ΥΠΑΑΤ: “Δεν είμαστε αρμόδιοι για να κάνουμε αντιπλημμυρικά και αποστραγγιστικά έργα στα Τενάγη”
Nα σταματήσει ο εμπαιγμός της κυβέρνησης και το κρυφτούλι των αρμοδιοτήτων σε βάρος των χιλιάδων αγροτών στα Τενάγη Φιλίππων Καβάλας που στραγγαλίζονται οικονομικά αφού «για μία ακόμα φορά η περιοχή τους μετατρέπεται σε μία απέραντη λίμνη» με περισσότερα από 30.000 στρέμματα να παραμένουν πλημμυρισμένα εδώ και μήνες, απαίτησε, στη συζήτηση της Επίκαιρης Ερώτησης του ΚΚΕ στη Βουλή για το θέμα, ο βουλευτής του Κόμματος Γιάννης Δελής.
Όπως είπε, πάνω από 2.000 αγροτικές οικογένειες βλέπουν το βιος τους να καταστρέφεται και οδηγούνται στην εξαθλίωση στερούμενες του αγροτικού εισοδήματος, με το έγκλημα να «το ολοκληρώνει ο αναχρονιστικός κανονισμός του ΕΛΓΑ, ο οποίος ως Πόντιος Πιλάτος νίπτει τας χείρας του αρνούμενος να αποζημιώσει την αδυναμία σποράς», όταν οι συγκεκριμένοι αγρότες δεν μπορούν να σπείρουν σε πλημμυρισμένα χωράφια.
Απαντώντας στην επιχειρηματολογία του υφυπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης Ι. Ανδριανού πως τα αντιπλημμυρικά και τα αποστραγγιστικά έργα «δεν ανήκουν στην αρμοδιότητα του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων», αλλά είναι «κατά περίπτωση αρμοδιότητα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και της οικείας Περιφέρειας», ο Γ. Δελής είπε ότι η απάντηση αυτή δεν καλύπτει τους αγρότες -οι οποίοι αγωνιούν- «ούτε ως προς το σκέλος της αναπλήρωσης του εισοδήματός τους που είναι ένα ζήτημα άμεσο και επιτακτικό ούτε βέβαια στο σκέλος των έργων υποδομής που πρέπει να γίνουν».
Σημείωσε μάλιστα ότι η καταστροφή που συντελείται στην περιοχή δεν είναι ένα τυχαίο ούτε ένα φυσικό φαινόμενο αλλά «το άμεσο αποτέλεσμα μιας διαχρονικής, επιλεκτικής, κρατικής ανικανότητας όταν πρόκειται για τις ανάγκες του λαού. Όλες οι κυβερνήσεις και όλες οι περιφερειακές διοικήσεις στη σειρά άφησαν την περιοχή ανοχύρωτη, χωρίς κανένα ολοκληρωμένο σχέδιο αντιπλημμυρικής προστασίας, χωρίς έργα υποδομής και χωρίς καν τον στοιχειώδη καθαρισμό της κεντρικής τάφρου».
Υπογράμμισε επίσης ότι οι περίπου 2.000 αγροτικές οικογένειες μένουν χωρίς κανένα απολύτως εισόδημα και δεν φαίνεται να υπάρχει καμία λύση στον ορίζοντα, ειδικά από την απάντηση του υπουργείου τη στιγμή που ο ΕΛΓΑ δεν καλύπτει τη ζημιά όταν οι αγρότες δεν μπορούν να σπείρουν και «γι’ αυτό έχει ευθύνη το κράτος, η πολιτεία που δεν αντιμετώπισε αυτό το πρόβλημα δεκαετιών».
Συγκεντρώσεις για τα Τενάγη σε Αμυγδαλεώνα και Ελευθερούπολη: Μικρό ενδιαφέρον από αγρότες! (ηχητικό)
Παρά την κινητοποίηση που εξήγγειλαν οι αγροτικοί σύλλογοι Καβάλας και Παγγαίου για να εκδηλώσουν οι αγρότες την αγανάκτησή τους για την κατάσταση στην οποία έχουν περιέλθει τα πλημμυρισμένα Τενάγη Φιλίππων,
τόσο η ενημερωτική ημερίδα που διοργανώθηκε το απόγευμα της Τετάρτης 27 Μαΐου 2026 στον Αμυγδαλεώνα όσο και η συγκέντρωση διαμαρτυρίας που έλαβε χώρα το πρωί της Πέμπτης 28 Μαΐου 2026 έξω από το δημαρχείο Παγγαίου δεν είχαν την επιθυμητή συγκέντρωση αγροτών.
Ενδεικτικό, ίσως, της απογοήτευσης των αγροτών από τα όσα έχουν εξαγγελθεί; Ίσως…
Είναι χαρακτηριστικό πως στην συγκέντρωση των αγροτών στην Ελευθερούπολη κατέβηκαν περίπου 30 τρακτέρ, ενώ στον Αμυγδαλεώνα ήταν περισσότεροι οι αυτοδιοικητικοί από τους αγρότες (όπως αποδεικνύεται τόσο από την φωτογραφία του άρθρου -που δημοσιεύτηκε από το kavalapoint.gr- όσο και από τα λεγόμενα του προέδρου του παραρτήματος Ανατολικής Μακεδονίας του ΓΕΩΤΕΕ Ζαφείρη Μυστακίδη στο podcast του Kavala Portal “Η Επέλαση των Βαρβάρων”).
Γιατί πλημμυρίζουν τα Τενάγη Φιλίππων; – του Αλέξανδρου Αλεξιάδη
Όσο συνεχίζεται η σημερινή καλλιεργητική χρήση στα Τενάγη Φιλίππων, ο τυρφώνας θα χάνει οργανικό υλικό, η επιφάνεια θα υποχωρεί και οι πλημμύρες θα γίνονται όλο και πιο δύσκολες στη διαχείριση. Αυτό αναφέρει μιλώντας στα Μακεδονικά Νέα ο Κίμων Χρηστάνης, Ομότιμος Καθηγητής του Τμήματος Γεωλογίας του Πανεπιστημίου Πατρών, ο οποίος μελετά την περιοχή από το 1978 και προειδοποιεί ότι σε ορισμένα σημεία η σημερινή μορφή οικονομικής δραστηριότητας δεν θα μπορεί να συνεχιστεί αν δεν αλλάξει η διαχείριση του τυρφώνα.
Η επιφάνεια των Τεναγών Φιλίππων χάνει διαρκώς υψόμετρο, όσο συνεχίζεται η αποστράγγιση και η εντατική καλλιέργεια πάνω στην τύρφη. Η καθίζηση* του τυρφώνα, που σύμφωνα με τον Ομότιμο Καθηγητή Γεωλογίας του Πανεπιστημίου Πατρών Κίμωνα Χρηστάνη έχει φτάσει σε κεντρικά σημεία έως και τα 7 μέτρα, αλλάζει τη μορφολογία της περιοχής, δυσκολεύει την απομάκρυνση των νερών και κάνει τα πλημμυρικά φαινόμενα όλο και πιο δύσκολα στη διαχείριση.
Την ώρα που χιλιάδες στρέμματα μένουν εκτός παραγωγής και οι αγρότες ζητούν αποζημιώσεις για εκτάσεις που δεν μπορούν να καλλιεργήσουν, ο κ. Χρηστάνης εξηγεί στα Μακεδονικά Νέα ότι το πρόβλημα δεν τελειώνει με καθαρισμούς και εκβαθύνσεις καναλιών. Όπως αναφέρει, η σημερινή χρήση της περιοχής τροφοδοτεί μια διαδικασία που βρίσκεται σε εξέλιξη εδώ και δεκαετίες. Η αποστράγγιση εκθέτει την τύρφη στο οξυγόνο και στον ήλιο, οπότε και το οργανικό υλικό οξειδώνεται και χάνεται, εκλύοντας διοξείδιο του άνθρακα στην ατμόσφαιρα. Η καλλιέργεια και τα μηχανήματα συμπιέζουν την τύρφη και η βαθιά άροση φέρνει νέο οργανικό υλικό στην επιφάνεια, με συνέπεια το έδαφος να συνεχίζει να χάνει μάζα και η επιφάνεια να κάθεται.
