Ενημέρωση από τη ΔΙΑΑΜΑΘ: “Ο δήμος Καβάλας παράγει τα περισσότερα σκουπίδια, αν και δεν έχει τον περισσότερο πληθυσμό!” (πίνακες-έγγραφο)
Μετά από αρκετές πιέσεις από πλευράς της αντιπολίτευσης του δήμου Καβάλας, και με τα ερωτήματα για την αλματώδη αύξηση των δημοτικών τελών -η οποία, σύμφωνα με την δημοτική αρχή Μουριάδη, προέκυψε από την αυξημένη εισφορά προς την ΔΙΑΑΜΑΘ- να είναι πάρα πολλά, διεξήχθη το βράδυ της Δευτέρας 24 Φεβρουαρίου 2020 έκτακτη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου Καβάλας με αποκλειστικό σκοπό την ενημέρωση για τα έργα, τις ημέρες και τον προγραμματισμό του φορέα διαχείρισης απορριμμάτων της περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης.
Το παρόν στη συνεδρίαση έδωσε ο διευθυντής του Ολοκληρωμένου Συστήματος Διαχείρισης Απορριμμάτων της ΔΙΑΑΜΑΘ Γεώργιος Βογιατζής, ο οποίος μέσα από την παρουσίαση του κανονισμού τιμολόγησης για 2020 (τον οποίο είχε ψηφίσει η προηγούμενη διοίκηση της ΔΙΑΑΜΑΘ στις 6 Αυγούστου του περασμένου έτους) προσπάθησε να δικαιολογήσει το γιατί ο δήμος Καβάλας καλείται να πληρώσει αυξημένη εισφορά στον φορέα διαχείρισης (μια εισφορά που μετακυλίεται στον καταναλωτή).
Ο κ. Βογιατζής παρουσίασε μια σειρά στοιχείων, όπως:
α) εκτίμηση των παραγόμενων ποσοτήτων αστικών στερεών αποβλήτων (ΑΣΑ), όπως προκύπτουν από τη μελέτη του ΠΕΣΔΑ ΑΜΘ,
β) ετήσιες ποσότητες αποβλήτων ΑΣΑ που έχουν δηλωθεί στο Ηλεκτρονικό Μητρώο Αποβλήτων (ΗΜΑ)
γ) εκτίμηση ποσοτήτων ανακυκλώσιμων Υλικών (ΑΥ) ανά Δήμο για το έτος 2020,
δ) εκτίμηση επιμέρους στοιχείων λειτουργικού κόστους διαχείρισης και εσόδων.
Με βάση τα στοιχεία αυτά -σύμφωνα με τον κ. Βογιατζή- προκύπτει πως, παρά το γεγονός ότι ο δήμος Καβάλας δεν έχει τον περισσότερο πληθυσμό από όλους τους δήμους της περιφέρειας ΑΜΘ (σύμφωνα με την απογραφή του 2011 αλλά και σύμφωνα με εκτιμήσεις για το 2020), παράγει τα περισσότερα σκουπίδια από κάθε άλλο δήμο σε ολόκληρη την περιφέρεια -με αποτέλεσμα (βάση της Κοινής Υπουργικής Απόφασης 31606 του 2019) να καλείται να πληρώσει την μεγαλύτερη εισφορά!
Παρά, μάλιστα, τις επίμονες ερωτήσεις από την πλευρά της αντιπολίτευσης, δεν δικαιολογήθηκε το γιατί ο δήμος Καβάλας έχει τα περισσότερα σκουπίδια χωρίς να έχει τον περισσότερο πληθυσμό (υπήρξαν μόνο κάποιες αναφορές περί του τουριστικού κεφαλαίου και κάποιες αόριστες δηλώσεις ότι θα ασκηθούν πιέσεις για να λάβει ο δήμος μια επιπλέον χρηματοδότηση για τη διαχείριση των απορριμμάτων ως δήμος με υψηλή τουριστική κίνηση).
Ενδιαφέρον είχε, μάλιστα, το γεγονός ότι ο κ. Βογιατζής δήλωσε πως το 2020 ο δήμος Καβάλας θα έχει περισσότερο πληθυσμό από ότι ο δήμος Αλεξανδρούπολης, όταν -σύμφωνα με την παρουσίαση του κανονισμού τιμολόγησης για το 2020- εκτιμάται ότι ο δήμος Αλεξανδρούπολης θα έχει μέσα στο 2020 περίπου 2.500 περισσότερους δημότες από ότι ο δήμος Καβάλας!
Οι εισφορές που καλούνται να πληρώσουν οι δήμοι (και, κατ’επέκταση, οι δημότες) είναι -σύμφωνα, πάλι, με τον κ. Βογιατζή- αυξημένες σε σχέση με το 2029 διότι:
α) Στο σύνολο της Περιφέρειας ΑΜΘ θα πραγματοποιείται επεξεργασία των σύμμεικτων στερεών αποβλήτων των Δήμων, βιολογική επεξεργασία του οργανικού κλάσματος και διάθεση μόνο του υπολείμματος, ώστε η διαχείριση να είναι σύμφωνη με τη νομοθεσία και να μην υπάρχει απειλή προστίμων ή/και επιβάρυνση από την επιβολή περιβαλλοντικής εισφοράς.
β) Στην ετήσια εισφορά συμπεριλαμβάνεται το κόστος μεταφόρτωσης και μεταφοράς των αποβλήτων μετά τη συλλογή τους και μεταφορά τους στα ΣΜΑ από τους Δήμους, σύμφωνα και με τις αρμοδιότητες των ΦΟΔΣΑ. Το κόστος αυτό για το 2019 βάρυνε τους ίδιους τους Δήμους, οι οποίοι πλέον θα μπορούν να εστιάσουν στην αποκομιδή και στην καθαριότητα.
Σε κάθε περίπτωση, το μήνυμα που προσπάθησε να περάσει τόσο ο κ. Βογιατζής όσο και ο δήμαρχος Καβάλας Θόδωρος Μουριάδης ήταν ότι “πρέπει να αυξηθούν τα ανακυκλώσιμα απορρίμματα, ώστε να μειωθεί το κόστος της διαχείρισης” (Σχόλιο γράφοντος: Το κατά πόσο μπορεί το ποσοστό ανακύκλωσης να αυξηθεί μέσα σε ένα χρόνο από το 7% στο 20% είναι ένα ερώτημα…) Η αντιπολίτευση, πάντως, δεν φάνηκε να πείστηκε από τις εξηγήσεις του κ. Βογιατζή – ειδικά από την στιγμή που ο τελευταίος παραδέχτηκε ότι ζητήθηκαν αυξήσεις των εισφορών (και των δημοτικών τελών) χωρίς καν να έχει εγκριθεί ο προϋπολογισμός της ΔΙΑΑΜΑΘ για το 2020 και χωρίς καν να είναι γνωστό το κόστος του μεταφορικού έργου των απορριμμάτων.