Χιλιάδες παραγωγοί σε όλη τη χώρα, είναι και θα παραμείνουν σε καθεστώς αγωνίας καθώς μέχρι την Παρασκευή 29 Μαΐου αναμένεται να ολοκληρωθεί η μεγάλη πληρωμή ύψους 297 εκατ. ευρώ για συνδεδεμένες ενισχύσεις και οικολογικά σχήματα (eco-schemes), την ώρα όμως που τα προβλήματα του monitoring, οι παραδόσεις προϊόντων και οι αυστηροί έλεγχοι προκαλούν τεράστιες ανατροπές.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Kavala-Portal παραμένει άγνωστος ο ακριβής αριθμός των παραγωγών που θα πληρωθούν κανονικά και πόσοι από τους δικαιούχους θα μείνουν εκτός πιστώσεων, καθώς οι διασταυρωτικοί έλεγχοι συνεχίζονται μέχρι την τελευταία στιγμή από τον ΟΠΕΚΕΠΕ και τις αρμόδιες υπηρεσίες.
Οι ανατροπές από το νέο δορυφορικό σύστημα ελέγχου «monitoring»
Οι έλεγχοί των καλλιεργειών πραγματοποιούνται πλέον μέσω του δορυφορικού συστήματος monitoring, το οποίο ήδη έχει προκαλέσει χιλιάδες «κίτρινες» και «κόκκινες» ενδείξεις σε αγροτεμάχια, δημιουργώντας σοβαρό κίνδυνο απώλειας ενισχύσεων.
Τι αναμένεται να πληρωθεί μέχρι την Παρασκευή
Το ποσό των 297 εκατ. ευρώ αφορά:
• συνδεδεμένες ενισχύσεις
• επιμέρους δράσεις βιοποικιλότητας
• ειδικές παρεμβάσεις αγροπεριβαλλοντικών μέτρων
**Ωστόσο, σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, το ποσό αυτό απέχει σημαντικά από τα περίπου 770 εκατ. ευρώ που έχουν συνολικά προϋπολογιστεί για συνδεδεμένες και οικολογικά σχήματα. Αυτό σημαίνει ότι αρκετές πληρωμές ενδέχεται να μεταφερθούν στον Ιούνιο ή ακόμη και αργότερα.
Ιδιαίτερη είναι η ανησυχία που επικρατεί για:
• ζωικά πριμ
• βιολογικά
• ειδική ενίσχυση βάμβακος
• δράσεις με αυξημένες απαιτήσεις ελέγχου
Το Monitoring «παγώνει» τις πληρωμές
Παραγωγοί από Θεσσαλία, Μακεδονία, Θράκη και Πελοπόννησο καταγγέλλουν ότι το monitoring έχει δημιουργήσει χάος στις δηλώσεις ΟΣΔΕ.
Χιλιάδες στρέμματα εμφανίζονται:
• ως μη επιβεβαιωμένες καλλιέργειες
• με λάθη δορυφορικής αποτύπωσης
• με ετερογένεια
• με πρόβλημα άροσης ή συγκομιδής
Από την άλλη πλευρά το σοβαρότερο πρόβλημα που προκύπτει είναι ότι πολλοί παραγωγοί ενημερώθηκαν καθυστερημένα, χωρίς να έχουν στη διάθεση τους ουσιαστικό χρόνο για διορθώσεις μέσω τεκμηρίωσης.
Σύμφωνα με στοιχεία που διαβιβάστηκαν στο ΥΠΑΑΤ, αρκετοί αγρότες κινδυνεύουν να χάσουν συνδεδεμένες ενισχύσεις χωρίς να τους αναλογεί πραγματική ευθύνη, με τους Αγροτικούς Συνεταιρισμοί να καταγγέλλουν ότι το σύστημα εμφανίζει σοβαρές αστοχίες, δεσμεύοντας πληρωμές ακόμη και για πλήρως επιλέξιμες εκτάσεις.
Ταυτόχρονα ανακύπτει ένα ακόμη σοβαρό ζήτημα που αφορά στις ηλεκτρονικές καταχωρήσεις παραδόσεων προϊόντων.
Με βάση τις οδηγίες της ΑΑΔΕ, οι παραδόσεις που δηλώθηκαν ηλεκτρονικά από εμπόρους και μεταποιητές μετά τις 13 Μαΐου δεν θα συμπεριληφθούν στην τρέχουσα επεξεργασία πληρωμών.
Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι αρκετοί παραγωγοί:
• βαμβακιού
• βιομηχανικής ντομάτας
• ψυχανθών
• σκληρού σίτου
ενδέχεται να πληρωθούν αργότερα, μέσα στον Ιούνιο.


Αυστηροί έλεγχοι στα Eco-Schemes
Τεράστια πίεση υπάρχει και στα οικολογικά σχήματα.
Οι αιτήσεις για eco-schemes το 2025 ξεπέρασαν τα 796 εκατ. ευρώ, όταν ο διαθέσιμος προϋπολογισμός μαζί με τα κονδύλια αναδιανομής φτάνει περίπου τα 545 εκατ. ευρώ.
Αυτό σημαίνει ότι οι έλεγχοι γίνονται πλέον εξαιρετικά αυστηροί.
Οι μεγαλύτερες πιέσεις εντοπίζονται:
• στη Δράση 6 «Ψηφιακές Εφαρμογές και Διαχείριση Εισροών»
• στη Δράση 4 «Κομποστοποίηση»
Σε πολλές περιπτώσεις εξετάζονται:
• συνταγογραφήσεις
• αποδείξεις εισροών
• παραστατικά
• επιτόπιοι έλεγχοι
Παραγωγοί βιολογικών αναφέρουν ήδη αποκλεισμούς λόγω προβλημάτων στις ψηφιακές καταχωρήσεις.
Νέα εγκύκλιος για αγρότες και ΦΠΑ
Τέλος με τη νέα εγκύκλιο της myAADE ανοίγει παράθυρο επανένταξης αγροτών στο ειδικό καθεστώς ΦΠΑ. Η διαδικασία αφορά κυρίως παραγωγούς που μετατάχθηκαν υποχρεωτικά στο κανονικό καθεστώς λόγω της ενίσχυσης του Μέτρου 23.
Πηγή: Γιώργος Θεοχάρης – tilegrafimanews.gr