Τα πρόσφατα στοιχεία δείχνουν το μέγεθος της πίεσης στην περιοχή. Σύμφωνα με δορυφορικά δεδομένα του Copernicus που δημοσιοποιήθηκαν στις 29 Απριλίου 2026, περίπου 28.700 στρέμματα στα Τενάγη Φιλίππων ήταν καλυμμένα με νερό, ενώ η έκταση που δεν μπορούσε να καλλιεργηθεί υπολογίστηκε σε περίπου 38.570 στρέμματα.
Λίγες ημέρες μετά, σε σύσκεψη στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, τέθηκε επίσημα το πρόβλημα περίπου 38.000 στρεμμάτων που δεν μπορούν να αξιοποιηθούν παραγωγικά, μαζί με το ζήτημα της αποζημίωσης των παραγωγών.
Ένας τυρφώνας κάτω από τις καλλιέργειες
Κάτω από τις καλλιεργούμενες εκτάσεις των Τεναγών Φιλίππων βρίσκεται ένας από τους σημαντικότερους τυρφώνες στον κόσμο, ένα οργανικό κοίτασμα που δημιουργήθηκε μέσα σε τεράστιο γεωλογικό χρόνο και σήμερα βρίσκεται σε διαρκή πίεση από την αποστράγγιση και την αγροτική χρήση.
Ο Οργανισμός Φυσικού Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής αναφέρει ότι τα Τενάγη Φιλίππων έχουν συνολική έκταση περίπου 88 τετραγωνικά χιλιόμετρα, ενώ ο τυρφώνας είναι κοίτασμα οργανικών υλικών έκτασης περίπου 55 τετραγωνικών χιλιομέτρων. Το μέγιστο βάθος του τυρφώνα υπολογίστηκε σε τουλάχιστον 190 μέτρα.
Χάρτης που αποτυπώνει με λευκό χρώμα το που ακριβώς βρίσκεται ο τυρφώνας των Φιλίππων
Ο κ. Χρηστάνης δεν χρησιμοποιεί τον όρο «τενάγη» για την περιοχή, γιατί τον θεωρεί λανθασμένο. «Είναι ένας τυρφώνας, δηλαδή στρώματα τύρφης αρκετά μεγάλου πάχους, το μεγαλύτερο σε πάχος στον κόσμο από ό,τι ξέρουμε μέχρι σήμερα», αναφέρει.
Η τύρφη δεν είναι ένα κοινό αγροτικό έδαφος αλλά οργανικό υλικό από φυτικά υπολείμματα ελωδών φυτών, που στα Τενάγη Φιλίππων συσσωρευόταν επί εκατοντάδες χιλιάδες χρόνια. Ο κ. Χρηστάνης τοποθετεί την έναρξη δημιουργίας του τυρφώνα πριν από περίπου 1 έως 1,5 εκατομμύριο χρόνια.
Η διαφορά από ένα συνηθισμένο έδαφος είναι τεράστια. Σύμφωνα με τον ίδιο, στην τύρφη το οργανικό υλικό φτάνει περίπου στο 70%-80%, όταν ένα άριστο αγροτικό έδαφος έχει 3%-5% οργανική ουσία. «Καταλαβαίνετε ότι στο 80% είναι λίγο δύσκολο να καλλιεργήσεις φυτά, εκτός από κάποια συγκεκριμένα, όπως γίνεται στην περιοχή», σημειώνει.
Ο τυρφώνας έχει και μεγάλη επιστημονική αξία, καθώς μέσα στα στρώματά του έχουν καταγραφεί κλιματικές και περιβαλλοντικές μεταβολές, αλλά και ίχνη ηφαιστειακής δραστηριότητας. Ο κ. Χρηστάνης αναφέρει ότι έχουν βρεθεί μέσα στην τύρφη ακόμη και στρώματα ηφαιστειακής στάχτης από ηφαίστεια της νότιας Ιταλίας.
Η αποστράγγιση έφερε παραγωγή αλλά και καθίζηση
Η αγροτική χρήση των Τεναγών στηρίχθηκε στην αποστράγγιση. Πρώτα δημιουργήθηκε το κεντρικό αποστραγγιστικό κανάλι, που οδηγούσε τα νερά προς τον Αγγίτη ποταμό, και στη συνέχεια κατασκευάστηκαν εγκάρσια κανάλια, ώστε τα νερά από τις επιμέρους περιοχές του τυρφώνα να καταλήγουν στο κεντρικό κανάλι.
«Λίγο μετά τον πόλεμο ολοκληρώθηκε η εργασία αυτή και όλα ήταν καλά γιατί το οργανικό υλικό ήταν φρέσκο», λέει ο κ. Χρηστάνης. Εκείνη την περίοδο μπορούσαν να καλλιεργηθούν συγκεκριμένα φυτά, όπως καλαμπόκι, καπνός και, στα ”βαρύτερα” εδάφη των περιθωρίων, τα πιο αργιλούχα, τεύτλα.
Με την αποστράγγιση, όμως, η τύρφη ήρθε σε επαφή με το οξυγόνο και τον ήλιο και άρχισε να οξειδώνεται. Η κυκλοφορία των μηχανημάτων, τα φορτία στην επιφάνεια και η καλλιεργητική δραστηριότητα συμπιέζουν το οργανικό υλικό, μειώνουν το πορώδες του και προκαλούν συνίζηση. Η καύση φυτικών υπολειμμάτων στο τέλος της καλλιεργητικής περιόδου προσθέτει ακόμη έναν κίνδυνο, καθώς μπορεί να πάρει φωτιά και η ίδια η τύρφη.
«Όλα αυτά τα φαινόμενα, δηλαδή η αποστράγγιση, η έκθεση στο οξυγόνο και στον ήλιο με συνέπεια την οξείδωση των οργανικών, η συνίζηση από την κυκλοφορία των οχημάτων, η απώλεια του οργανικού υλικού λόγω της καύσης, οδηγούν σε απώλεια του εδάφους», αναφέρει ο κ. Χρηστάνης.
Στα κεντρικά σημεία του τυρφώνα, σύμφωνα με τον ίδιο, η επιφάνεια έχει «καθίσει» έως και 7 μέτρα. Η απώλεια αυτού του υλικού αλλάζει τη μορφολογία της επιφάνειας της περιοχής και δυσκολεύει την απομάκρυνση των νερών. Όσο η επιφάνεια υποχωρεί, τα κανάλια χρειάζονται νέες παρεμβάσεις, οι εκτάσεις κρατούν νερό για μεγαλύτερο διάστημα και η έναρξη της καλλιεργητικής περιόδου γίνεται πιο αβέβαιη.
Ο κ. Χρηστάνης συνδέει άμεσα την καθίζηση με τις πλημμύρες και απαντά καταφατικά στην ερώτηση για το αν η απώλεια υλικού είναι ο βασικός λόγος για τα πλημμυρικά φαινόμενα.
Η βαθιά άροση επιταχύνει τη διαδικασία. Οι παραγωγοί οργώνουν βαθιά για να φέρουν στην επιφάνεια φρέσκο οργανικό υλικό και να βοηθήσουν την επόμενη καλλιέργεια, όμως το υλικό αυτό εκτίθεται ξανά στο οξυγόνο και οξειδώνεται. «Οπότε θα δημιουργούνται αυτά τα προβλήματα συνεχώς», τονίζει.
Οι αποζημιώσεις καλύπτουν τη ζημιά, όχι την αιτία
Οι παραγωγοί ζητούν αποζημιώσεις επειδή μεγάλες εκτάσεις παραμένουν κάτω από το νερό και δεν μπορούν να καλλιεργηθούν. Το αίτημα συνδέεται με πραγματική απώλεια εισοδήματος, καθώς η σπορά δεν μπορεί να προχωρήσει στις πλημμυρισμένες εκτάσεις.
