθεν χορηγίες από ιδιώτες (έναν διακαή πόθο της οργανωτικής επιτροπής) και όχι σε χρήματα από αυτοδιοικητικούς φορείς (φέτος αναμένεται να δοθούν περί τις 73.000 €)
- αφετέρου να εντυπωθεί στη συνείδηση των Καβαλιωτών ως μια διοργάνωση που συνεισφέρει στο πρόγραμμα των εκδηλώσεων που διεξάγονται στο νομό και στο ευρύτερο brand name με την επωνυμία “Καβάλα”.
Όσον αφορά το πρώτο σκέλος, η δική μας άποψη έχει ειπωθεί εδώ και πολλά χρόνια (ακόμα και στα ίδια τα μέλη της οργανωτικής επιτροπής):
το Kavala AirSea Show είχε την “χρυσή ευκαιρία” να “ξεκολλήσει” από την “αγκαλιά” των δημόσιων χορηγών με βάση τις χρονιές 2013 και 2014 (όταν και, κατά γενική ομολογία, διεξήχθησαν τα πλέον ποιοτικά και θεαματικά shows). Με δεδομένο ότι η οργανωτική επιτροπή αποτελείτο από μέλη με εμπειρία στο καθαρά πτητικό κομμάτι αλλά μέχρι εκεί (ας μην ξεχνάμε ότι η “ψυχή” της διοργάνωσης -ο Παναγιώτης Γεωργιάδης- είναι απόστρατος πιλότος της Π.Α., ο οποίος μπορεί να οργανώσει πολύ καλά τις πτήσεις και τα ζητήματα ασφαλείας των πτήσεων, αλλά δεν έχει εμπειρία από marketing -κάτι απόλυτα φυσιολογικό), θα έπρεπε να βρεθούν οι κατάλληλοι άνθρωποι (με τις απαραίτητες γνώσεις marketing) που θα μπορούσαν να προσελκύσουν επενδύσεις και χορηγίες από μεγάλες επιχειρήσεις.
Και αυτούς τους ανθρώπους θα τους έβρισκαν ή όσοι ασχολούνταν με τις πτήσεις (κάτι αρκετά δύσκολο, όπως εξηγήσαμε πριν) ή όσοι βοηθούσαν και ενίσχυαν οικονομικά τη διοργάνωση (στην προκειμένη περίπτωση, δήμος και αντιπεριφέρεια Καβάλας)
Εκείνη τη χρονική στιγμή, όμως, το Air Sea Show “έπεσε” στα χέρια αυτοδιοικητικών που σε καμία περίπτωση δεν έπεισαν ότι ήθελαν τη συνέχιση του AirSea Show (αλλά προτίμησαν να ρίξουν το βάρος τους σε άλλες διοργανώσεις -όπως το Cosmopolis). Το παρασκήνιο που είχε ως αποτέλεσμα τη ματαίωση της διοργάνωσης του 2015 (ματαίωση η οποία αποφασίστηκε πολλούς μήνες προτού καν ακουστεί η φράση “capital control” -η οποία θα μπορούσε, ίσως, να χρησιμοποιηθεί και ως επιχείρημα για τη ματαίωση της διοργάνωσης, όπως έγινε με παραστάσεις του Φεστιβάλ Φιλίππων ή με την χρονική μετάθεση της Kavala Expo) είναι γνωστό σε πολλούς από εμάς -όπως, επίσης, και το πώς κάποιοι “άλλαξαν γνώμη” πιεζόμενοι τόσο από μεγάλη μερίδα της τοπικής κοινωνίας όσο και από σημαντική μερίδα των τοπικών ΜΜΕ.
Εκείνη την περίοδο είχαμε γράψει πως “η ματαίωση του 2015 ανέβαζε πάρα πολύ τον πήχη για το 2016”, ενώ θυμόμαστε και μια ατάκα του κ. Γεωργιάδη ότι “Αν εξασφαλίσουν από τώρα την δέουσα σοβαρότητα, το AirSea Show μένει Καβάλα”
Το AirSea Show επανήλθε, τελικά, το 2016 και συνέχισε να διεξάγεται ως και το 2018. Κοινή, πάντως, πεποίθηση -τουλάχιστον με βάση τα όσα είδαμε- ήταν ότι η διοργάνωση δεν πέρασε τον πήχη και δεν θύμισε σε πολλούς από εμάς τις εκδηλώσεις του 2013 και του 2014 (παρά τις φιλότιμες προσπάθειες των διοργανωτών, και παρά τη διάθεση του κοινού που συρρέει κάθε χρόνο για να το παρακολουθήσει και να το στηρίξει).