Η γεωλογική διάσταση δείχνει όμως ότι οι αποζημιώσεις δεν σταματούν την αιτία. Η σημερινή χρήση επιβάλλει αποστράγγιση, η αποστράγγιση εκθέτει την τύρφη στον αέρα, η τύρφη οξειδώνεται και συμπιέζεται, η επιφάνεια χαμηλώνει και το νερό λιμνάζει πιο εύκολα. Έτσι η περιοχή επιστρέφει στον ίδιο κύκλο, με πλημμυρισμένες εκτάσεις, χαμένη παραγωγή, αιτήματα αποζημιώσεων και νέα έργα στα κανάλια.
Ο κ. Χρηστάνης είχε εντοπίσει το πρόβλημα από το 1978, όταν πήγαινε στην περιοχή ως μεταπτυχιακός φοιτητής και στη συνέχεια έκανε εκεί το διδακτορικό του. «Και τότε μου είχε κάνει εντύπωση και το είχα συζητήσει με κάποιους ανθρώπους από την περιοχή, από τις Κρηνίδες συγκεκριμένα, ότι δεν μπορεί να συνεχιστεί αυτό το πράγμα. Αυτή η εντατική καλλιέργεια», αναφέρει, προσθέτοντας πως δυστυχώς, σχεδόν 50 χρόνια μετά, δεν έχει αλλάξει κάτι.
Το κεντρικό αποστραγγιστικό κανάλι τη δεκαετία του `80 πριν από καθαρισμό
Σήμερα λέει ότι το πρόβλημα θα γίνεται «ολοένα και πιο αδιέξοδο», επειδή το κεντρικό αποστραγγιστικό κανάλι χρειάζεται συνεχώς εκβαθύνσεις, με κόστος που μπορεί να φτάνει «κάποιες εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ ή κάποια εκατομμύρια τον χρόνο».
«Δεν μπορεί να συνεχίζεται αυτό επ’ άπειρο, γιατί κάποια στιγμή θα φτάσει και στο επίπεδο της κοίτης του Αγγίτη (αν δεν έχει συμβεί ήδη αυτό!) και τότε τι θα γίνει; Πώς θα αποστραγγίζεται το νερό;», διερωτάται. Για χρονιές με ικανοποιητικές βροχοπτώσεις, ο ίδιος θεωρεί τα πλημμυρικά φαινόμενα αναπόφευκτα.
Η απώλεια της τύρφης έχει και περιβαλλοντική διάσταση. Ο τυρφώνας λειτουργούσε ως αποθήκη άνθρακα για εκατοντάδες χιλιάδες χρόνια, όμως η αποστράγγιση και η οξείδωση μετατρέπουν μέρος του οργανικού υλικού σε διοξείδιο του άνθρακα. «Τα στρώματα αυτά που λείπουν και χάθηκαν, οξειδώθηκαν προς διοξείδιο του άνθρακα στην ατμόσφαιρα», αναφέρει ο καθηγητής, διευκρινίζοντας ότι η διαδικασία αυτή «έχει ξεκινήσει εδώ και πολύ καιρό, πολλά χρόνια» και δεν αποτελεί νέο φαινόμενο.
Στην περιοχή έχει εμφανιστεί και το πρόβλημα της αυτανάφλεξης της τύρφης. Τον Αύγουστο του 2025 τοπικά μέσα μετέδωσαν ότι η τύρφη έκαιγε κάτω από την επιφάνεια επί μήνες, με τη μυρωδιά του καμένου να γίνεται αισθητή στην ευρύτερη περιοχή.
Ο κ. Χρηστάνης προειδοποιεί ότι η καύση υπολειμμάτων αυξάνει τον κίνδυνο. Όταν καίγεται φυτικό υλικό στην επιφάνεια, μπορεί να πάρει φωτιά και η τύρφη. «Ο λιγνίτης και η τύρφη έχουν αυτήν την ιδιότητα», σημειώνει, προσθέτοντας ότι μια τέτοια φωτιά δεν σταματά εύκολα όταν αρχίσει. Παραθέτει μάλιστα το παράδειγμα της Πενσυλβανίας στις ΗΠΑ, όπου κοίτασμα γαιάνθρακα σε μια περιοχή, καίγεται εδώ και αιώνες.
«Από πού θα ζήσουν;»
Ο κ. Χρηστάνης αναγνωρίζει ότι η παύση των καλλιεργειών δεν είναι απλή λύση καθώς υπάρχει κοινωνικό ζήτημα για τους κατοίκους και τους παραγωγούς οι οποίοι ζουν από την περιοχή. «Μπορείς να πεις στον κόσμο να σταματήσει την καλλιέργεια; Από πού θα ζήσουν;», αναφέρει.
Αν ο στόχος είναι να σταματήσει η απώλεια της τύρφης, η βασική κατεύθυνση είναι η άνοδος της στάθμης του υδροφόρου ορίζοντα, ώστε το οργανικό υλικό να μένει πιο υγρό και να περιορίζεται η οξείδωση. Ο ίδιος αναφέρει ότι τέτοιες πρακτικές εφαρμόζονται σε χώρες όπως ο Καναδάς, η Σουηδία και η Γερμανία, όμως αυτό σημαίνει περιορισμό ή παύση της καλλιέργειας στις συγκεκριμένες εκτάσεις.
«Αν ανεβάσεις τη στάθμη του υδροφόρου ορίζοντα τεχνητά και σταματήσεις τις καλλιέργειες, θα σταματήσουν και οι εκπομπές τέτοιων αερίων. Αλλά τι θα κάνει ο κόσμος;», λέει.
Η πολιτεία συζητά πλέον τη δημιουργία φορέα ή οργανισμού διαχείρισης για τα Τενάγη, με συντονισμό των ΤΟΕΒ Δράμας και Καβάλας, καθώς και τη συγκρότηση ομάδας εργασίας για τη συνολική αντιμετώπιση του προβλήματος.
Ο κ. Χρηστάνης λέει ότι η πολιτεία δεν του ζήτησε ποτέ γνώμη, παρότι μελετά την περιοχή από το 1978. Ο ίδιος προειδοποιεί ξεκάθαρα ότι αν συνεχιστεί η ίδια πορεία, σε ορισμένα σημεία η σημερινή μορφή οικονομικής δραστηριότητας δεν θα μπορεί να συνεχιστεί.
Για τον Καθηγητή, η απάντηση χρειάζεται γεωλόγους, γεωπόνους, υδρογεωλόγους και φορείς στο ίδιο σχέδιο, καθώς κανένας επιστημονικός κλάδος από μόνος του δεν μπορεί να δώσει κάποια βιώσιμη λύση. Και μέχρι να υπάρξει τέτοιο σχέδιο, ο τυρφώνας θα κινείται στον ίδιο κύκλο: Πλημμυρισμένες εκτάσεις, χαμένη παραγωγή, αποζημιώσεις, καθαρισμοί καναλιών, εκβαθύνσεις και νέες παρεμβάσεις. Την ίδια ώρα, ο τυρφώνας θα συνεχίζει να χάνει οργανικό υλικό και υψόμετρο, κάνοντας την επόμενη πλημμύρα πιο εύκολη και τη διαχείριση της περιοχής πιο δύσκολη.
*Η κεντρική φωτογραφία του άρθρου, είναι από τις μελέτες που πραγματοποιούσε το 1979 ο Ομότιμος Καθηγητής Γεωλογίας του Πανεπιστημίου Πατρών Κίμων Χρηστάνης. Δείχνει πόσο έχει «καθίσει» ο δρόμος σε σχέση με τη γέφυρα, που διαθέτει καλύτερη θεμελίωση, σε κάποιο δευτερεύον κανάλι, σχετικά κοντά στις Κρηνίδες. Φυσικά, δεκαετίες μετά, τα πράγματα χειροτέρευσαν.
Όλες οι φωτογραφίες παραχωρήθηκαν στα Μακεδονικά Νέα από τον κ. Χρηστάνη για το συγκεκριμένο ρεπορτάζ.
Πηγή: ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΑ ΝΕΑ
“Ανεξάρτητη Ενωτική Πρωτοβουλία”: “Γιατί δηλώνει αναρμόδια η περιφέρεια ΑΜΘ για τα Τενάγη;”
Ερώτηση στον περιφερειάρχη ΑΜΘ Χριστόδουλο Τοψίδη κατέθεσαν οι σύμβουλοι της παράταξης “Ανεξάρτητη Ενωτική Πρωτοβουλία” με αντικείμενο την κατάσταση που επικρατεί στα πλημμυρισμένα Τενάγη Φιλίππων.
Στην ερώτησή τους οι κ. Ηλιόπουλος και Λυμπεράκης κατηγορούν (μεταξύ άλλων) τη διοίκηση της ΠΑΜΘ ότι δηλώνει αναρμόδια για τα αντιπλημμυρικά έργα και τον καθαρισμό των ρεμάτων, την ώρα που το ΥΠΑΑΤ δηλώνει πως η περιφέρεια είναι ο πλέον αρμόδιος φορέας.
Το κείμενο της ερώτησης έχει ως εξής:
Κύριε Πρόεδρε, Κύριε Περιφερειάρχη,
Η περιοχή των Τεναγών Φιλίππων, ένας μοναδικός παγκοσμίως τυρφώνας, βρίσκεται σε κατάσταση οικονομικής και περιβαλλοντικής κατάρρευσης. Οι πρόσφατες πλημμύρες (Φεβρουάριος-Μάρτιος 2026) οδήγησαν 1.500 παραγωγούς σε απόγνωση, με πάνω από 45.000 στρέμματα να τίθενται εκτός παραγωγής λόγω της συνίζησης του εδάφους και της πλήρους απαξίωσης των τεχνικών έργων του 1930.
Ενώ η Περιφερειακή Αρχή συνηθίζει να μεταθέτει την ευθύνη αποκλειστικά στην «κεντρική κυβέρνηση», η υπ’ αριθμ. 134349/26-05-2026 απάντηση του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης αποκαλύπτει μια εντελώς διαφορετική και εξόχως ανησυχητική πραγματικότητα:
Αναρμοδιότητα ή Αδράνεια; Το Υπουργείο ξεκαθαρίζει ότι τα αντιπλημμυρικά και αποστραγγιστικά έργα αποτελούν ρητή αρμοδιότητα των οικείων Περιφερειών. Αυτό επιβεβαιώνεται από τον ν. 3852/2010 («Καλλικράτης»), άρθρο 186 παρ. ΙΙ.ΣΤ.3, που αναθέτει στις Περιφέρειες τον σχεδιασμό, τη μελέτη και τη συντήρηση αντιπλημμυρικών έργων, καθώς και τον καθαρισμό των ρεμάτων (περ. 15).
Χαμένες Χρηματοδοτήσεις: Το Υπουργείο αναφέρει ότι στο πλαίσιο του Στρατηγικού Σχεδίου ΚΑΠ 2023-2027 εκδόθηκε η πρόσκληση Π3-73-1.1 για «Έργα υποδομών εγγείων βελτιώσεων» με καταληκτική ημερομηνία την 31η-10-2025. Η επίσημη παραδοχή του Υπουργείου είναι σοκαριστική: «Δεν υποβλήθηκε κάποια πρόταση χρηματοδότησης που θα μπορούσε να συνεισφέρει στη διαχείριση πλημμυρικών φαινομένων στην περιοχή».
Εποπτεία ΤΟΕΒ: Ενώ η Περιφέρεια επικαλείται συχνά την ευθύνη των ΤΟΕΒ, το Υπουργείο υπενθυμίζει ότι η διοικητική, οικονομική και τεχνική εποπτεία τους, καθώς και η ευθύνη για τη βέλτιστη αξιοποίησή τους, ανήκει αποκλειστικά στην Περιφέρεια, βάσει του άρθρου 186 παρ. ΙΙ.Β.15 του Καλλικράτη.
Επειδή οι πολίτες οφείλουν να γνωρίζουν ποιος τους κοροϊδεύει, ερωτάται η Περιφερειακή Αρχή:
Για ποιο λόγο η Περιφέρεια δεν υπέβαλε καμία πρόταση χρηματοδότησης στην πρόσκληση Π3-73-1.1 που έληξε τον Οκτώβριο του 2025, τη στιγμή που γνώριζε το τεράστιο πρόβλημα των Τεναγών; Ποιος φέρει την ευθύνη για την απώλεια αυτών των πόρων;.
Πώς δικαιολογείται ο ισχυρισμός περί «αναρμοδιότητας», όταν ο νόμος (άρθρο 186) και το Υπουργείο σας υποδεικνύουν ως τον κύριο υπεύθυνο για τα αντιπλημμυρικά έργα και τον καθαρισμό των ρεμάτων;.
Ποιους ελέγχους και ποιες κατευθύνσεις παρείχε η Περιφέρεια στους ΤΟΕΒ της περιοχής, ασκώντας την εποπτεία που της αναθέτει ο νόμος, προκειμένου να αποφευχθεί η καταστροφή των υποδομών από τη συνίζηση του εδάφους;
Έχει ασκήσει ο Περιφερειάρχης τη θεσμική του υποχρέωση (άρθρο 159 παρ. 1) να προασπίζει το δημόσιο συμφέρον και να διατυπώνει προτάσεις για έργα εθνικής σημασίας (άρθρο 186 παρ. ΙΙ.Α.9) ειδικά για τα Τενάγη, ή περιορίζεται στο να παρακολουθεί την οικονομική εξόντωση των παραγωγών;
Οι πολίτες της περιοχής απαιτούν καθαρές απαντήσεις και όχι επικοινωνιακή διαχείριση μιας διαχρονικής παράλειψης.
Οι επερωτώντες Περιφερειακοί ΣύμβουλοιΤης Παράταξης «Ανεξάρτητη Ενωτική Πρωτοβουλία»
Ηλιόπουλος Στέργιος
Λυμπεράκης Δημήτρης
ΑΓΡΟΤΙΚΑ: Σε καθεστώς αγωνίας οι Παραγωγοί έως την Παρασκευή 29 Μαΐου – Το σύστημα Monitoring «παγώνει» μέρος των πληρωμών…
Χιλιάδες παραγωγοί σε όλη τη χώρα, είναι και θα παραμείνουν σε καθεστώς αγωνίας καθώς μέχρι την Παρασκευή 29 Μαΐου αναμένεται να ολοκληρωθεί η μεγάλη πληρωμή ύψους 297 εκατ. ευρώ για συνδεδεμένες ενισχύσεις και οικολογικά σχήματα (eco-schemes), την ώρα όμως που τα προβλήματα του monitoring, οι παραδόσεις προϊόντων και οι αυστηροί έλεγχοι προκαλούν τεράστιες ανατροπές.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Kavala-Portal παραμένει άγνωστος ο ακριβής αριθμός των παραγωγών που θα πληρωθούν κανονικά και πόσοι από τους δικαιούχους θα μείνουν εκτός πιστώσεων, καθώς οι διασταυρωτικοί έλεγχοι συνεχίζονται μέχρι την τελευταία στιγμή από τον ΟΠΕΚΕΠΕ και τις αρμόδιες υπηρεσίες.
Οι ανατροπές από το νέο δορυφορικό σύστημα ελέγχου«monitoring»
Οι έλεγχοί των καλλιεργειών πραγματοποιούνται πλέον μέσω του δορυφορικού συστήματος monitoring, το οποίο ήδη έχει προκαλέσει χιλιάδες «κίτρινες» και «κόκκινες» ενδείξεις σε αγροτεμάχια, δημιουργώντας σοβαρό κίνδυνο απώλειας ενισχύσεων.