Και εδώ ερχόμαστε στο δεύτερο σκέλος του αρχικού μας ερωτήματος.
Όπως είπαμε και νωρίτερα, η διοργάνωση έχει αποκτήσει τόσο φανατικούς φίλους όσο και σφοδρούς πολέμιους. Τα επιχειρήματα που χρησιμοποιούν οι πολέμιοι (αλλά και ο αντίλογος) είναι, σε γενικές γραμμές, τα εξής:
α) “κοστίζει πάρα πολύ, ο κόσμος πεινάει αλλά εμείς δίνουμε λεφτά για air show” (Αντίλογος: Μιλάμε για μια διοργάνωση με μέγιστο συνολικό προϋπολογισμό περίπου τις 110.000 € -όταν λέμε “συνολικό” υπολογίζουμε τα χρήματα που δαπανούν όχι μόνο ο δήμος Καβάλας αλλά και η αντιπεριφέρεια, το Επιμελητήριο αλλά και ο δήμος Παγγαίου. Την ίδια ώρα, για άλλες εκδηλώσεις δαπανώνται ή τα ίδια χρήματα ή πολύ περισσότερα -θυμίζουμε ότι το Cosmopolis κοστίζει σε ετήσια βάση περί τις 250.000 €, ενώ λίγο παραπάνω από 110.000 € κοστίζει σε ετήσια βάση το Φεστιβάλ Φιλίππων-, χωρίς όμως “να ανοίγει ρουθούνι”.
Και το θέμα είναι ότι για το Kavala AirSea Show υπάρχει και απολογισμός, αναρτημένος δημόσια, τον οποίο μπορεί ο καθένας να διαβάσει και να κρίνει. Αλήθεια, για ποιες άλλες εκδηλώσεις γίνεται απολογισμός; )
β) “κάθε χρόνο τα ίδια και τα ίδια το AirSea Show. Φτάνει πια, ας δούμε και κάτι άλλο” (Αντίλογος: Αυτό το επιχείρημα μόνο στην Καβάλα το βλέπουμε, και μόνο για το AirSea Show -πρόσφατα και για την Αλφαβητοπαρέλαση. Σε όλες τις άλλες εκδηλώσεις που βλέπουμε να διεξάγονται τα τελευταία χρόνια -καρναβάλια, χριστουγεννιάτικες εκδηλώσεις, γιορτές πολιτιστικών συλλόγων κλπ- αναζητούμε έστω και ένα ίχνος πρωτοτυπίας, διαφορετικής προσέγγισης σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές. Μάταια. Όμως η κουβέντα περί “πρωτοτυπίας” γίνεται μόνο για το AirSea Show!)
Για να τα λέμε όλα, βέβαια, υπάρχουν και άλλα επιχειρήματα (περί θεμάτων ασφαλείας ή για την εμφάνιση πολεμικών αεροσκαφών -το επιχείρημα αυτό χρησιμοποιείται εντονότερα από το 2016 και μετά, λόγω της παρουσίας προσφύγων και μεταναστών στην Καβάλα, οι οποίοι “έχουν ζήσει τον πόλεμο, δεν μπορούν να ακούν τα πολεμικά αεροπλάνα” -όπως δηλώνουν οι πολέμιοι της διοργάνωσης)
Και για να συνοψίσουμε…
Σε καμία περίπτωση δεν λέμε να καταργηθεί οποιαδήποτε από τις προαναφερθείσες διοργανώσεις. Και εννοείται πως κάθε χρόνο αυτές οι διοργανώσεις πρέπει να ανανεώνονται, να βελτιώνονται. Και εννοείται πως πρέπει να ενισχυθούν ακόμα περισσότερο οι προσπάθειες για την όσο το δυνατόν μεγαλύτερη στήριξη από ιδιώτες χορηγούς.
Αλλά όλα όσα αναφέραμε νωρίτερα θα πρέπει να τα συζητάμε για όλες τις εκδηλώσεις! Όχι μόνο για αυτές που απλά “δεν μας αρέσουν”!
Το αν τυχόν το Kavala AirSea Show 2020 πετύχει ή όχι, μένει να το δούμε εκείνες τις μέρες. Μέχρι τότε, ας είμαστε σε αναμονή και, αν θέλουμε να ασκούμε κριτική, να την ασκούμε με συγκεκριμένα και σοβαρά επιχειρήματα -και όχι με “προσωπικές απόψεις” (δικαίωμα του καθενός είναι να έχει προσωπική άποψη, αλλά καλό είναι να την στηρίζει με επιχειρήματα – και όχι απλά να την λέει…)