**Ωστόσο, σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, το ποσό αυτό απέχει σημαντικά από τα περίπου 770 εκατ. ευρώ που έχουν συνολικά προϋπολογιστεί για συνδεδεμένες και οικολογικά σχήματα. Αυτό σημαίνει ότι αρκετές πληρωμές ενδέχεται να μεταφερθούν στον Ιούνιο ή ακόμη και αργότερα.
Ιδιαίτερη είναι η ανησυχία που επικρατεί για:
• ζωικά πριμ
• βιολογικά
• ειδική ενίσχυση βάμβακος
• δράσεις με αυξημένες απαιτήσεις ελέγχου
Το Monitoring «παγώνει» τις πληρωμές
Παραγωγοί από Θεσσαλία, Μακεδονία, Θράκη και Πελοπόννησο καταγγέλλουν ότι το monitoring έχει δημιουργήσει χάος στις δηλώσεις ΟΣΔΕ.
Χιλιάδες στρέμματα εμφανίζονται:
• ως μη επιβεβαιωμένες καλλιέργειες
• με λάθη δορυφορικής αποτύπωσης
• με ετερογένεια
• με πρόβλημα άροσης ή συγκομιδής
Από την άλλη πλευρά το σοβαρότερο πρόβλημα που προκύπτει είναι ότι πολλοί παραγωγοί ενημερώθηκαν καθυστερημένα, χωρίς να έχουν στη διάθεση τους ουσιαστικό χρόνο για διορθώσεις μέσω τεκμηρίωσης.
Σύμφωνα με στοιχεία που διαβιβάστηκαν στο ΥΠΑΑΤ, αρκετοί αγρότες κινδυνεύουν να χάσουν συνδεδεμένες ενισχύσεις χωρίς να τους αναλογεί πραγματική ευθύνη, με τους Αγροτικούς Συνεταιρισμοί να καταγγέλλουν ότι το σύστημα εμφανίζει σοβαρές αστοχίες, δεσμεύοντας πληρωμές ακόμη και για πλήρως επιλέξιμες εκτάσεις.
Ταυτόχρονα ανακύπτει ένα ακόμη σοβαρό ζήτημα που αφορά στις ηλεκτρονικές καταχωρήσεις παραδόσεων προϊόντων.
Με βάση τις οδηγίες της ΑΑΔΕ, οι παραδόσεις που δηλώθηκαν ηλεκτρονικά από εμπόρους και μεταποιητές μετά τις 13 Μαΐου δεν θα συμπεριληφθούν στην τρέχουσα επεξεργασία πληρωμών.
Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι αρκετοί παραγωγοί:
• βαμβακιού
• βιομηχανικής ντομάτας
• ψυχανθών
• σκληρού σίτου
ενδέχεται να πληρωθούν αργότερα, μέσα στον Ιούνιο.
Αυστηροί έλεγχοι στα Eco-Schemes
Τεράστια πίεση υπάρχει και στα οικολογικά σχήματα.
Οι αιτήσεις για eco-schemes το 2025 ξεπέρασαν τα 796 εκατ. ευρώ, όταν ο διαθέσιμος προϋπολογισμός μαζί με τα κονδύλια αναδιανομής φτάνει περίπου τα 545 εκατ. ευρώ.
Αυτό σημαίνει ότι οι έλεγχοι γίνονται πλέον εξαιρετικά αυστηροί.
Οι μεγαλύτερες πιέσεις εντοπίζονται:
• στη Δράση 6 «Ψηφιακές Εφαρμογές και Διαχείριση Εισροών»
• στη Δράση 4 «Κομποστοποίηση»
Σε πολλές περιπτώσεις εξετάζονται:
• συνταγογραφήσεις
• αποδείξεις εισροών
• παραστατικά
• επιτόπιοι έλεγχοι
Παραγωγοί βιολογικών αναφέρουν ήδη αποκλεισμούς λόγω προβλημάτων στις ψηφιακές καταχωρήσεις.
Νέα εγκύκλιος για αγρότες και ΦΠΑ
Τέλος με τη νέα εγκύκλιο της myAADE ανοίγει παράθυρο επανένταξης αγροτών στο ειδικό καθεστώς ΦΠΑ. Η διαδικασία αφορά κυρίως παραγωγούς που μετατάχθηκαν υποχρεωτικά στο κανονικό καθεστώς λόγω της ενίσχυσης του Μέτρου 23.
Πηγή: Γιώργος Θεοχάρης – tilegrafimanews.gr
Νέα συνάντηση αγροτών για τα πλημμυρισμένα Τενάγη (και για τους εργάτες γης) – Έκκληση συνεταιρισμών προς ΥΠΑΑΤ
Το φλέγον θέμα των πλημμυρισμένων Τεναγών απασχόλησε, για μια ακόμα φορά, τα μέλη του Αγροτικού Συλλόγου Παγγαίου, τα οποία και πραγματοποίησαν γενική συνέλευση το βράδυ της Παρασκευής 24 Απριλίου 2026 στην Ελευθερούπολη.
Στην συνέλευση, στην οποία δεν έδωσε το παρόν κανένας επίσημος φορέας, οι παρευρισκόμενοι ενημερώθηκαν για τις τελευταίες εξελίξεις και επαφές σχετικά με το όλο θέμα, ζητώντας άμεσα την εξεύρεση μιας λύσης (με έμφαση, στην παρούσα φάση, στην καταβολή αποζημιώσεων -όπως ακριβώς έγινε και με τις πλημμύρες στον Έβρο). Τονίστηκε, παράλληλα, ότι αντιπροσωπεία των αγροτών θα μεταβεί σύντομα στην Αθήνα για σειρά διαβουλεύσεων, ενώ μετά την συνέλευση εκδόθηκε η παρακάτω ανακοίνωση:
Το θέμα των πλημμυρισμένων Τεναγών πλέον έχει αναδειχθεί σε πανελλαδικό επίπεδο. Μετά από πολλές συζητήσεις, συναντήσεις και ενέργειες που έχουν πραγματοποιήσει οι δύο αγροτικοί σύλλογοι της περιοχής (Καβάλας και Παγγαίου), έχουμε καταλήξει σε κάποια συμπεράσματα. Ακόμη και τώρα αρκετοί είναι αυτοί που δεν μπορούν να αντιληφθούν την σοβαρότητα της κατάστασης που επικρατεί. Η καταστροφή που έχει υποστεί η περιοχή, οι παραγωγοί αυτής, αλλά και γενικότερα η οικονομία της ευρύτερης περιοχής, είναι τεράστια. Απλές παρεμβάσεις δεν θα λύσουν το πρόβλημα. Πρέπει οι αρμόδιοι να σκεφτούν και να πράξουν σωστά. Απαιτούμε αποζημιώσεις σε όλους τους πληγέντες, καθώς επίσης μελέτη και σοβαρό έργο στην περιοχή με χρονοδιάγραμμα άμεσα, ΣΗΜΕΡΑ. Κάθε μέρα που περνάει είναι χαμένος χρόνος. Η στάση από πλευράς μας θα είναι άκρως πιεστική από εδώ και πέρα, με όποια μορφή απαιτεί, ακόμα και κινητοποιήσεων.
Παράλληλα, έγινε ενημέρωση και για το ζήτημα των εργατών γης, με εκπροσώπους εταιρειών να μιλάνε για πρόσκληση εργαζόμενων από το Νεπάλ (κάτι όμως που έχει ήδη προκαλέσει δυσπιστία στους αγρότες, λόγω του υψηλού κόστους για την μεταφορά τους -αλλά και για την διαμονή τους).
ΕΘΕΑΣ προς ΥΠΑΑΤ: Να καταγραφτούν άμεσα οι ζημιές
Την ίδια ώρα, έγγραφο προς την πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΑΤ, τον ΕΛΓΑ και την ΑΑΔΕ απέστειλε η ΕΘΕΑΣ, ζητώντας την άμεση καταγραφή των ζημιών που προκάλεσαν οι πρόσφατες πλημμύρες στην Περιφερειακή Ενότητα Καβάλας και επισημαίνοντας την ανάγκη λήψης έκτακτων μέτρων οικονομικής ενίσχυσης.
Η επιστολή
Αξιότιμοι Κύριοι,
Οι υπερβολικές βροχοπτώσεις που έπληξαν την Περιφερειακή Ενότητα Καβάλας τον περασμένο χειμώνα έχουν επιφέρει εκτεταμένες και ιδιαίτερα σοβαρές καταστροφές σε δεκάδες χιλιάδες καλλιεργούμενα στρέμματα της περιοχής. Ειδικότερα, η κοιλάδα των Τεναγών Φιλίππων, στην οποία δραστηριοποιούνται αρκετοί γεωργοί Αγροτικών Συνεταιρισμών – μελών μας, παραμένει πλημμυρισμένη, καθιστώντας αδύνατη την καλλιέργεια σημαντικών εκτάσεων για τη φετινή καλλιεργητική περίοδο.
Τη δεδομένη χρονική στιγμή, τα πλημμυρισμένα στρέμματα της περιοχής ανέρχονται σε 30.000 από το σύνολο των 85.000 που επλήγησαν, γεγονός που καθιστά τις εκτάσεις αυτές ακατάλληλες προς καλλιέργεια και αναμένεται να έχει άμεσο και σοβαρό αντίκτυπο στο γεωργικό εισόδημα της περιοχής.
Κατόπιν επικοινωνίας με τα μέλη μας και λαμβάνοντας υπόψη τη σοβαρότητα της κατάστασης, προτείνουμε τις ακόλουθες ενέργειες για τη δίκαιη και έγκαιρη οικονομική αποκατάσταση των παραγωγών:
Την άμεση αποστολή κλιμάκιου εμπειρογνωμόνων γεωπόνων στην περιοχή, ώστε να ολοκληρωθεί η καταγραφή των ζημιών και να αποτυπωθεί το μέγεθος της καταστροφής.
Τη θέσπιση ειδικής έκτακτης ενίσχυσης για τους πληγέντες παραγωγούς, καθώς και την άμεση καταβολή της.
Την εφαρμογή της περίπτωσης ανωτέρας βίας για υποχρεώσεις που έχουν οι δικαιούχοι, όσον αφορά την καταβολή ενισχύσεων του 2026 καθώς και ενισχύσεων από μακροχρόνιες υποχρεώσεις ώστε οι δικαιούχοι να μην τις απωλέσουν.
Ζητούμε την παρέμβασή σας, έτσι ώστε να διασφαλιστεί η έγκαιρη υλοποίηση των διαδικασιών που απαιτούνται από τους αρμόδιους φορείς, για την άμεση στήριξη των πληγέντων αγροτών.
Σε κάθε περίπτωση παραμένουμε στη διάθεσή σας για κάθε αναγκαία πληροφορία ή διευκρίνιση.
ΑΚΚΕΛ: Προσέφυγε στον Συνήγορο του Πολίτη με αίτημα τις δίκαιες και ρεαλιστικές αποζημιώσεις των κτηνοτρόφων
Το Αγροτικό και Κτηνοτροφικό Κόμμα Ελλάδας (ΑΚΚΕΛ) ενημερώνει τους κτηνοτρόφους και την κοινή γνώμη ότι κατέθεσε επίσημη αναφορά στον Συνήγορο του Πολίτη σχετικά με τις αποζημιώσεις που χορηγήθηκαν για τις ζημιές από ζωονόσους και τα συναφή κρατικά μέτρα.
Η αναφορά τεκμηριώνει ότι οι αποζημιώσεις που δόθηκαν:
– δεν καλύπτουν τα διαφυγόντα κέρδη,
– δεν καλύπτουν την απώλεια παραγωγής γάλακτος,
– δεν καλύπτουν την αξία των αρνιών,
– δεν καλύπτουν τις ζωοτροφές που απαγορεύεται να χρησιμοποιηθούν,
– δεν καλύπτουν το πραγματικό κόστος των αναγκαστικών εγκλεισμών.
Ενδεικτικά, μια προβατίνα παράγει κατά μέσο όρο 250 κιλά γάλα (αξίας 400€) και 1,4 αρνιά (αξίας 168€), δηλαδή συνολική ετήσια αξία 568€ ανά ζώο, ενώ η αποζημίωση που δόθηκε ήταν μόλις 70€. Αντίστοιχα, η αποζημίωση για τα θανατωθέντα ζώα παραμένει πολύ χαμηλότερη από το πραγματικό κόστος αντικατάστασης.
Το ΑΚΚΕΛ ζητά από τον Συνήγορο του Πολίτη:
– έλεγχο νομιμότητας των αποζημιώσεων,
– επανυπολογισμό βάσει του ευρωπαϊκού δικαίου,
– αναγνώριση της πραγματικής ζημιάς ανά ζώο,
– σύσταση προς τη διοίκηση για πλήρη συμμόρφωση με τις υποχρεώσεις της.
Το ΑΚΚΕΛ θα συνεχίσει να στηρίζει τους κτηνοτρόφους με όλα τα θεσμικά μέσα που διαθέτει και θα ενημερώνει άμεσα για κάθε εξέλιξη.
**Ακολουθεί ολόκληρη η αναφορά του Προέδρου του ΑΚΚΕΛ Βάκη Τσιομπανίδη στον συνήγορο του Πολίτη:
Θέμα: Ανεπαρκείς και παράνομες αποζημιώσεις κτηνοτρόφων – Μη κάλυψη διαφυγόντων κερδών, απώλειας παραγωγής, ζωοτροφών και κόστους αναγκαστικών εγκλεισμών
Αξιότιμε Συνήγορε του Πολίτη,
Ζητώ την παρέμβασή σας για σοβαρές παραλείψεις της διοίκησης σχετικά με τις αποζημιώσεις των κτηνοτρόφων που επλήγησαν από τα μέτρα για τον αφθώδη πυρετό και άλλες ζωονόσους.
Η αποζημίωση των 70€ ανά προβατίνα για «διαφυγόντα κέρδη» είναι πλήρως ανεπαρκής και δεν ανταποκρίνεται στην πραγματική οικονομική ζημιά. Συγκεκριμένα, μια προβατίνα παράγει κατά μέσο όρο 250 κιλά γάλα, με τιμή παραγωγού 1,60€/κιλό, δηλαδή 400€ ετήσιο εισόδημα από γάλα. Επιπλέον, η προβατίνα δίνει κατά μέσο όρο 1,4 αρνιά, με βάρος 12 κιλά και τιμή 10€/κιλό, δηλαδή 168€ εισόδημα από αρνί. Η συνολική πραγματική αξία ανά ζώο ανέρχεται σε 568€. Με αποζημίωση 70€, καλύπτεται μόλις το 12% της ζημιάς. Το γάλα και η απώλεια παραγωγής δεν αποζημιώθηκαν καθόλου.
Αυτό παραβιάζει το άρθρο 220 του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/625, που επιβάλλει πλήρη αποζημίωση όλων των άμεσων και έμμεσων ζημιών, καθώς και το άρθρο 17 του Χάρτη Θεμελιωδών Δικαιωμάτων, το άρθρο 1 ΠΠΠ ΕΣΔΑ και την αρχή της αναλογικότητας (άρθρο 5 ΣΛΕΕ).
Η αποζημίωση για τα θανατωθέντα ζώα είναι 150€ κατά μέσο όρο, ενώ η αντικατάσταση ζώου κοστίζει 400€+ λόγω έλλειψης ελληνικών ζώων και αναγκαστικών εισαγωγών. Το ποσό των «250€” αφορά μόνο ζώα εισαγωγής με pedigree, τα οποία αποτελούν λιγότερο από 1% του ζωικού κεφαλαίου. Η πραγματική ζημιά δεν καλύπτεται.
Οι ζωοτροφές που έμειναν στους στάβλους και απαγορεύεται η χρήση ή η πώλησή τους δεν αποζημιώθηκαν, παρότι αποτελούν άμεση περιουσιακή απώλεια λόγω κρατικών μέτρων. Η μη αποζημίωση παραβιάζει την υποχρέωση πλήρους αποκατάστασης ζημίας που επιβάλλει το ενωσιακό δίκαιο.
Για τους αναγκαστικούς εγκλεισμούς, η αποζημίωση ήταν 0,03€ ανά ζώο ανά ημέρα, όταν το πραγματικό κόστος ξεπερνά τα 1,5€ ανά ζώο ανά ημέρα. Η κάλυψη ήταν κάτω από 2%, γεγονός που συνιστά αθέμιτη μεταφορά του βάρους των κρατικών μέτρων στον παραγωγό, αντίθετα με τη νομολογία του ΔΕΕ (υπόθεση C‑210/00).
Αιτούμαι:
1. Έλεγχο νομιμότητας των αποζημιώσεων για διαφυγόντα κέρδη, γάλα, αρνί, ζωοτροφές και εγκλεισμούς.
2. Επανυπολογισμό βάσει του άρθρου 220 του Κανονισμού 2017/625.
3. Αναγνώριση της πραγματικής ζημιάς ανά ζώο και της απώλειας παραγωγής.
4. Σύσταση προς τη διοίκηση για πλήρη συμμόρφωση με το ενωσιακό δίκαιο και τις αρχές χρηστής διοίκησης.
Λόγω περιορισμού χαρακτήρων στην ηλεκτρονική φόρμα, είμαστε στη διάθεσή σας για κάθε πρόσθετο στοιχείο, τεκμηρίωση ή αποδεικτικό υλικό.
Με τιμή,
Ευάγγελος (Βάκης) Τσιομπανίδης
ΑΚΚΕΛ: Με τα ίδια της τα χέρια η Ελλάδα υπονομεύει το πιο εμβληματικό της προϊόν «τη Φέτα»
Σύμφωνα με το Αγροτικό και Κτηνοτροφικό Κόμμα Ελλάδας – ΑΚΚΕΛ, ένα Προϊόν -Πρεσβευτής της χώρας μας που είναι «η φέτα», βρίσκεται σε τεράστιο κίνδυνο από λανθασμένες πολιτικές…!
Όπως τονίζεται σε σχετικό Δελτίο Τύπου του κόμματος, η φέτα δεν απειλείται από ξένους ανταγωνιστές, αλλά από αποφάσεις που λαμβάνονται εντός των τειχών της χώρας μας, οι οποίες καταφέρνουν και διαλύουν, την ίδια τη βάση παραγωγής, της «ναυαρχίδας» των κτηνοτροφικών μας προϊόντων.
Και αυτό αποτελεί ένα αξιοσημείωτο – πραγματικό σκάνδαλο: η Ελλάδα να υπονομεύει το πιο εμβληματικό της προϊόν με τα ίδια της τα χέρια.
**Οι εγγενείς αιτίες που οδηγούν στον κίνδυνο παραγωγής…
Σκοτώσαμε ζώα αντί να τα προστατεύσουμε
Σε μια χώρα που ζει από την κτηνοτροφία, η αυτοκαταστροφική επιλογή να θανατωθούν μαζικά ζώα αντί να εφαρμοστούν διαθέσιμα εμβόλια δεν μπορεί να θεωρηθεί ορθός τρόπος «διαχείριση κρίσης». Με το πρόσχημα ότι «ο εμβολιασμός θα έβλαπτε τις εξαγωγές της φέτας», είχε ως αποτέλεσμα να χαθεί ζωικό κεφάλαιο που δεν αναπληρώνεται εύκολα.
**Και το ρητορικό ερώτημα που προκύπτει:Πώς προστατεύεις τη φέτα όταν εξαφανίζεις τα ζώα που παράγουν το γάλα της; Η απάντηση είναι απλή: δεν την προστατεύεις!!
Ο αναγκαστικός εγκλεισμός ακυρώνει την τιτλοποίηση ως «ΠΟΠ προϊόν»
-Η φέτα αναγνωρίστηκε ως προϊόν ΠΟΠ, επειδή τα ζώα βόσκουν.
-Επειδή τρέφονται από ενδημική χλωρίδα.
-Επειδή το γάλα τους έχει χαρακτηριστικά που δεν αντιγράφονται.
Και τι κάνουμε;
1ο: Επιβάλλουμε καθολικούς εγκλεισμούς, σαν να θέλουμε να εξαφανίσουμε ό,τι απέδειξε η Ελλάδα στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.
2Ο:Ζώα χωρίς βοσκή, σημαίνει γάλα χωρίς τα στοιχεία που κάνουν τη φέτα μοναδική.
3Ο:Και προϊόν χωρίς μοναδικότητα σημαίνει προϊόν ΠΟΠ που αδειάζει από περιεχόμενο.
Δίνουμε στους ανταγωνιστές μας το καλύτερο επιχείρημα
Όταν η Ελλάδα:
– μειώνει την παραγωγή της,
– αλλοιώνει τον τρόπο εκτροφής,
– δεν προστατεύει τη βόσκηση,
– δεν επιβάλλει κυρώσεις στη νοθεία,
Τότε οι τρίτες χώρες έχουν έτοιμη την απάντηση: «Αφού ούτε η Ελλάδα δεν τηρεί τις προδιαγραφές, γιατί να μην παράγουμε κι εμείς «feta».
Και αυτό το επιχείρημα χρησιμοποιείται ήδη σε «Διεθνείς Συμφωνίες». Δεν μας πολεμούν οι άλλοι. Τους δίνουμε τα όπλα μόνοι μας.
Η φέτα κινδυνεύει να χαθεί από μέσα, όχι απ’ έξω
Η φέτα δεν κινδυνεύει επειδή κάποιοι στο εξωτερικό θέλουν να την αντιγράψουν. Κινδυνεύει επειδή η Ελλάδα:
– καταστρέφει το ζωικό της κεφάλαιο,
– ακυρώνει τη βόσκηση,
– υποβαθμίζει την ποιότητα,
– αποδυναμώνει το ΠΟΠ,
– και τελικά αφήνει τη φέτα χωρίς θεμέλια.
Αν συνεχιστεί αυτή η πορεία, η φέτα δεν θα χαθεί από ξένους. Θα χαθεί από τις δικές μας λανθασμένες πολιτικές επιλογές.
Τι χρειάζεται τώρα – χωρίς ωραιοποιήσεις
Όσοι υπερασπίζονται τη φέτα ζητούν:
– επαναφορά της βόσκησης ως αδιαπραγμάτευτης προϋπόθεσης,
– εφαρμογή εμβολιασμών αντί για εξοντώσεις,
– αυστηρούς ελέγχους και πραγματικές κυρώσεις για νοθεία,
– προστασία του ζωικού κεφαλαίου ως εθνικού πόρου,
– σοβαρή διπλωματική υπεράσπιση ως προϊόντος ΠΟΠ.
Η φέτα δεν είναι ένα οποιοδήποτε τυρί. Είναι η ραχοκοκαλιά της ελληνικής κτηνοτροφίας. Και σήμερα βρίσκεται σε υπαρξιακό κίνδυνο…!!
Δυστυχώς, όχι από τα ξένα συμφέροντα, αλλά από εμάς…!!
ΠΑΣΟΚ: Σε πληρωμή-παρωδία οι πρώτες «αγροτικές ενισχύσεις» που καταβλήθηκαν από την ΑΑΔΕ
Κοινή ανακοίνωση εξέδωσαν ο Τομέας Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων ΠΑΣΟΚ Κινήματος Αλλαγής και ο Βουλευτής Ρεθύμνης Μανόλης Χνάρης Υπεύθυνος Κ.Τ.Ε. Αγροτικής Ανάπτυξης, τονίζοντας ότι αγρότες πληρώνουν το τίμημα της κυβερνητικής αποτυχίας.
Σοβαρές δυσλειτουργίες του συστήματος καταβολών
Η πρώτη πληρωμή αγροτικών ενισχύσεων από την ΑΑΔΕ, που πραγματοποιήθηκε στις 7 Απριλίου 2026, επιβεβαιώνει με τον πιο σαφή τρόπο ότι η μετάβαση στο νέο μοντέλο διαχείρισης πληρωμών δεν έλυσε τα προβλήματα, αλλά επιδείνωσε τις ήδη σοβαρές δυσλειτουργίες στο σύστημα καταβολής ενισχύσεων.
Σύμφωνα με το επίσημο δελτίο τύπου της ΑΑΔΕ, καταβλήθηκαν μόλις 202 εκατ. ευρώ σε λιγότερους από 129.000 δικαιούχους. Ο μικρός αριθμός δικαιούχων και το ποσό καταβολής, θέτει υπό αμφισβήτηση την αποτελεσματικότητα, την ταχύτητα και –κυρίως– την αξιοπιστία του νέου συστήματος.
Η συγκεκριμένη πληρωμή χαρακτηρίζεται από σημαντικές καθυστερήσεις, εκτεταμένες εκκρεμότητες, περιορισμένη κάλυψη δικαιούχων. Πρόκειται για μία από τις πιο προβληματικές πληρωμές των τελευταίων ετών, τόσο ως προς το ύψος όσο και ως προς την πληρότητά της.
Οφείλουν στους αγρότες που παράγουν από τις άμεσες ενισχύσεις του 2025:
Την ίδια στιγμή, από την επεξεργασία των διαθέσιμων στοιχείων προκύπτει ότι το συνολικό ύψος των εκκρεμών οφειλών από το 2025 προς τους αγρότες ανέρχεται σε 931.377.212,74 ευρώ.
Το στοιχείο αυτό αποτυπώνει την αδυναμία της κυβέρνησης να διασφαλίσει στοιχειώδη κανονικότητα στις πληρωμές των παραγωγών, σε μια περίοδο όπου ο πρωτογενής τομέας βρίσκεται υπό συνθήκες έντονης οικονομικής πίεσης.
Η επιλογή μεταφοράς της διαχείρισης των ενισχύσεων στην ΑΑΔΕ έχει οδηγήσει σε μια καθαρά λογιστική αντιμετώπιση της αγροτικής πολιτικής, με υπερβολική έμφαση στα δημοσιονομικά κριτήρια και υποβάθμιση του αναπτυξιακού ρόλου της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής.
Το νέο σύστημα πληρωμών αποδεικνύεται μη λειτουργικό σε πραγματικό χρόνο, επιβραδύνοντας δραματικά τις εκταμιεύσεις και ενισχύοντας τον κίνδυνο απώλειας κοινοτικών πόρων.
Αξιοσημείωτη αιχμή
Την ίδια ώρα, παραμένουν σε θέσεις ευθύνης διευθυντικά στελέχη που φέρονται να εμπλέκονται σε υποθέσεις που διερευνώνται από την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία. Υπό αυτές τις συνθήκες, η αποκατάσταση της εμπιστοσύνης των αγροτών προς το σύστημα πληρωμών καθίσταται πρακτικά αδύνατη.
Σε τραγική κατάσταση έχει περιέλθει η κοιλάδα των Τεναγών Φιλίππων, με το μεγαλύτερο μέρος της να παραμένει βυθισμένο κάτω από τόνους νερού, εξαιτίας των βροχοπτώσεων του περασμένου χειμώνα. Οι αγρότες βρίσκονται σε απόγνωση, ενώ όπως μπορείτε να διαβάσετε και στην παρακάτω ανακοίνωση (που εξέδωσαν οι αγροτικοί σύλλογοι Παγγαίου και Καβάλας), οι φόβοι πως το μεγαλύτερο μέρος της κοιλάδας θα μείναι ακαλλιέργητο είναι κάτι παραπάνω από βάσιμοι:
Τενάγη Φιλίππων Καβάλας ώρα μηδέν. Ο μοναδικός τυρφώδης τόπος παγκοσμίως βαδίζει ολοταχώς προς εξαφάνιση, βρίσκεται σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης. Περισσότερα από 30.000 στρέμματα αυτή τη στιγμή είναι πλημμυρισμένα από τις βροχές που ξεκίνησαν τον χειμώνα και συνεχίζονται έως και σήμερα. Οι στάθμες των νερών στην περιοχή είναι ίδιες και σε μερικά σημεία δείχνουν να ανεβαίνουν και αυτό διότι η περιοχή είναι ένα λεκανοπέδιο, πράγμα που σημαίνει ότι τα νερά όλων των βουνών περιμετρικά στραγγίζουν στον κάμπο των Τεναγών.
Για να περιγραφεί το πρόβλημα που υπάρχει αυτή τη στιγμή, η λέξη «τεράστιο», φαίνεται μικρή. Η περίοδος της σποράς έχει ήδη ξεκινήσει και είναι ολοφάνερο ότι εξαιτίας των στάσιμων αυτών νερών, το μεγαλύτερο μέρος των 30.000 στρεμμάτων θα μείνει ακαλλιέργητο. Εκατοντάδες παραγωγοί είναι σε απόγνωση, βλέποντας τις εκτάσεις τους κυριολεκτικά κάτω από μία λίμνη. Μία χρονιά που δεν ξεκίνησε με τις καλύτερες προϋποθέσεις για τον πρωτογενή τομέα, δίνει χαριστική βολή στην περιοχή με το φαινόμενο αυτό. Παράλληλα με τους παραγωγούς της περιοχής, προβλήματα αντιμετωπίζουν και οι ιδιοκτήτες των αγρών που δεν είναι καλλιεργητές αυτών. Πέρα του ότι μισθωμένα χωράφια από αγρότες δεν θα καλλιεργηθούν, οι ιδιοκτήτες δεν μπορούν να προχωρήσουν σε πωλήσεις και νέες μισθώσεις αγρών, διότι δεν υπάρχει ενδιαφέρον από αγρότες. Και εδώ που τα λέμε, να υπάρξει ενδιαφέρον για αγρό που είναι καλυμμένος με μισό και ένα μέτρο νερό;;;
Οι λύσεις και οι μελέτες που υπάρχουν για τα Τενάγη είναι πολλές, οι συζητήσεις που έχουν γίνει με τους αρμόδιους και οι υποσχέσεις τους για το θέμα αυτό, επίσης. Μέχρι εδώ καλά, απλά όλα αυτά μένουν στο τραπέζι. Υλοποίηση υποσχέσεων δεν διαφαίνεται στον ορίζοντα. Απλές και άκρως πρόχειρες παρεμβάσεις έκτακτης ανάγκης, οι οποίες λειτουργούν σαν παυσίπονο στον βαριά άρρωστο ασθενή. Έχοντας πλέον απευθυνθεί σε όλους τους αρμόδιους και υπεύθυνους ως αγροτικοί σύλλογοι της περιοχής, μπορούμε να πούμε με σιγουριά ότι κανείς δεν θέλει να ασχοληθεί σοβαρά μαζί μας, με τα Τενάγη Φιλίππων, με τον πρωτογενή τομέα της περιοχής. Δεν μας δίνουν καμία απολύτως σημασία, είμαστε ΜΟΝΟΙ ΜΑΣ. Αφού λοιπόν δεν είμαστε τόσο σημαντικοί για αυτούς (από τον μικρότερο έως τον μεγαλύτερο ιεραρχικά αρμόδιο), θα πάρουμε την κατάσταση στα χέρια μας, με ότι αυτό συνεπάγεται.
Και όλα αυτά την ώρα που προγραμματίζεται νέα σύσκεψη για την εξεύρεση λύσεων, την ερχόμενη εβδομάδα στο γραφείο του αντιπεριφερειάρχη Καβάλας Θόδωρου Μαρκόπουλου (και ενώ αρχικά είχε προγραμματιστεί συνάντηση στο υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, στις αρχές του Απριλίου, αλλά αυτή ματαιώθηκε διότι ο τότε υπουργός Κώστας Τσιάρας… αντικαταστάθηκε!)